Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ang. sk. kopieringsskydd

Macmaniac

Recommended Posts

Hej

jag är innerligt trött på det här sk. kopieringsskyddet som förhindrar mig från att skapa mp3 filer av cd skivor som jag köpt på senare tid. Märker ju att jag kan göra hur många kopior av skivorna och även få fram filmfilerna samt bildfilerna, trots att dom oftast lagt dom i osynliga mappar , så att jag kan kopiera filmerna eller video sekvenserna till min dator där jag vill ha dom. Finns det något sätt att kringgå det här kopieringsskyddet eller vet någon var jag kan få information om det? Tacksam för all hjälp.

Mvh. M

Måla i runtom på skivan med en penna. Men det skyddet verkar vara lite till o från.. Jag har bara haft problem med en skyddad skiva (the sounds tror jag det va). Kör replay dancemanina nu och det funkar kalas. Om man tittar på fordalet till den så står det klart o tydligt att den inte går att spela i maccar.

Måla i runtom på skivan med en penna. Men det skyddet verkar vara lite till o från.. Jag har bara haft problem med en skyddad skiva (the sounds tror jag det va). Kör replay dancemanina nu och det funkar kalas. Om man tittar på fordalet till den så står det klart o tydligt att den inte går att spela i maccar.

Vadå "Måla i runtom på skivan med en penna"? Det måste ju finnas något annat sätt att fixa detta på och jag är väl inte den enda som stör sig på det här? Jag anser att lika väl som jag har rätt att göra en kopia till min MD spelare/walkman, så har jag också rätt att skapa mp3or av dom! Dessutom är det inte speciellt svårt att från Md:n skapa mp3or och därefter göra det tillgängligt via "peer to peer" eller hur man nu i sådana fall önskar dela dom med andra...

Förstår mycket väl varför skyddet finns där, men det är en dålig lösning på "det" problemet. Eftersom det inte är ett fullständigt kopierings skydd och kommer heller aldrig bli, så tycker jag att dom gott kan hitta en bättre lösning på detta.

Någon måste ju veta hur man kan göra eller är det här en alltför laddad fråga, så att ni inte vågar svara på min fråga? Eller är den här typen av information inte tillåten att publicera i det här forumet? I sådana fall kan man väl länka mig vidare, då det inte är oetiskt(om det nu överhuvudtaget är det?), att visa var dylik information finns!

Mvh. M

Kan man inte koppla ihop sin CD/DVD spelare från musikanläggningen till sin dator - CD/DVD brännare i datorn...????

Kan man inte koppla ihop sin CD/DVD spelare från musikanläggningen till sin dator - CD/DVD brännare i datorn...????

Mjodå. Man kan bara ta ljud in i datorn och kopiera ljuded... busenkelt. Fast mer jobb än att bara rippa det.

Joakim Ågren

Hej!

En mer utförlig beskrivning av Tuchpenna metodiken finner du i mitt tidigare inlägg som handlar om min så kallade Copy Kill metoden. Här är tråden:

https://forum.macworld.se/index.php?act=ST&...&f=17&t=578&hl=

Det har nu dock sedan jag först publicerade denna metoden på Apple Discussions och sedemera en Tysk datortidning arbetats fram en ny version av kopieringsskyddet från Sony som nu finns på några av de senaste releaserna av skivor. De nya skivorna har inte någon synlig gräns som man kan gå efter(läs mer i tråden som jag hänvisar till så förstår du bättre) så nu kan man inte med blotta ögat se gränsen som man inte skall måla utanför. Detta har Sony gjort för att försvåra användandet av Copy Kill metoden. Jag har dock provat att använda denna metod även på de nya skivorna med den nya versionen av Sony's kopieringsskydd och funnit att metoden fortfarande fungerar till 100%. Det har således blivit ännu viktigare att använda en så kallad White Board penna som är svart och som således går att torka bort om och om igen. Man får helt enkelt hoppas på slumpen att man målat runt kanten rätt. Som en fingervisning så kan man försöka hålla sig inom 10 mm från kanten på skivan. En annan metod man kan använda är att använda Post It lappar eller eltape om man är paranoid och inte vågar klottra på skivan. Då sätter man antinen de avklippta tejpremsorna eller eltejpbitar runt om hela skivan(inom gränsen förstås) och klipper sedan så att man får det runt och fint. Sedan Rippar man skivan så skall det vara klart och man kan ta bort bitarna eller tuchet.

En annan metod är branchens värsta fiende nummer 1 den så kallade Analogue Loop Hole som innebär att man helt sonika kopplar in sin hemmasteroe eller CD Walkman och kopplar samman med datorn och spelar in därifrån. Denna metod får man dock ej full kvalitet på rippen så den är ej att föredra!.

Till PC behöver man inte längre använda denna Copy Kill eller Analogue Loop Hole metoden eftresom det numera har utvecklats speciell Programvara (tex easy cd-da extractor

)som förhindrar kopieringsskyddet att verka. Kopieringsskyddets prinicp som alltså har utvecklats av Sony är att datorer läser skivor i sessioner och som standard läser den yttersta(sista/senaste Index 2) sessionen först på en skiva och eftersom denna del på skivan är korrupt så tolkar datorn skivan som korrupt och du kan inte läsa den. Men med ovan nämda programvara så kan man ställa in att läsa Index 1 först och man kan då rippa dem som Wav. Huruvida liknande program existerar för Mac vet jag ej men kan försöka ta reda på!.

En annan metod som kan fungera är om man har 2 optiska enheter i datorn eller en extern och en intern varav en av dessa är en brännare då kan man med bränningsprogramet göra en så kallad direktkopia från enhet till enhet och man kan då få en ny kopia av skivan som är clean. Jag har 2 enheter i min PC och kan använda metoden via Nero huruvida Toast stödjer detta vet jag ej!.

Jag tänkte bara att om man spelar en koperingsskyddad skiva i en vanlig CD så fungerar den ju... (förutsatt att den gör det) - om det ljudet sedan går ut via DEN spelaren til en Dator så borde väl kopieringsskyddet vara lika med zeo - Noll???

Det finns flera varianter av kopieringsskydd!!!

Tex "Didos" senaste skiva är det bara att stoppa in. Den går inte att spela i Itunes, men om man bläddrar på skivan med finder, så hittar man låtarna som datafiler, vilka man kan kopiera över till hårddisken och därefter importera till Itunes utan problem.

Man blir aldeles matt när man tänker på dessa desperata lama försök från skivbranchen. Det försvårar enbart för hederliga användare. Ohederliga användare laddar ner musiken från internet, från någon som gått förbi skyddet.

En annan metod som kan fungera är om man har 2  optiska enheter i datorn eller en extern och en intern varav en av dessa är en brännare då kan man med bränningsprogramet göra en så kallad direktkopia från enhet till enhet och man kan då få en ny kopia av skivan som är clean. Jag har 2 enheter i min PC och kan använda metoden via Nero huruvida Toast stödjer detta vet jag ej!.

Jag har en CD-spelare med optisk ljudutgång och min G5:a har optisk ljudingång.

Borde jag inte kunna spela in utan kvalitetsförlust mellan dem då?

Nu äger jag inga kopieringsskyddade skivor, så det är rent akademiskt, men nån gång kanske jag råkar ut för en.

Fast då lämnar jag nog tillbaks den med hänvisning till att den är defekt. För det är den i praktiken, som jag ser det.

Guest iMatte
Jag tänkte bara att om man spelar en koperingsskyddad skiva i en vanlig CD så fungerar den ju... (förutsatt att den gör det) -  om det ljudet sedan går ut via DEN spelaren til en Dator så borde väl kopieringsskyddet vara lika med zeo - Noll???

Jo, men du får in ljudet som analog signal i datorn vilket gör att man måste omvandla den igen (först från digital till analog i stereons cd-spelare). Man får ofrånkomligen kvalitetsförluster.

Guest iMatte

Men det finns väl inget kopieringsskydd som hindrar dig från att kopiera över aiff-filerna från cd'n till hårddisken och sen rippa dem till mp3 ?

Har haft några exempel på såna skydd Björk best of är ett ex ville ha den i bilen så miklade fram hälften direkt i datorn sen hälften genom vanliga CD och spelade in, tyvärr verkar alla CD med kopieringsskydd vara överstyrda och med det sämre ljud och därför undviker jag att köpa dom

Men det finns väl inget kopieringsskydd som hindrar dig från att kopiera över aiff-filerna från cd'n till hårddisken och sen rippa dem till mp3 ?

Det finns kopieringsskydd som gör att de inte går att läsa alls, och skivan fastnar i driven utan nån chans att få ut den.

Ja, man måste montera ur driven och få ur skivan på annat sätt. Bända upp luckan eller liknande.

Det var många som drabbades av detta när superdriven först kom, för den hade ingen manuell utmatningsknapp.

Den fungerade annars alltid på drivar som hade den.

Som en fingervisning så kan man försöka hålla sig inom 10 mm från kanten på skivan.

Till PC behöver man inte längre använda denna Copy Kill eller Analogue Loop Hole metoden eftresom det numera har utvecklats speciell Programvara (tex easy cd-da extractor

)som förhindrar kopieringsskyddet att verka. Kopieringsskyddets prinicp som alltså har utvecklats av Sony är att datorer läser skivor i sessioner och som standard läser den yttersta(sista/senaste Index 2) sessionen först på en skiva och eftersom denna del på skivan är korrupt så tolkar datorn skivan som korrupt och du kan inte läsa den. Men med ovan nämda programvara så kan man ställa in att läsa Index 1 först och man kan då rippa dem som Wav. Huruvida liknande program existerar för Mac vet jag ej men kan försöka ta reda på!.

En annan metod som kan fungera är om man har 2  optiska enheter i datorn eller en extern och en intern varav en av dessa är en brännare då kan man med bränningsprogramet göra en så kallad direktkopia från enhet till enhet och man kan då få en ny kopia av skivan som är clean. Jag har 2 enheter i min PC och kan använda metoden via Nero huruvida Toast stödjer detta vet jag ej!.

Hej och tack för alla bra svar. Blir dock lite förvirrad över var jag ska måla, har kollat på cdn och tycker mig inte se den tydliga "oljiga" delen och jag har kollat på både första och sista spåret. Cdn i datorn läser ju in det sista först, så jag antar att det är det som ska målas över! jag har en skiva från 2002 där det står; "This Cd cannot be played on a computer disk drive!" och det stämmer att datorns cd spelare inte kan läsa den (började pipa och låta konstigt). Men via min externa cd brännare var det inga problem, tog lite mer tid än vanligt men därefter var det inga problem att bränna av en kopia och sedan fungerade det att importera den via iTunes, förutsatt att "spela upp under import" var förbockat.

Funderar på hur mycket jag ska måla över. Den första delen av "sista" spåret består av 2 grå fält sen kommer ett fält med siffror och text, det fältet slutar ca 1,5 cm från hålet mätt. Därefter ser jag ett fält som är ca 3 mm. Är det bara dessa 3 mm jag ska måla över eller rubbet fram till och med dess 3 mm? Har förövrigt ingen Whiteboard penna för tillfället och det är bara "Massive Attacks" senaste skiva jag inte lyckats importera. Den skivan är från förra året och den enda med den officiella symbolen för "copy Controlled".

"Easy cd-da extractor" verkar ju vara ett bra program, ska leta efter något liknade för mac. Skulle passa mig bättre än att hålla på med ovanstående metoder.

Lite funderingar riktat mot skivindustrin. Det här skitskyddet skapar endast en massa merjobb för mig som användare och köpare av cd skivor, ska jag tillägga, har inte fildelat sedan Napsters uppgång och fall. Men jag är sådan av naturen att problem ska bara lösas och jag anser att vad dom än hittar på så kommer någon förr eller senare knäcka deras kopierings skydd. Så vad f-n håller dom på med? Det är väl fildelningen dom vill stoppa, men sådana här skydd skapar enbart ett ökat behov av just det. Jag kommer snart att sätta igång och dela med mig av min samling, som snart består av flera tusen låtar, om jag inte lyckas importera mina köpta cd och med gott samvete dessutom. Köpa mer kopierings skyddade cd skivor, glöm det!

Mvh. M

Hej

Efter ett visst bökande så lyckades jag till slut importera den sista kopierings skyddade skivan. Första gången jag la in skivan i den interna cd spelaren så dök det bara upp en fyrkantig ikon på skrivbordet utan några låtar. Startade iTunes och då kopplade den upp sig och hämtade informationen om skivan, därefter försökte jag importera den med "spela upp under import" förbockat, vilket inte fungerade. In med skivan i den externa cd brännaren och ifrån Toast 5.0.2 försökte jag bränna av en kopia, vilket heller inte fungerade, fick bara ett felmeddelande. Testade med den interna cd spelaren igen och då dök det upp två ikoner på skrivbordet, den ena med låtarna och den andra med en Quicktime fil samt diverse PC filer. Försökte åter igen importera skivan i iTunes och då började den spela upp delar av första låten, men importen misslyckades. In med skivan igen i cd brännaren, samma felmeddelande. Men fortfarande var det två ikoner på skrivbordet, gav inte upp eftersom jag visste att det gick att bränna en kopia. Mata ut skivan, in med den i brännaren för tredje gången och då var det inga problem att bränna av en kopia. Därefter la jag in kopian i den interna cd spelaren och importerade den utan problem från iTunes.

Den här skivan har varit som en nagel i ögat på mig och det har retat gallfeber på mig att jag inte lyckats importera den, men skam den som ger sig ;)

Enda slutsatsen jag kan dra av det här, är att cd spelaren/brännaren till slut anpassar sig och läser skivan som en ren audio skiva och bortser från den korrupta informationen som kallas kopierings skydd.

Behövde inte ens testa "copy kill metoden", men jag köpte en whiteboard penna och en sån där som man stoppar in pennan i och ritar cirklar med.

Ett litet råd till er som stött på samma problem med kopierings skyddade skivor, ge inte upp och testa flera olika metoder, det lönar sig till slut.

Tack och hej leverpastej :lol:

Mvh. M

Hej

jag är innerligt trött på det här sk. kopieringsskyddet som förhindrar mig från att skapa mp3 filer av cd skivor som jag köpt på senare tid.

..sluta köp dom då...

Simon Grabiec
Jag tänkte bara att om man spelar en koperingsskyddad skiva i en vanlig CD så fungerar den ju... (förutsatt att den gör det) -  om det ljudet sedan går ut via DEN spelaren til en Dator så borde väl kopieringsskyddet vara lika med zeo - Noll???

Jo, men du får in ljudet som analog signal i datorn vilket gör att man måste omvandla den igen (först från digital till analog i stereons cd-spelare). Man får ofrånkomligen kvalitetsförluster.

Är inte den optisk=digital?

Är inte den optisk=digital?

Bäraren, ljuset är analogt (mer eller mindre ljus) men informationen som den bär är digital (mer ljus=0, mindre=1). Skulle förvåna mig om det sedan går via en da-ad omvandlare för sen gå genom ad-da.

Nej, Den optiska ingången är digital. Det är samma sak som spdif men optiskt istället för elektriskt. Sen har vi ju Tdif som är balancerad spdif. Inte att glömma AES/EBU, Firewire, Adat eller Cobranet som är andra digitala format.

Mats

David Molarin

Jag har en gammal cd-läsare från en PM B/W som jag använder när jag ska rippa skivor. Har inte svikit mig hittills. Den är troligtvis såpass dålig att den inte kan läsa själva skyddet.

Undrar om skivbolagen kanske börjar inse att det inte går så bra med de här skydden. Det fina med dem är att de så lätt gör att man måste kopiera skivan för att kunna spela den.;)

Men det är ju det optimala skyddet: kan man inte spela skivan går det ju inte att kopiera heller.:D

Det som kan spelas upp kan spelas av. - Vanligt ordspråk i kopieringskretsar.

Jag har en pioneer 105 superdrive och den gamla DVD-RAMen som följde med datorn.

Använder iTunes för att rippa CDs, inga problem alls. :lol:

Vet inte vad det beror på. Har ju köpt skivor med massor av olika kopieringsskydd.

Inget av dessa har stoppat mej från att konvertera till det fil format jag vill ha.

Det är konstigt det där med skydd överhuvudtaget, det funkar ju inte som skivbolagen vill iallafall.

Gamla brännare verkar säkra, för bra resultat. Det är min egen erfarenhet iallafall. :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...