Semmelman Posted May 27, 2009 Share Posted May 27, 2009 Ja vad är det? Jag börjar med att jag satte mig på fiket och noterade direkt en tjej/kvinna som titta ner i bordsskivan och mumla i sin mobiltelefon, en halvtimme kanske senare fortfarande mumlandes i telefon gick hon på toaletten, kom ut efter fem minuter fortfarandes mumlandes i mobilen och samlade ihop sina grejer och gick ut fortfarande mumlandes i telefonen, hon bör alltså ha dragit ner brallorna, kissat ev gjort det andra, dragit upp brallorna och tvättat händer allt utan att släppa mobilen, gissningsvis. Man kan undra vad som var så viktigt. Nåväl hon får ju prata hur mycket hon vill men man undrar ju lite hur mycket hon upplever av livet s a s när hon bara pratar med en person samtidigt som hon nagelfar en bordsskiva, själv studerade jag omgivningen, läste dagstidningen, tittade på en kråka, pratade lite med servitriserna, kolla omgivningen, inklusive den sträckpratande kvinnan, bytte några ord med grannen, tänkte hur gott kardemumma är, och hur bra det passar till lite kaffe, och vad jag ändå saknar en riktig semla, noterade vädret, såg en bil parkera snyggt, såg dem veckla ut nånting spännande ur bagageluckan, såg en kille med ett par gröna shorts som kanske eventuellt skulle passa på mig minus fem kilo, funderade djupa tankar (nä skoja bara) och några saker till, nu är ju inte livet en tävling hur mycket man upplever men man undrar ju lite när man ser folk ihopväxta med luren och med en frånvarande blick om exakt hur mycket de missar av livet? Får de tillbaka de timmarna nån gång? Eller är konversationen så spännande så det kanske är jag som missar nåt väsentligt? Äh skit samma det var bara en reflektion, helt oviktigt, men vad för galna mobiltelefongrejer har ni sett? Link to comment Share on other sites More sharing options...
snowreeler Posted May 28, 2009 Share Posted May 28, 2009 Jag som inte äger nån mobil, har aldrig ens velat ha en nalle, tycker att de flesta situationer där man stöter på en med en sån i handen är galna. Framför allt om det sitter en tok med nallen i hand medan man kör bil. Såna människor formligen tigger om att vara med om en olycka, gärna med dom som enda offer. Sitter man själv med musik i öronen har en del av dessa puckon mage att klaga på att man har hög volym, trots att de själva skriker ut samliv och pinsamma ögonblick för hela världen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sternis Posted May 28, 2009 Share Posted May 28, 2009 Var en tjej som satt framför mig på bussen till Linköping förra veckan och pratade i mobilen KONSTANT. En resa på 3-4 timmar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kabo Posted May 28, 2009 Share Posted May 28, 2009 Det sorgligaste jag sett var två killar på var sin sida om en lååååång bardisk. Båda stod där ensamma mesta delen av kvällen; det var en lugn och folktom kväll; och båda pratade konstant i sina respektive mobiler. Jag tror inte dom pratade med varandra men det hade kunnat vara lite skoj i så fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted May 28, 2009 Author Share Posted May 28, 2009 Har alltså telefonen och dess fulländning istället för att koppla ihop oss alienerat oss? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gabrl Posted May 28, 2009 Share Posted May 28, 2009 När hon gick på toa kanske hon la på, för att sedan ringa upp, vem vet. Edit: Men hon pratade fortfarande väldigt länge i mobilen, och det var säkert ett av de kortare samtalen också! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted May 28, 2009 Author Share Posted May 28, 2009 Kan ha gjort så. Fast jag skulle nog lägga på innan jag gick in på toa och ringa upp när jag kommer ut. Men jag är inte tjej, eller lika ung. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douglas Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Jag pratar själv ganska mycket i telefon; största anledningen till det är att min familj bor 120 mil norr om där jag befinner mig nu. Men jag håller med dig Jochum om att man missar mycket av livet när man håller på med sina teknikprylar. Jag filosoferade lite angående hur min iPhone har förändrat mig; och det jag kom fram till var att sättet den binder ihop datorfunktioner och telefonfunktioner har fått mig att bli mer stressad. Nu går jag ofta runt och väntar på att iPhonen ska meddela att ett mail har kommit och så vidare... Det bidrar verkligen till en inre stress och det är inte bra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattiasgbg Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Såg en herre i Nordstan (stort köpcentrum) som i folkvimlet gick med högtalaren på och höll luren i sin utsträckta vänsterhand samtidigt som han vinkade och pratade videosamtal på bäbisspråk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douglas Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Såg en herre i Nordstan (stort köpcentrum) som i folkvimlet gick med högtalaren på och höll luren i sin utsträckta vänsterhand samtidigt som han vinkade och pratade videosamtal på bäbisspråk. Jag tycker det är så jobbigt när någon av mina systrar ringer och så säger de att någon av deras yngsta barn (<3 år) vill prata med mig. Jag älskar verkligen mina systrars barn men sitter jag på en buss känner jag inte för att börja prata bebisspråk... Trots att jag har haft många 3G-mobiler (min första var SE Z1010) har jag bara använt videosamtal en handfull gånger. Det är lite som med MMS faktiskt, men då kanske jag har skickat uppemot i alla fall det dubbla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted May 29, 2009 Author Share Posted May 29, 2009 Jag har nästan alltid telefonen avstängd, vill jag någon någonting sätter jag på den och ringer upp, det funkar ju bra så länge det bara är jag som är avskärmad och alla andra anträffbara, efter ett tag brukar folk tröttna och ger upp ringa mig, ja då var det väl inte så viktigt, är det nåt riktigt viktigt ringer de tjejen istället som har sin på oftast och hon blir vansinnig på mig, jätteroligt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Jag har nästan alltid telefonen avstängd, vill jag någon någonting sätter jag på den och ringer upp, det funkar ju bra så länge det bara är jag som är avskärmad och alla andra anträffbara, efter ett tag brukar folk tröttna och ger upp ringa mig, ja då var det väl inte så viktigt, är det nåt riktigt viktigt ringer de tjejen istället som har sin på oftast och hon blir vansinnig på mig, jätteroligt! Så du vill kunna ringa upp andra när du vill, men de ska inte kunna ringa upp dig när de vill? Maken till inkonsekvens får man leta efter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted May 29, 2009 Author Share Posted May 29, 2009 Nej jag är ju fullkomligt konsekvent, de får skylla sig själva som har sin mobil på, om de inte vill ta emot telefonsamtal får de ju stänga av sin mobil eller helt enkelt inte svara, som jag gör. Jag ska väl inte göra deras jobb och veta om de vill eller inte vill svara?? Dessutom vill jag inte ringa upp folk. Fel igen. Ringer aldrig om det inte är viktigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.