Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ibook G3 eller G4?


divander

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa mig en Ibook. Jag har sett en G3 800Mhz 12" i en butik som var nersatt till 5000kr. Det var ett demoex och den saknade batteri. Om jag köper till ett batteri så hamnar det totalt på 6500kr.

 

Ett annat alternativ är att köpa en G4. Den blir ju ungefär dubbelt så dyr men jag förmodar att den även är snabbare och bättre. Men hur mycket snabbare är den? Är skärmen bättre på G4:an? Är den i så fall betydligt bättre. Finns det några andra större skillnader på dom?

 

Det jag har tänkt att använda den till är primärt till är skrivande, surfande och att ta med mig och tömma min kamera på bilder med. Eventuellt kommer jag även göra enklare arbeten i Photoshop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Du klarar dig gott med G3:an för de behov som du beskriver.

Själv har jag en ännu äldre, en G3/500 och kör Mac OS 10.3.3 och den flyter utmärkt.

Så rent ekonomiskt hade jag köpt G3:an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop kräva mycket av en dator... tänk på det....

 

....jag skulle sedan fråga vad som hänt med batteriet. och hur lång garantie jag får på den... innan jag slår till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Skärmarna är nog detsamma, men som qwerty skriver, köp till 512MB minne klar förbättring.

Vad är det mer för "specifikationer" på dem, för mig låter det knepigt att den andra är dubbelt så dyr enbart för processorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iBook 800 G3 och kan intyga att den (med 640 MB RAM) klarar allt!

 

En kanonmaskin på alla vis.

 

Dessutom misstänker jag att plasten är mer slitstark än metallen. Se till att få full garanti och fundera på om du skall investera några extra tusenlappar i trygghet med AppleCare (behöver inte beställas på en gång, går lika bra inom hela första året!).

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop kräva mycket av en dator... tänk på det....

 

....jag skulle sedan fråga vad som hänt med batteriet. och hur lång garantie jag får på den... innan jag slår till...

Jo att Photoshop kräver en del är jag medveten om. Men jag kommer inte att arbeta med den så mycket. Bara till att beskära bilder och fixa till lite skärpa och färg.

 

Batteriet ahr någ hamnat i någons ficka då den har varit demoex i en affär. Garantin är som vid nyköp.

 

Låter 4995kr ink moms men utan batteri som ett vettigt pris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom misstänker jag att plasten är mer slitstark än metallen.

Stämmer bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Photoshop kräva mycket av en dator... tänk på det....

 

....jag skulle sedan fråga vad som hänt med batteriet. och hur lång garantie jag får på den... innan jag slår till...

Jo att Photoshop kräver en del är jag medveten om. Men jag kommer inte att arbeta med den så mycket. Bara till att beskära bilder och fixa till lite skärpa och färg.

 

Batteriet ahr någ hamnat i någons ficka då den har varit demoex i en affär. Garantin är som vid nyköp.

 

Låter 4995kr ink moms men utan batteri som ett vettigt pris?

Tycker jag allt, får du garantin och har möjlighet att köpa till AppleCare lite senare,(för det ska man bara ha)

så är priset OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

treebeard

Om jag jämför min PG G4, som är lika snabb som senaste iBooken, mot min imac, med 600MHz G3, så märker jag en riktigt stor skillnad i prestanda. Det märks även när man "bara surfar", efterom det ofta är massa andra processer igång också, tex iTunes.

Jag är ganska säker på att grafikkortet i den nya ibooken är bättre, så det är en vinst också, speciellt om du nån gång vill spela på den.

 

Det man ska tänka på, är att datorn helst ska hålla några år, så man inte behöver köpa nytt ett år senare.

Jag rekomenderar alltså G4:an. Det är ändå inte så mycket extra det kostar, när man väl har bestämt sig för att köpa dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det stor skillnad på hastigheten mellan en G4 och en G3 när det gäller andra program för ordbehandling, surfande, mp3spelande, m.m.

 

Fukar det att köra Divx-filmer på en G3 800Mgh?

 

Jaghar aldrig tidigare haft en Mac. Går det att jämföra dom med pc? Är en G3 ungefär som en PII, och G4 som en PIII?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag förstått rätt?

 

Om jag håller mig till ordbehandling, surfande, tankning från kameran, och enklare bildbehandling (i en äldre variant av Photoshop eller något enklare program) så kommer jag inte känna så stor skillnad mellan G3 och G4 (jag kommer inte att spela något på den).

 

Bildskärmen är inte direkt bättre på G4 än vad den är på G3.

 

Det går utmärkt att köra Divx på G3.

 

6500kr för en iBook G3 med nytt batteri och full garanti är ett ganska vettigt pris.

 

Den kommer inte vara slöare än den bärbara PII 300Mhz som jag har idag.

 

Jag kommer förmodligen vara nöjd med den i ett eller ett par år.

 

Fördelarna med G4 är att den är något snabbare till det jag kommer att använda den till. DVD-spelare. CD-brännare. "Slot in"-CD/DVD. Den kommer att fungera bättre med de program som kommer de närmaste åren. USB-2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas beställde ett batteri till en iBook nånstans utomlands och betalade inte mer än 850 pix nånting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Pocahontas beställde ett batteri till en iBook nånstans utomlands och betalade inte mer än 850 pix nånting.

Det var från We Love Macs, länken ligger på den andra tråden om batteriadaptern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. har själv fått en ny svart låda...... att öppnaaaaaa.......vi har direktlarm och gallergrindar där den står...

 

(w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever G4 processorna som snabbare i vissa fall. Vad jag har förstått är det fram för allt då programmet man använder stöder Altivec som G3 saknar. Fartskillnaden ska då vara betydande. Annars är ju minnet viktigt och kanske det är mer lönsamt att satsa pengar på mer minne hellre än en nya G4. Skillnaden är ändå betydande!

 

Förövrigt, gällande jämförelse med PC. Jag sitter nu med en Fujitsu Siemens bärbar med Intel celeron 1.2 Ghz och 248MB ram och den är så fantastiskt mycket långsammare och sämre på att göra fler saker samtidigt än min gamla quicksilver med en G4 på 733Mhz och 896MB i ram så att det nästan känns löjligt. Dessutom är batteritiden under en timme vid användande av word. Dåligt! Nu är det en låneapparat och jag väntar med spänning på min nybeställda Emac :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag förstått rätt?

...........

Fördelarna med G4 är att den är något snabbare till det jag kommer att använda den till. DVD-spelare. CD-brännare. "Slot in"-CD/DVD. Den kommer att fungera bättre med de program som kommer de närmaste åren. USB-2.

Jag tycker att G4:an är MYCKET snabbare än G3:an, speciellt eftersom den har högre klockfrekvens.

 

DVD är nästan ett måste, på en ny dator. En del nya program kommer på DVD. Dessutom är det inte dumt att kunna se på en film ibland :) En ibook med DVD-spelare kan du använda som DVD-spelare till TV:n, om man köper till adaptern till det, kostar ca 300.

 

Tänk inte på vad du ska använda datorn till när den är ny, tänk på vad du kanske vill göra om 3 år.

 

Även om du inte känner att du ska ha den till spel, vet man aldig om man vill spela, när man väl har datorn, eller möjligvis om du har barn, så är spel helt klart en populär sysselsättning.

 

 

Om du bestämmer dig för ibook G3, ska du se till att du får OS X Panther, efterosm det är snabbar än Jaguar, speciellt på äldre datorer, med G3-processor.

 

Föresten, har du en "modernare" mac hemma redan nu? har du det, har du ju redan de möjligheter som G4:a ibook har, i den du redan har. Då kan G3 ibooken vara att föredra, men då kommer den kanske att kännas slö, i jämförelse

 

Lycka till i valet, det är inte lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som sagt med en PC beskriven tidigare i tråden och måste bara säga att den visar ytterligare prov på brister hela tiden. Bl.a. hoppar skivan jag lyssnar på när jag stänger ett IE fönster :lol::lol: hel löjligt, jag har aldrig upplevt något liknande!! Undrar hur den skulle fungera att redigera video med?! Den här datorn står det "designed for Windows XP" på. Så bra!! :lol:

 

Sorry om jag går lite OT, men jag kunde inte hålla mig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hållt i en o annan PC med :blush: - efetrsom jag gillar saker som är som ”passbitar” i industrin - finlir av högsta sort så känns det mycket tryggt att använda en Mac.... :P

 

..och ibland måste man ha nya ”leksaker” så är det bara.... Den som har mest när han dör - liksom.... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...