Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera?


Sudduva

Rekommendera Poster

Hej, jag har en 7500 med 8.6. Funderar på att uppgradera med en G3 eller G4. Messenger kräver 9.2.2. Vad bör jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta efter en begagnad G3:a (helst den blåvita), det blir både billigare och bättre än att "hotta upp" din 7500. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte med riktigt men menar du köpa nytt så passa på nu när G4 orna säljs ut mycket billigt!

 

Kolla InWarehouse, Macoteket mfl...

 

Du bör få en G4a för under 10.000 fast med 4000 till får du en ny G5a:-))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en helt fungerande grå G3a till salu - PMa mig vad du är villig att betala (jag bor i Stockholm på Södermalm):

 

G3, Mac 333Mhz Modellen (grå)

 

System 9.2.2 – Går med Panther via ngt special.

 

HD 8.5 GIG

 

Minne 256 MB

 

Optical Drive: 24x CD-ROM

 

ZIP drive inbyggd (extra)

 

USB kort, 2uttag (extra)

 

Nätverkskort 100 MB (extra)

 

Original Tangenbord, extended

 

Original Mus

 

Alla kablar som behövs

 

 

XTRA på KÖPET:

 

Wacom A5 bord inkl penna

 

Apple skärm 12 tums (RGB vanlig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som inte hängde med, så här är det. Min dotter använder min gamla 7500 som bara tuffar på, men hon vill använda Messenger som kräver 9.2.2. Tänkte då att om det går att uppgradera hårdvaran och mjukvaran samtidigt. Frågan är bara om en G3 eller G4 uppgradering är kompatibel med 9.2.2 på 7500:an?

 

Vad gäller ekonomi så kostar Sonnet Crescendo G4 PCI 450MHz/1MB c:a 2000 kronor på Macoteket.

 

Jag kan ju också strunta i att uppgradera hårdvaran. Processorn som sitter i är inte original utan en 204, tror jag den heter, 200MHz är det i alla fall. Då återstår frågan om det går att köra 9.2.2 med datorn i befintligt skick?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som inte hängde med tycker du skall installera nya messenger och se om det går:-)))

 

...eller maial deras support och fråga.... den brukar fungera (supporten)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som inte hängde med, så här är det. Min dotter använder min gamla 7500 som bara tuffar på, men hon vill använda Messenger som kräver 9.2.2. Tänkte då att om det går att uppgradera hårdvaran och mjukvaran samtidigt. Frågan är bara om en G3 eller G4 uppgradering är kompatibel med 9.2.2 på 7500:an?

 

Vad gäller ekonomi så kostar Sonnet Crescendo G4 PCI 450MHz/1MB c:a 2000 kronor på Macoteket.

 

Jag kan ju också strunta i att uppgradera hårdvaran. Processorn som sitter i är inte original utan en 204, tror jag den heter, 200MHz är det i alla fall. Då återstår frågan om det går att köra 9.2.2 med datorn i befintligt skick?

Med os9 helper så kan di installera 9.2 på din mac

 

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/16906

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på länken och behöver 9.1 installerat för att kunna köra uppdateringarna. Återkommer när jag fixat detta, om två veckor typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova MacMessenger, fungerar som MSN Messenger med OS 8.6. Undvik att köra Explorer samtidigt för då hänger sig maskin nästan jämt.

 

Ladda ner här: www.sparktech.tk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jaha, nu har det gått ett par veckor sen sist. Jag kom över en engelsk version av 9.1 och installerade denna utan problem. Detta efter att ha rensat hårddisken på allt. Det jag ville ha kvar sparade jag på en annan dator, så hårddisken var tom när jag installerade 9.1. Sedan är det då dags för uppgraderingen till 9.2.1. Laddar hem uppgraderingen men hårddisken blir full innan den laddat ned hela filen. Stänger av virtuellt minne som tog 177MB. Detta räckte inte utan kastar ytterligare filer som följde med 9.1 installationen. Sedan vid installationen av uppgraderingen läser den smi-filen och lägger mappen på skrivbordet. Kastar ut smi-filen och har därmed tillräckligt med utrymme på hårddisken för 9.2.1 uppgraderingen. Värt att notera är att hårddisken är endast på 520MB. 9.2.2 uppgraderingen går utan problem då den filen är betydligt mindre. Därefter installerar jag messenger och till min dotters förtjusning fungerar det utmärkt.

CPU:n är en Power pc 604e på 200MHz. 176MB ram.

Då jag ändå behöver en dator för att backa upp mina dokument på lär jag väl skaffa en större hårddisk.

 

Tack för tipsen allihop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...