Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

vidvinkel objektiv


sunkan

Rekommendera Poster

Tjenare,

jag har precis köpt mig en nikon d60, funkar skitbra,

men nu är jag rackarns sugen på ett vidvinkel objektiv.

Nån som vet vilket man borde skaffa?

 

jag är helt ny i systemkamera grejset och kan typ inget.

Vet inte om jag behöver ett zoom vidvinkel objektiv eller bara ett vanligt och hur stor vidvinkel man behöver.

 

Om ni har ett vidvinkel foto får ni gärna lägga upp det och skiva vad det är taget med för objektiv.

Mvh Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara och gå ut i butikerna och botanisera. Då lär du säkert hitta något som passar dig. Finns inget som som slår att testa själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara och gå ut i butikerna och botanisera. Då lär du säkert hitta något som passar dig. Finns inget som som slår att testa själv.

 

jag skulle ju vilja se lite hur bilderna blir först med olika, kan ju inte ta några bilder med affärernas objektiv och jag har bara råd att köpa ett nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tokina 12-24 f/4 och Sigma 10-20 är populära alternativ och kostar inte alltför mycket. Har du mycket pengar så är Nikons nya 10-24 eller 12-24 väldigt bra, dock inte värda dubbla priset.

 

edit: flickr är en bra sida för att hitta foton tagna med specifika objektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta med din kamera till butiken och fråga om du får testa objektiven på din egen kamera. Sedan tar du några bilder och går hem och jämför i lugn och ro. Brukar inte vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen

OT: tipps till nikonägare: Glid in på d70sverige och regga dig där ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vidvinkel, känns som du nästan menar fisheye eller nått? antar att du fick med ett 18-55 till din kamera? och 18 är ganska mycket vidvninkel.. Men du menar ett objektiv där det är så mycket vidvinkel så att man verkligen ser att det är vidvinkel?

 

Du får nog försöka förklara lite mera;)

 

Haade gott, å kul som fan med folk som börjar fota! Men kom ihåg, det viktigaste är inte att du köpt en systemkamera, bilderna kommer inte av sig självt för att du har en bra kamera, nu gäller det att du leker massor och verkligen vill lära dej! För att göra som många gör idag, köpa en systemkamera och sen köra på auto rakt igenom ger inte så mycket bättre bilder än med en kompakt! Så lek! (nu vet jag inte hur du gör, men nämnde de ändå:P)

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Det beror också på vad du menar med vidvinkel. Förr i tiden hade väl 24-36mm räknats som vidvinkel, medan kortare hade räknats som ultravidvinkel. Om det är riktigt, riktigt stort omfång du är ute efter är ovan nämnda Sigma 10-20mm ett någorlunda säkert kort (speciellt om du kan prova det i butik och se till att det inte har något fokusproblem). Tokina 11-16mm kan också vara något att ha och det är dessutom ljusstarkare (f2,8), om än lite dyrare.

 

Ska själv köpa ett av dem nu i sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 är ju fortfarande vidvinkel, men inte på de billigare systemkamerorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

geefourman

Tokina's 11-16 är mycket bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild tagen med ett EF-S 10-22/3,5-4,4USM. Jag har använt 10mm-läget för att få fokus på förgrunden och ett stort djup i bilden.

post-16865-1243311448.jpg

 

Som någon varit inne på så är det skillnad mellan "vanliga" vidvinklar och fisheye som ger 180 graders bildvinkel. Fisheyeobjektiv ger extrema bilder och är därför svåra att använda på vanligt sätt. Sök efter bilder tagna med fisheye för att se ifall det är det som du är ute efter. Annars är det förmodligen en zoom du är ute efter på t.ex. 12-24mm. För övrigt tycker jag inte man ska överdriva skillnaden mellan objektiven då det inte är några jätteskillnader mellan de olika zoomarna. Jag tror att du blir nöjd med vilken som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta med din kamera till butiken och fråga om du får testa objektiven på din egen kamera. Sedan tar du några bilder och går hem och jämför i lugn och ro. Brukar inte vara några problem.

 

 

jaha de e nog fan smidigas att göra så, tänkte inte på de.

 

har ett objektiv nu som är 18-105.

 

vad är det för skillnad på fisheye och vidvinkel då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fisheye visar egentligen verkligheten oförvrängd i 180°, resultatet brukar bli en rund bild om den inte är beskuren av sensorn. Trots att bilden är verkligheten så ser bilden lustig och ovan ut men det beror på att den stora verkligheten är komprimerad till en liten bild, förstorar du upp ett fisheyefoto jättestort på en jättevägg så kommer det i princip se ut som verkligheten bakom väggen.

Ett vidvinkel brukar ha mindre vinkel än 180° av verkligheten och hörnen är utdragna för att få raka linjer istället för naturligt fallande se Hagmans snygga bild ovan och beroende på hur mycket vidvinkel det är ger dramatiska effekter. Men eftersom perspektivlinjer är raka så ser dessa bilder bättre ut som fotokopior och på en dataskärm. Det är mer "normala" bilder vi är vana att se men egentligen så är de korrigerade å helt onaturliga, så ser inte verkligheten ut. En rätt så intressant motsägelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...