Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro, är den så bra?

Hellar

Recommended Posts

Hej!

Jag har fortfarande PC men funderar på att skaffa Mac.

Behöver en riktigt snabb dator eftersom jag brukar jobba

med många program öppna samtidigt, barnen ska kunna spela

stora spel osv...

Jag har tittat på Mac Pro, som verkar väldigt bra med tanke på dess

8-kärniga processor och stora RAM-minne.

Men, finns det något lika bra/bättre än Mac Pro (behöver i och för sig inte vara Mac), i samma prisklass (ca 35 000 kr)?

Tack på förhand!

På ett macforum kan du räkna med att få Macen som bäst alternativ, även om det kan komma enstaka svar som tycker en likvärdig PC är bättre. Själv tycker jag att du ska köpa Mac. Jag tror faktiskt att den fetaste iMacen skulle räcka för många program samtidigt. Nu kanske du vill ha 20 tunga program(vilket jag inte tror) och då kanske det inte räcker men 2-4 st. tunga borde iMacen klara av, med maxat minne.

Köp en PC om barnen skall spela.

Annars, vad är det för program som du kör samtidigt?

Oavsett hur ont det gör att säga det (Förlåt MAC :( ) så är PC att föredra när det gäller spel, utbudet är begränsat till MAC när det gäller spel.

Angående dina program så varierar det kraftigt, men om du berättar vilka program du kör och ungefär hur många du har igång samtidigt så underlättar det lite :)

Men i min mening så räcker en Imac 24" 3.06GHZ C2D gott och väl med 8GB minne och ett ganska kraftigt grafikkort.

En värsting-iMac och så boota i Windows för spel.

En värsting-iMac och så boota i Windows för spel.

Här har du den perfekta lösningen :)

eeeh nej det finns inget bättre än en mac pro för 35 000 :)

För att verkligen kunna ge ett bra svar på din fråga måste du lista upp vilka program du använder. Detta för att kunna utröna om det är en Mac Pro eller tex en Imac som gäller, men även om en vanlig PC ska rekommenderas. Även vad för slags spel dina barn spelar samt kanske deras ålder för att fastställa om datorn ska räcka i 2 år eller kanske 5 år.

Jag sitter på en av de nya MP och använder den dels till foto editering, programmering men även för att lira en massa spel i windows miljö. Det finns bara positiva saker att säga om Mac Pro:n om man bortser från kostnaden men om man som jag kan använda den i 4-5 år så blir det helt okej i slutändan ;)

Vilka program? Barnen spelar väl inte samtidigt som du "jobbar". MacPro är väl en av de fetaste datorer du kan köpa idag men är det verkligen vad du behöver? Specifiera gärna lite bättre.

De nya Mac Pro:n är ju grym prestada mässigt och man kan inte påstå något annat men 35000:- + skärm blir ju en hel del så en Imac borde ju klara det mesta om man kör den största modellen med maxat minne liksom, då får man ju även skärm på köpet :P

Okej, tack för alla svar :)

Hur långt räcker en "värsting iMac"? Hur mycket skillnad är det prestanda-mässigt mellan den allra bästa iMac:en och en Mac Pro för 35 000kr?

gorancarlsen

Som jag ser det har du två bra alternativ:

1. Köra några tunga program samtidigt

Köp den kraftigaste iMac du hittar och köp till en OEM-Windowslicens och kör Windows via Boot Camp. Enkelt och snyggt förenar du det bästa av två världar.

2. Köra många tunga program samtidigt.

Köp en Mac Pro och en OEM-Windowslicens och kör Windows via Boot Camp. Enkelt och grymt förenar du det bästa av två världar.

En Pc är en burk och Mac en dator :-)

Okej, tack för alla svar :)

Hur långt räcker en "värsting iMac"? Hur mycket skillnad är det prestanda-mässigt mellan den allra bästa iMac:en och en Mac Pro för 35 000kr?

Som det står ovan så hade det varit till hjälp om du berättade vilka program du använder som du sa är krävande... annars är det svårt att säga hur långt en värsting Imac räcker, långt iallafall :P

grodkungen

Fat en Maxat iMac hamnar en bit över 35k närmare sagt #

49.719,00 kr

inkl. moms

Enligt applestore :P

Sitter själv på en iMac 3.06 GHz med 4GB (Early-2008). Kör BootCamp med Windows för att kunna köra spel. Funkar perfekt och rejält mycket billigare än en Mac Pro. Men självklart är en Mac Pro bättre.

Beror ju helt på vad för program/spel som ska köras.

Fat en Maxat iMac hamnar en bit över 35k närmare sagt #

49.719,00 kr

inkl. moms

Enligt applestore :P

Ja om du tar med alla program etc. Bara maxa hårdvaran hamnar ju på 35 000...

Ja om du tar med alla program etc. Bara maxa hårdvaran hamnar ju på 35 000...

+ Att man får med en skärm (inbyggda) :ThumbsUp:

värsting-iMacen för 35k hmm prestandamässigt kan man nog få en brutal PC då som dessutom kommer vara lättare att uppdatera senare (ny proccessor, mer ram, bättre GPU). Men det bästa med Mac imo är ju OS:et och att du har ett färdigt paket som är bra, får du problem med en PC så kan du ju ha en unik setup som krånglar medans en Mac, då vet de alltid på Apple vad som är fel.

Glad iMac och Macbook-ägare. Dock så, ifall jag skulle köpa stationär dator nu skulle jag nog köpa en PC med bättre prestanda än en iMac för samma pris och skippa OS och köra Ubuntu. På laptop-scenen kommer alltid Mac>>PC

värsting-iMacen för 35k hmm prestandamässigt kan man nog få en brutal PC då som dessutom kommer vara lättare att uppdatera senare (ny proccessor, mer ram, bättre GPU). Men det bästa med Mac imo är ju OS:et och att du har ett färdigt paket som är bra, får du problem med en PC så kan du ju ha en unik setup som krånglar medans en Mac, då vet de alltid på Apple vad som är fel.

Glad iMac och Macbook-ägare. Dock så, ifall jag skulle köpa stationär dator nu skulle jag nog köpa en PC med bättre prestanda än en iMac för samma pris och skippa OS och köra Ubuntu. På laptop-scenen kommer alltid Mac>>PC

Om man lägger ner 35 000kr på en PC så tror jag man INTE är sugen på att pilla med den, om jag förstod rätt nu så skulle du lagt ner 35 000kr på en PC och sedan så uppgradera den ännu mer? Nja skulle inte tro det och sen så är det inte många program som klarar av att utnyttja all prestanda ;)

grodkungen
Om man lägger ner 35 000kr på en PC så tror jag man INTE är sugen på att pilla med den, om jag förstod rätt nu så skulle du lagt ner 35 000kr på en PC och sedan så uppgradera den ännu mer? Nja skulle inte tro det och sen så är det inte många program som klarar av att utnyttja all prestanda ;)

Skillnaden är väll att en iMac för 35 000 är så maxad som dne kan bli,

men en PC burk kan alltid bli bättre :P

Skillnaden är väll att en iMac för 35 000 är så maxad som dne kan bli,

men en PC burk kan alltid bli bättre :P

Jo de sant i och för sig men i och med att Apple utvecklar sin hårdvara och mjukvara själva så tror jag fortfarande på att en IMac är snabbare eftersom komponenterna är skapade för att passa med varandra jämfört med en PC där man slänger in lite komponenter från här och där vilket medför att datorn inte kan arbeta så jätte effektivt eftersom komponenterna inte fungerar bra tillsammans.

Men visst, kan man sin sak och vet vad man köper så ska det inte var några större problem, tänk på att köpa antivirus bara om du köper PC ;)

grodkungen
Jo de sant i och för sig men i och med att Apple utvecklar sin hårdvara och mjukvara själva så tror jag fortfarande på att en IMac är snabbare eftersom komponenterna är skapade för att passa med varandra jämfört med en PC där man slänger in lite komponenter från här och där vilket medför att datorn inte kan arbeta så jätte effektivt eftersom komponenterna inte fungerar bra tillsammans.

Men visst, kan man sin sak och vet vad man köper så ska det inte var några större problem, tänk på att köpa antivirus bara om du köper PC ;)

Tillägg: om du kör Windows på den XD

Men om man är så dum och köper 8 Gb minne till den för 10000 extra får man ju skylla sig själv!

Det kan man ju lägga till senare när priset på minne sjunker!

Sen räcker 4 Gb väldigt långt om man inte håller på med stora bildbibliotek och avancerad musikproduktion och annat jag kanske glömt att ta med :)

Jag kan i alla fall säga att iMac är en fantastisk dator som klarar allt i stort sätt. (Har den maxade modellen från mid 2007)

så dagens iMac bör klara ännu lite mer...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...