hassehans Posted May 24, 2009 Share Posted May 24, 2009 Köpte för ett tag sen en airport extreme till mig och min flickvän. Den ersatte en gammal zyxel router som inte ens klarade Skype utan att dega igen. Jag behöver inte säga att mitt nätverk blivit extremt mycket bättre va? Hur som helst, nätverket fungerar bra på alla sätt utom ett. Jag har en extern HD inkopplad till Airporten med en med en massa videofiler och annat som jag laddat ner. Men när jag ska spela upp dessa filer från hårddisken hackar videon, ungefär var 10-20:e sekund. Inga stora hack, det är bara om det är ljud precis där i filmen eller tv-avnittet som man tänker på det. Men det är tillräckligt för att bli fruktansvärt irriterande efter ett litet tag. Detta sker dock bara över N-bandet på macbooken. Kör jag trådat till min XBOX med XBMC på så funkar det hur bra som helst. Så nu undrar jag, har ni några förslag på hur det här kan åtgärdas? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hassehans Posted June 3, 2009 Author Share Posted June 3, 2009 Jag bumpar helt skamlöst upp den här tråden. Är det verkligen ingen som har några idéer? Det är ju lite irriterande faktiskt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Jag har sedan länge gett upp alla sådana försök utan tråd. Med trådlöst nätverk hänger man sig åt eterns godtycklighet i form av grannar och allsköns annat som alla ska samlas på samma frekvensband. Tråd däremot är pålitligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macus Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Har du tagit ner den senaste firmwareuppdateringen till Airport Extreme? Den gör det möjligt att blanda n- och g-utrustning på samma nät utan att drabbas av prestandaförsämringar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hassehans Posted June 4, 2009 Author Share Posted June 4, 2009 Har du tagit ner den senaste firmwareuppdateringen till Airport Extreme?Den gör det möjligt att blanda n- och g-utrustning på samma nät utan att drabbas av prestandaförsämringar. Nej, det var inte gjort! Ska testa och se om det blir bättre. Men när jag streamar videofiler från hårddisken till datorn, så är det ju oftast bara min dator inne på nätet, man tycker ju att det inte borde påverka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geefourman Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Köpte för ett tag sen en airport extreme till mig och min flickvän. Den ersatte en gammal zyxel router som inte ens klarade Skype utan att dega igen. Jag behöver inte säga att mitt nätverk blivit extremt mycket bättre va? Hur som helst, nätverket fungerar bra på alla sätt utom ett. Jag har en extern HD inkopplad till Airporten med en med en massa videofiler och annat som jag laddat ner. Men när jag ska spela upp dessa filer från hårddisken hackar videon, ungefär var 10-20:e sekund. Inga stora hack, det är bara om det är ljud precis där i filmen eller tv-avnittet som man tänker på det. Men det är tillräckligt för att bli fruktansvärt irriterande efter ett litet tag. Detta sker dock bara över N-bandet på macbooken. Kör jag trådat till min XBOX med XBMC på så funkar det hur bra som helst. Så nu undrar jag, har ni några förslag på hur det här kan åtgärdas? Vad är det exakt för filer? Kör du trådlöst till din dator som du har kopplad till en TV? mer info tack... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hassehans Posted June 4, 2009 Author Share Posted June 4, 2009 Vad är det exakt för filer? Kör du trådlöst till din dator som du har kopplad till en TV? mer info tack... Det är avi-filer, oftast mellan 175-350 mb. Datorn är inte kopplad till tv:n, utan vi tittar direkt på datorns skärm. Har även en xbox trådad in i basstationen, den kör samma filer utan problem på tv:n, så det är inget fel på filerna. Likadant om jag kopierar över filen till datorn från nätverksdisken och kör den lokalt, fungerar också alldeles utmärkt. Att köra de här filerna över nätverket fungerade tidigare på en gammal G router, så man tycker ju det borde fungera på apples grejer också... Link to comment Share on other sites More sharing options...
geefourman Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Det är avi-filer, oftast mellan 175-350 mb. Datorn är inte kopplad till tv:n, utan vi tittar direkt på datorns skärm. Har även en xbox trådad in i basstationen, den kör samma filer utan problem på tv:n, så det är inget fel på filerna. Likadant om jag kopierar över filen till datorn från nätverksdisken och kör den lokalt, fungerar också alldeles utmärkt. Att köra de här filerna över nätverket fungerade tidigare på en gammal G router, så man tycker ju det borde fungera på apples grejer också... Ja det ska ju utan problem flyta på bra...testa att koppla ifrån N o bara köra G Link to comment Share on other sites More sharing options...
hassehans Posted June 4, 2009 Author Share Posted June 4, 2009 Ja det ska ju utan problem flyta på bra...testa att koppla ifrån N o bara köra G Testade, men det är samma sak där. Jag kör förresten med VLC, finns det någon buffertstorlek eller så man kan ställa in där? Edit: Testade med quicktime nu, det verkar fungera bättre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
macsailor Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Testade, men det är samma sak där. Jag kör förresten med VLC, finns det någon buffertstorlek eller så man kan ställa in där? Edit: Testade med quicktime nu, det verkar fungera bättre. Testa att ladda ner AirRadar för att se om det finns några grannar som kör på samma kanal som du har din Airport inställd på. Om kanalerna krockar, så försök att byta till någon kanal som ingen annan använder i grannskapet. Inte säkert att detta hjälper, men det lär inte bli sämre iallafall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hassehans Posted June 4, 2009 Author Share Posted June 4, 2009 Testa att ladda ner AirRadar för att se om det finns några grannar som kör på samma kanal som du har din Airport inställd på. Om kanalerna krockar, så försök att byta till någon kanal som ingen annan använder i grannskapet. Inte säkert att detta hjälper, men det lär inte bli sämre iallafall. Nu är det gjort, det var en kollision på g-bandet med några av grannarna, men på n-bandet var det tyst och lugnt, åtminstone inga synliga nätverk där! Ändrade kanal på g-bandet, men det hjälpte inte heller... Men quicktime verkar ju hantera situationen bättre. Kanske är det en inställning i VLC som spökar trots allt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Northwiz Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Nu är det gjort, det var en kollision på g-bandet med några av grannarna, men på n-bandet var det tyst och lugnt, åtminstone inga synliga nätverk där! Ändrade kanal på g-bandet, men det hjälpte inte heller... Men quicktime verkar ju hantera situationen bättre. Kanske är det en inställning i VLC som spökar trots allt? VLC är känt för att ha problem om du ska köra filer via nätverk. Byt program är det råd jag kan ge dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hassehans Posted June 4, 2009 Author Share Posted June 4, 2009 VLC är känt för att ha problem om du ska köra filer via nätverk. Byt program är det råd jag kan ge dig. Ja, det verkar ju så med tanke på att det funkar när jag kör quicktime. Vad kan du rekommendera istället? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Northwiz Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Ja, det verkar ju så med tanke på att det funkar när jag kör quicktime. Vad kan du rekommendera istället? QuickTime Plex XMBC Med Mediasystems lösningar förvisso men de fungerar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.