Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bilen tas i beslag vid olovlig körning.

Pocahontas

Recommended Posts

Mona Sahlin borde ju ligga bra till, för att bli av med bilen. :D

Du länkar till en nyhet i Aftonbladet från 27/11 1999.

Tror att hennes felparkeringar är preskriberade vid det här laget.

Så vadå "ligga bra till, för att bli av med bilen"?

Helt i sin ordning anser jag, borde de även göra med notoriska felparkerare som använder "målvakter" för parkeringsböterna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5207160.ab

Helt rätt!

Jag gillar egentligen inte dessa diskussioner men jag måste ändå ställa frågan; Är det en polisstat vi vill ha i Sverige där myndigheterna kan beslagta folks egendommar på något så trivialt som olovliga körningar, för att inte tala om felparkeringar????

Mattiasgbg
Jag gillar egentligen inte dessa diskussioner men jag måste ändå ställa frågan; Är det en polisstat vi vill ha i Sverige där myndigheterna kan beslagta folks egendommar på något så trivialt som olovliga körningar, för att inte tala om felparkeringar????

Det handlar väl om redskap (alltså bilar) som upprepade gånger används för att begå brott? Ser egentligen ingen skillnad på det och på att beslagta en kökskniv som någon viftar med på stan.

Ja men det är ju inte frågan om det, Niffen. Kan man inte läsa skyltar, vilket ingår i körkortsutbildningen och inte förstår innebörden av dem, eller på ett flagrant sätt struntar i att följa uppsatta trafikregler och bli ertappad hundratals gånger - så har man inte levt upp till vad ett körkort innebär och ska fråntas både körkort och bil i extrema fall.

Är det en polisstat vi vill ha i Sverige där myndigheterna kan beslagta folks egendommar på något så trivialt som olovliga körningar, för att inte tala om felparkeringar????

Nej, det innebär inte att det blir en polisstat bara för att man förhindrar notoriska överträdelser där inget annat hjälper.

För övrigt, är olovlig körning något trivialt? Ofta sker det ju samtidigt med intagande av narkotiska eller alkoholhaltiga preparat.

Hur är din lösning? Att inte bry sig när folk medvetet bryter mot diverse lagar och förordningar och struntar i att betala böter eller på annat sätt visar sig stå över lagen?

Hur är din lösning? Att inte bry sig när folk medvetet bryter mot diverse lagar och förordningar och struntar i att betala böter eller på annat sätt visar sig stå över lagen?

Varför ska man ha nån annan lösning ? Fungerar inte det här systemet tillräcklig väl ?

Det handlar väl om redskap (alltså bilar) som upprepade gånger används för att begå brott? Ser egentligen ingen skillnad på det och på att beslagta en kökskniv som någon viftar med på stan.

Det är inte olagligt att inneha bil på offentlig plats, det är det däremot att bära kniv oavsett om du viftar med den eller inte.

Ja men det är ju inte frågan om det, Niffen. Kan man inte läsa skyltar, vilket ingår i körkortsutbildningen och inte förstår innebörden av dem, eller på ett flagrant sätt struntar i att följa uppsatta trafikregler och bli ertappad hundratals gånger - så har man inte levt upp till vad ett körkort innebär och ska fråntas både körkort och bil i extrema fall.

"Kan man inte läsa skyltar, vilket ingår i körkortsutbildningen och inte förstår innebörden av dem"

-Så hade vederbörende inte fått körkort till att börja med..

Då förstår jag, det skall krävas åtminstonne ett hundratals gånger innan åtgärder tas. Men om bilen inte är förarens?

Nej, det innebär inte att det blir en polisstat bara för att man förhindrar notoriska överträdelser där inget annat hjälper.

För övrigt, är olovlig körning något trivialt? Ofta sker det ju samtidigt med intagande av narkotiska eller alkoholhaltiga preparat.

Först måste man bena ut vad notoriska är.

Ja -olovlig körning är trivialt med tanke på alla andra brott som begås utan beslagtagande av egendom. "Ponera att jag sitter här i mitt lilla hus och säljer droger till barn och ungdomar. Åker fast för det. Inte fan beslagtager man mitt hus för det.... Oavsett hur många ggr jag åkt fast.

Att du sen säger "Ofta" i sammanhang med droger och alkohol är väl det du fått från Aftonbladet.

Nää jag har ingen lösning, hade jag haft det hade jag troligen varit nominerad till Nobellpris.

Citerar mitt kusinbarn som är polis här i regionen på frågan varför dom inte gör något åt alla oregistrerade motorcyklar och trimmade mopeder som väcker hela grannskapet på nätterna.

"Vi skiter i det. Vad skall vi göra, vi har inte resurser för det. Dom kör ändå bara ifrån oss".

A_bite_of_the_apple

Effektivt och en bra lag.

En bil är i fel händer lika mycket, om inte mer, mordvapen än en kniv.

Man licensierar folk att köra bil eller tom att bära vapen för den sakens skull. Saknar man licens och brukar produkten ändå ska den för att förhindra skador på 3:e man fråntagas dig.

Du kan inte beslagta en annan mans egendom för att ex en körkortslös person sitter bakom ratten. Det är därför som bla kronefogden haft svårt med svårt skuldsatta som åker omkring i lyxbilar som de själva äger men som är skrivna på någon annan.

Mattiasgbg
Det är inte olagligt att inneha bil på offentlig plats, det är det däremot att bära kniv oavsett om du viftar med den eller inte.

...

Handlar ju om hur man hanterar kniven/bilen. Ska du ut och fiska utgår jag från att du får ta med dig lämplig kniv för att ha ihjäl fisken.

Ska du ut och fiska utgår jag från att du får ta med dig lämplig kniv för att ha ihjäl fisken.

Ta med dig ja, men inte bära på dig. Lika lite som en jägare får bära bössan över axeln på offentlig plats.

En bil är i fel händer lika mycket, om inte mer, mordvapen än en kniv.

Det där med fel händer får du nog utveckla lite mer för att vara trovärdig.

Men om man kör olovligt så har man väl inte ett körkort och kan då inte läsa skyltar.

A_bite_of_the_apple
Det där med fel händer får du nog utveckla lite mer för att vara trovärdig.

Visst :)

Saknar man körkort men ändå kör bil så tycker jag absolut att bilen är i fel händer på personen som framför den utan körkort. Särskilt illa är det om personen samtidigt kör och är påverkad av narkotika eller alkohol. Då blir bilen i mina ögon genast mycket farligare än en kniv då den har potential att döda eller svårt skada många fler på kortare tid än vad en kniv har

Som hyfsat insatt i ämnet och även delaktig i att beslagta flera bilar varje år från folk utan körkort och notoriska rattfyllerister så anser jag att det är en tandlös lag. De bilar som beslagtas körs till 99 % av missbrukare som fullständigt skiter i om de får böter eller fängelse för upprepade olovliga körningar, drograttfyllerier eller vanliga rattfyllerier. Äger dom bilen dom åker fast i struntar dom också i om bilen tas i beslag.

Värdet på bilen får heller inte var speciellt högt så om Kalle åker för grov olovlig körning 10 gånger men kör en splitterny Volvo V70 får han behålla bilen.

Åklagare har ett krav på minst tre olovliga/grova olovliga körningar inom en kort period, 3 månader, innan dom tar beslut om beslag. Men "buset" får i princip alltid tillbaka bilen. Av de uppskattningsvis 30 bilar jag själv varit med om att beslagta har bilen alltid getts tillbaka. Då rör det sig ofta om extrema fall där man stoppat samma person och rapporterat honom henne för ända upp till 20 Grova olovliga körningar inom en period av ett år.

Sen står "buset" själva sällan skrivna som ägare till bilen och då kan den inte tas i beslag.

Så ganska ofta kan man ta bilen i beslag men det händer väldigt sällan att staten förverkar bilen utan den ges oftast tillbaks.

För att klargöra lite mer om skillnaden mellan olvolig körning och Grov olovlig körning så är det olovlig körning om man aldrig haft körkort och åker fast för första gången. Andra gången blir det Grov olovlig körning.

Har man haft körkort men tappat det pga fortkörning eller trafiknykterhetsbrott blir det Grov olovlig körning första gången. Rent generellt kan man också säga att grov olovlig körning nästan alltid går hand i hand med trafiknykterhetsbrott. Olovliga körningar är oftast unga killar som kör trimmad moped. En moped som är trimmad räknas som mc och kräver mc kort för att framföras.

Det borde gälla samma regler som vid jaktbrott. Skjuter man vilt från en skoter eller en bil beslagtas och förverkas bilen eller skotern alltid. Oavsett vilket värde fordonet har.

...

Det borde gälla samma regler som vid jaktbrott. Skjuter man vilt från en skoter eller en bil beslagtas och förverkas bilen eller skotern alltid. Oavsett vilket värde fordonet har.

Rätt!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...