Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingenting för Pocahontas!


Macigen

Rekommendera Poster

Anders Lundberg

Jaha. Jo men jag håller med. Atombomber är inte evolution på samma sätt som människan själv är det. Saker som arter gör blir inte evolution i sig själva. Självklart inte.

 

Men vad jag menar, som jag undrar om du håller med, är att evolutionen inte bryr sig om vad det är som orsaker att vissa individer överlever och andra inte. Om vi människor spränger atombomber som leder till att vissa arter överlever och andra inte, så är den evolution som då har skett precis lika naturlig som om arterna av några andra orsaker hade överlevt eller slagits ut. Det är det jag vill ha sagt. Även om vi människor som art gör saker som så att säga faller utanför evolutionen (alltså inte är utveckling biologiskt, utan teknologiskt/kulturellt), så är de biologiska följderna av dessa handlingar inte desto mindre del av evolutionen. Som sagt, naturer bryr sig ju inte om vad som orsaker arternas utveckling.

 

Jag håller i fullt med dig att kultur inte är evolution. Att kultur har tillkommit är det, men inte de specifika kulturella företeelserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Jag håller med; evolutionen bryr sig inte...och har inget mål heller...bara "try and error" :lol: Naturen har ingen moral - bara LIV (inte så bara föresten, hehe...) Livet i sig självt är orsaken. Evolutionen bara harvar på och om förutsättningarna ändras pga t.ex. klimatförändringar orsakade av människan eller ett meteoritnedslag är egalt. Naturen bara öser på och dom variationer som klarar det nya sceneriet bäst går vidare. Man kan säga att naturen är expert på att "gilla läget" :lol:

 

Om man som jag tror att människan - pga sin extrema hjärnbark - har "fri vilja" och "valmöjligheter" så drar man slutsatsen att hon inte längre agerar på evolutionens/naturens villkor. Hon kan anpassa villkoren istället för att anpassa sig efter villkoren.

 

Om man däremot tror att även människans agerande är en del av denna evolution så förutsätts att hon inte har någon fri vilja - att allt bara är orsak och verkan från begynnelsen - Big Bang. Då är man determinist och isåfall finns inget ansvar och t.ex. Auschwitz var oundvikligt. Skrämmande tanke, men den finns representerad i vissa filosofiska läger. Denna tanke är inte heller sjuk eller omoralisk - moral finns ju inte i denna modell - utan baserad på kvantmekanik.

 

Jag har dock valt att tro att människan har ett fritt val. Och därmed ansvar. Och det är inte så jävla kul :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...