Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingenting för Pocahontas!


Macigen

Rekommendera Poster

Den här filmen, "Hornet from Hell" bör inte Pocahontas titta på (lite risk då han hatar WMP-formatet), inte ni andra heller som gillar bin.

Visste ni att 20 jättegetingar kan ta kål på en kolloni med 20 000 bin på 3 timmar? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar
Pocahontas

Usch ja, har sett något liknande från Japan, där det finns jättegetingar.

Här är vi befriade från den sorten, våra getingar (Vespa) är betydligt snällare, men visst de är rovdjur.

Har med egna ögon sett en geting dyka ner och fånga ett bi på en maskros, lyfta och flyga iväg med den....

 

Just har jag dock påhälsning av en mindre krabat, och som också tar död på bisamhällena, men den tar tre år på sig för det.

Så jag har tid på mig att hjälpa till med försvaret....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...har sett dem sno blomkåsbitarl och flyga iväg med - direkt från middagtallriken på landet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken bamse!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Getingar är nyttiga insekter, de håller borta bladlöss, flugor, dess larver, och annat elände.

Så låt dem leva. Getingar är inga illasinnade varelser som anfaller er utan anledning bara

för att de känner för det.

Det är bara i de fall de känner sig hotade, om ni rotar i dess bo eller råkar få den i läsken eller

på mackan.

 

Är ni allergiska, och då menar jag verkligen allergi som är livshotande, det är inte så vanligt förekommande

men det finns. Är ni bara allmänt rädda för sticket, så är det inte hela världen, Ok det gör ont och svullnar rejält

men det flesta av oss tål det.

 

Min fru är allergisk mot bistick, och det har jag motmedel mot, Betapred heter det.

Så vet ni om att ni har allergiska reaktioner, så tala med er läkare och be honom skriva ut Betapred.

 

Vill ni ändå bli kvitt getingen hemma, så är det nu på våren ni ska nypa den stora geting som flyger omkring

och snokar, det är drottningen som ska anlägga ett nytt bo.

Dör hon så blir det inget getingbo på vinden eller annan plats.

 

Men som sagt, getingar är rovdjur, men utgör inget hot mot oss tvåbenta varelser, så låt den vara i fred.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla organismer på jorden är oersättliga och viktiga delar i en biotop/ekosystem. Det finns bara en organism som kan elimineras utan störning - ja, till och med med fördel: Homo Sapiens. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla organismer på jorden är oersättliga och viktiga delar i en biotop/ekosystem. Det finns bara en organism som kan elimineras utan störning - ja, till och med med fördel: Homo Sapiens.  :lol:

Just det! Helt riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

En organism som jag skulle kunna tänka mig att leva utan är virus.

Men om det kan räknas till levande är tveksamt.....

 

Bakterier är däremot livsnödvändiga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även virus är organismer - små djur helt enkelt. Många biotoper/ekosystem skulle totalt rasa ihop utan dessa små krabater. Dom är en mycket viktig faktor i balansen - equalizers kan man kalla dom :lol: Egentligen dominerar dom jorden och kommer antagligen att ta över när Homo Sapiens förstört möjligheterna för organismer högre upp i näringskedjan att överleva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Även virus är organismer - små djur helt enkelt. Många biotoper/ekosystem skulle totalt rasa ihop utan dessa små krabater. Dom är en mycket viktig faktor i balansen - equalizers kan man kalla dom  :lol: Egentligen dominerar dom jorden och kommer antagligen att ta över när Homo Sapiens förstört möjligheterna för organismer högre upp i näringskedjan att överleva.

Vet inte om jag kan hålla med dig om det du skriver, många forskare tvekar på vad virus egentligen är...

Det är varken levande eller dött, definitivt inget "djur"...

 

Tänkte att jag skulle hitta en artikel på Google som beskrev virus mer konkret....

Hittade inget just nu....Fann bara ett annat "virus" Är Windows ett virus? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djur eller inte djur...det är nog en semantisk fråga...akademisk fråga som man brukar säga. Man delar upp organismer i två domäner;

 

1. Dom som kan föröka sig för egen maskin.

 

2. Dom som behöver cellmaskineriet hos en levande organism för att föröka sig. Hit hör bl.a. Virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Här fann jag en artikel om Vad är Liv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant! jag har sparat ner sidan :lol: Fascinerande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla organismer på jorden är oersättliga och viktiga delar i en biotop/ekosystem. Det finns bara en organism som kan elimineras utan störning - ja, till och med med fördel: Homo Sapiens.  :lol:

Vad har fästingar för funktion på jorden?????????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fru är allergisk mot bistick, och det har jag motmedel mot, Betapred heter det.

Så vet ni om att ni har allergiska reaktioner, så tala med er läkare och be honom skriva ut Betapred.

Glöm bara inte att Betapred (lixom andra mediciner) har ett bäst-före datum då de tabletter man inte hällt i sig ska lämnas in på Apoteket och nya ska köpas ut (mot ett nytt recept). Det är extra viktigt att uppmärksamma när det handlar om medicin (som denna) som faktiskt kan ta en ur ett direkt livshotande tillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken bamse!!!

3 hullingar i munnen hade den också

kan inte vara roligt att vara gädda då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns säkert en funktion med dem (färstingar) med tex att sprida virussjukdommar - de är ju med de med i kedjan..... men ack en så tråkig funtion :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fästingar är säkert föda till andra organismer.

 

Finns det verkligen någon som på fullt allvar tror att det finns "onödiga" organismer i en biotop/ekologi? Att evolutionen skulle ha lyxat till med "onödigt" liv? Isåfall förstår jag varför kampen för jordens väl och ve är totalt körd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just därför oroar jag mig för de arter och annat som förvinner dagligen, verkligen numera... tänk tex regnskogens alla kryp... det vAR nog väl avvägt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Bengtsson

mjg;

 

"Finns det verkligen någon som på fullt allvar tror att det finns "onödiga" organismer i en biotop/ekologi? Att evolutionen skulle ha lyxat till med "onödigt" liv? Isåfall förstår jag varför kampen för jordens väl och ve är totalt körd."

 

Intressant fråga, kan man inte tänka sig att vissa "onödiga" arter varit mer anpassningsbara? Typ råttor, maneter, steklar, spottkobror, sjökor, bältor, knott, eller kanske fästingar?

 

Jag vet inte själv, men jag kan i alla fall tänka mig att vissa arter inte fyller någon funktion på planeten, men att de varit otroligt bra på att anpassa sig?

 

MVH

 

Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Homo Sapiens är änddock den art som anpassat sig mest

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjg;

 

"Finns det verkligen någon som på fullt allvar tror att det finns "onödiga" organismer i en biotop/ekologi? Att evolutionen skulle ha lyxat till med "onödigt" liv? Isåfall förstår jag varför kampen för jordens väl och ve är totalt körd."

 

Intressant fråga, kan man inte tänka sig att vissa "onödiga" arter varit mer anpassningsbara? Typ råttor, maneter, steklar, spottkobror, sjökor, bältor, knott, eller kanske fästingar?

 

Jag vet inte själv, men jag kan i alla fall tänka mig att vissa arter inte fyller någon funktion på planeten, men att de varit otroligt bra på att anpassa sig?

 

MVH

 

Mattias

Nja...det är inte riktigt så skapelsen fungerar...liksom...

 

Tar du bort någon av nämnda arter så pajar ett ekosystem. Alla har en unik fuktion - antingen som föda eller reducerare av denna föda så den inte växer till sig och pajar ekosystemet/biotopen. Det är så naturen funkar. ALLA organismer har EXAKT samma "nödvändighet" (värde) i systemet - ALLT hänger ihop. Det finns INGET och kommer ALDRIG att finnas något "onödigt" i naturen. Detta skulle strida mot naturlagarna helt enkelt. Det KAN inte finnas något "onödigt" i naturen. Enligt biologer och naturvetare är den enda arten som man kan ta bort utan störningar Homo Sapiens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Homo Sapiens är änddock den art som anpassat sig mest

Nej. Homo Sapiens är den enda art som försöker anpassa Naturen efter sig själv. Det är detta som är förödande - det strider mot evolutionens grundlagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...