Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överföra filer mellan två maccar


niklaser63

Rekommendera Poster

niklaser63

Jag är ingen nybörjare på mac alls - men min fråga är av det enkla slaget. Skulle just hjälpa en polare som graderat upp sig fr sin gamla trotjänare beiga G3 till en ny fin iMac. Jag sade att det är såå lätt att grejja filöverföringen med en korsad tcp/ip kabel.

MEN jag lyckas inte alls få dem att kommunicera med varandra.

Den kortfattade formuleringen under "machjälp" var inte heller ngn hjälp.

 

Någon som kan hjälpa med en hyfsat pedagogisk steg för steg instruktion så jag kan fullfölja mitt åtagande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte med vanlig rak tcp/ip-kabel?

Ej korsad kanske funkar.

Antar att du provat redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde den flytten - så minns jag att G3an hade en så pass ”liten” HD att jag flyttade över den till en separat HD och sedan:-)))

 

...men det kanske är fusk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niklaser63

Har inte testat med en okorsad. Ska se om det funkar.

Ja egentligen hade det varit smidigt med en extern HD - mn kära iPod eller så. Men utan firewire på den gamla burken blir det inte så....

Har inga andra externa enheter av lämplig typ....

Ujuj...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öve rnatten då.....

 

Just det den had einte ens USB 1.... jag satt i ett kort ja... nu mins jag.. oppssss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

treebeard

Jag har flyttat filern med korsad TP-kabel, men jag har OS X på båda. Gör så här:

 

 

iMac

Systeminställningar -> nätverk

Skapa en ny konfiguration.

Gå in under Ethernet, och tilldela datorn ett IP-nummer. Jag tror att det finns vissa regler om vilka man får använda, men det kan jag inte med säkerhet. Mina nummer börjar med 10.0.x.x

tex: 10.0.1.1

delnätsmasken, vet jag inte om det betyder något, men jag har för mig att den för ett nummer automatiskt. Behåll det isåfall.

 

beiga G3:an

Gör samma inställningar, men med ett annat IP-nummer i samma serie, tex 10.0.1.2

Jag antar att du kör OS 9 på den (eller möjligtvis OS 8), och där hittar du inställningarna under

Äpple-menyn -> inställningar -> TCP/IP

mer vet jag inte exakt vad det heter, men det är nästan samma.

 

För att ansluta iMacen till G3

I Finder, på iMacen, trycker du på äpple-K, så för du upp en ruta, där du ska välja vart du vill ansluta dig. Skriv in IP-nummert på G3:an. Alltså, enligt exemplet ovan, 10.0.1.2

 

Du kommer sedan att få frågan vilka enheter som ska läggas på skrivbordet, och ev lösenord. Lösenordet är alltså det på G3:an.

Nu kommer alla enheter, som ni valde, ligga på skrivbordet på iMacen, och det är bara att dra över dom, till iMacens hårddisk på lämpligt ställe.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niklaser63

tack alla - treebeard speciellt.

Gjorde precis det innan men var sedan tvungen att lägga in specifik användare dessutom. det "dög" inte att bara lägga fullständig behöringhet under "gäst".

Jisses... kom på hur fort man glömmer gamla OS.

9.2 kändes lååååååångt borta.

Jaja. Det är väl åldern eller nåt.

Men tack i a f.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...