Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp mig få cod 4 att sluta hacka

GradioZ

Recommended Posts

Jag har läst lite på forumet och sett att flera av er spelar Cod 4 på Macbook pro liknande den jag har och att det flyter på fin fint.

Jag har en:

Macbook pro (nya modellen)

2,4 GHz Intel core 2 duo

2gb internminne

Nvidia geforce 9400M 256 mb

Nvidia geforce 9600M GT 256 mb

Alltså den billiga Macbook pro´n

Jag laddade ner demot för att prova innan köp men det hackar som f.n

Har satt högre prestanda där uppe på batteri ikonen, antar att det är där man shiftar mellan grafikkorten eller?

Är det något jag måste ändra i inställningar för att spela på datorn?

Jag testade att ändra upplösningen i spelat mellan 640x480 och 1024x768 men ingen större skillnad, hacka lika mycket på båda.

Snälla hjälp mig hur jag får snurr på min mya Mac.

Kan ju vara så att det inte funkar oxå=( då är det ju inte mycket att göra.

Tackar för svar

Det finns mer än upplösningen som du kan ändra för att göra renderingen snabbare. Vad exakt du bör ändra kanske någon annan kan svara på…

CoD 4 är ju trots allt relativt krävande även om man tycker att en MacBook Pro borde klara av det…?

Har satt högre prestanda där uppe på batteri ikonen, antar att det är där man shiftar mellan grafikkorten eller?

Vad menar du med detta?

Jag har samma dator som du och jag körde precis igenom första banan på COD4 (Den på båten). Körde med 9400M kortet och jag tyckte inte att det hackade något speciellt. Tog en bild på inställningarna inne i spelet.post-10791-1242941573.jpg

Ensamseglaren

Jag har samma dator, för mig flyter det jättefint, kör t.o.m. på högsta upplösningen. Prövat att välja "optimal system settings"?

Kör du över bootcamp eller mac-versionen?

tema; nej, cod 4 är inte särskilt krävande.

Det finns inget demo av CoD4 till mac, däremot finns det demon till CoD1 och CoD2. Dessa två fungerar dåligt på din dator. Call of Duty 1 måste emuleras på intelmacar och CoD2 har haft problem med vissa nvidiakort. Kanske är något av dem du laddat ner?

För att byta mellan grafikkorten så går du in under Strömsparare i systeminställningarna. Kan hända att det även går att göra under batteriet som du sa men jag är inte säker på att de alternativ du kan välja där påverkar valet av GPU.

Hur som helst så ska det inte vara några som helst problem med att spela CoD4 på din dator.

Ensamseglaren

Ja, just det. Har nämligen samma problem med COD2.

Hej

Tack för alla snabba svar! Ska mecka lite får vi se om jag får ordning på det

Det finns inget demo av CoD4 till mac, däremot finns det demon till CoD1 och CoD2. Dessa två fungerar dåligt på din dator. Call of Duty 1 måste emuleras på intelmacar och CoD2 har haft problem med vissa nvidiakort. Kanske är något av dem du laddat ner?

För att byta mellan grafikkorten så går du in under Strömsparare i systeminställningarna. Kan hända att det även går att göra under batteriet som du sa men jag är inte säker på att de alternativ du kan välja där påverkar valet av GPU.

Hur som helst så ska det inte vara några som helst problem med att spela CoD4 på din dator.

Jo jag har ju just spelat Cod 4 demo som jag ladda ner igår.

Du får gärna posta en länk till demot, för jag hittar inget macdemo till CoD4. Du kör inte windowsdemot genom Crossover eller Paralells/Fusion? I så fall förstår jag mycket väl varför du inte lyckas få det att flyta.

guitardanny

Om jag va du skulle jag kolla på Antialising samt Shadow inställningar. Antialising inställningar äter kraft till frukost så genom att ta bort eller minska detta kan du få bra fart i grejjerna, samma sak med Shadow. Sen har jag aldrig spelat COD men antar att det finns någon form av viewing distance. Denna bör du också minska. Då arean oftast är 180° så gör även små minskningar på viewing distance sin beskärda del. Om inte det hjälper så ändra Thrillnear till Billnear.

Tänk på att CoD 4 är inte skrivet för Mac, det är Windowsversionen som körs genom Wine.

Man tappar ganska mycket prestanda gentemot att Boota windows och köra det.

Tänk på att CoD 4 är inte skrivet för Mac, det är Windowsversionen som körs genom Wine.
Såvida man inte har mac-versionen förstås. Men det verkar ju än så länge inte klart framgå varken vilken version av CoD det handlar om eller för vilket operativsystem den är skriven…

Men kör man spel emulerade så är det förstås lätt hänt att det hackar…

Mac-versionen är fortfarande ett windowsprogram som körs genom Wine. Det är en emulering och det var det jag ville komma fram till.

Likadant är det med tex BF2142, Spore, etc. Portade och har kass prestanda.

EDIT:

"Electronic Arts announced their return to the Mac, publishing various titles simultaneously on both PCs and Macs, using Cider. Several other leading developers and publishers are also part of Cider's client list."

Okej, EA kör med Cider, same shit different name.

Mac-versionen är fortfarande ett windowsprogram som körs genom Wine. Det är en emulering och det var det jag ville komma fram till.

Likadant är det med tex BF2142, Spore, etc. Portade och har kass prestanda.

EDIT:

"Electronic Arts announced their return to the Mac, publishing various titles simultaneously on both PCs and Macs, using Cider. Several other leading developers and publishers are also part of Cider's client list."

Okej, EA kör med Cider, same shit different name.

Call of Duty 4 för mac är en riktig portning d.v.s. ett riktigt Mac OS X-program. Inget wine eller cider används.

Call of Duty 4 för mac är en riktig portning d.v.s. ett riktigt Mac OS X-program. Inget wine eller cider används.

Precis! Det finns inget demo till CoD 4 för Mac men en kille verkar ha laddat ner pc-demot och lagt in det i Cider. Vet inte om det är lagligt att göra så men det kanske är det demot trådskaparen testat och då blir det en prestandaförlust genom emulering. Länk

Cider är ingen emulering!

Cider är i grunden Wine; det är ABI och API översättning, och ja det har en viss prestanda förlust- exakta siffror är svårt att ge men 2-3% är inte orimligt.

Många verkar tro att nativa "macportar" är av naturen bättre, faktum är att många portningsfirmor så som Westlake interactive osv använder snarlika metoder som Cider gör, skillnaden är att det inte sker någon ABI översättning, API översättningen är dock fortfarande aktiv.

Spel som är gjorda för DirectX/Direct3D kräver ett enormt jobb om du ska skriva om det för OpenGL osv.

Spel som är skrivna för OpenGL från början är däremot en annan sak, mig veterligen så är det iprincip bara Blizzard och ID Software som gör detta idag, nästan alla andra stora spelbolag skriver för DirectX/Direct3D.

---

Detta gäller även Aspyr förövrigt,

http://www.brad-oliver.com:8081/~boliver/b...ves/000810.html

"-Could there be a nice wrapper around directX so that games could be easier ported to Mac os X?

There already is. Aspyr has had such a beast for years and years, and it grows in size and capability with each game we port. It makes ports easier, but each game seems to abuse portions of the API we haven't fully implemented. Sometimes it's a minor thing, sometimes it's major. Sims 2, for example, used high-level DX shaders so we had to come up with a solution that was game-dependent since it's not practical to emulate HLSL on DirectX via OpenGL. We're having to implement the DX "Effects" API for Civ4, which is a little slice of hell in itself."

(En av aspyr utvecklarnas blog, visserligen är bloggen några år gammal, men jag vet det är så här :)

Det som gör att de riktiga portningarna i allmänhet fungerar bättre än cider är att de som portar spelet har större möjligheter att tweaka spelets kod där DirectX till OpenGL-översättningen inte ger önskvärd prestanda. Med cider har du bara tillgång till översättningskoden.

När det gäller prestandaförluster hos cider så skulle jag vilja lägga på en nolla på slutet av Anvils siffror, d.v.s. att 20-30% sämre prestanda inte är ovanligt (även om det säkerligen finns något spel som fungerar utmärkt). Spore fungerar löjligt dåligt på min MBP och prestandan i EVE Online är kass.

Sen är det ju alltid möjligt att även riktiga portningar fungerar riktigt dåligt. Men min erfarenhet av de spel jag spelat genom åren är att detta är ovanligt. Cider däremot.. :chockadskeptisk:

Det som gör att de riktiga portningarna i allmänhet fungerar bättre än cider är att de som portar spelet har större möjligheter att tweaka spelets kod där DirectX till OpenGL-översättningen inte ger önskvärd prestanda. Med cider har du bara tillgång till översättningskoden.

När det gäller prestandaförluster hos cider så skulle jag vilja lägga på en nolla på slutet av Anvils siffror, d.v.s. att 20-30% sämre prestanda inte är ovanligt (även om det säkerligen finns något spel som fungerar utmärkt). Spore fungerar löjligt dåligt på min MBP och prestandan i EVE Online är kass.

Sen är det ju alltid möjligt att även riktiga portningar fungerar riktigt dåligt. Men min erfarenhet av de spel jag spelat genom åren är att detta är ovanligt. Cider däremot.. :chockadskeptisk:

"Med cider har du bara tillgång till översättningskoden.", det är känt att utvecklare som har tillgång till spelkällkoden tweakar denna utifrån vad som fungerar bäst med cider.

Största problemet att porta spel till Macen är att många spel använder tredjeparts bibliotek som i vissa fall inte tillhandahåller källkod, detta är ett problem man får dras med oavsett det rör sig om cider eller "nativ" portning- har du inte tillgång till källkoden är du tvungen att antingen reproducera funktionaliteten på annat sätt- eller så får du tillhandahålla en körtidsmiljö som biblioteket fungerar.

Spore fungerarde bra på min MacBook Pro, däremot var inte spelet mycket att ha för någon över 5 år imho.

Kanske var dumt formulerat av mig. Det jag vill poängtera är att vid riktiga portningar har portningshusen möjlighet att skriva om viss kod till ren OpenGL/annan OS X teknologi. Att detta kräver mycket tid är självklart men möjligheten finns och utnyttjas då och då vilket överlag ger bättre presterande spel [än cider].

Vad som gör att ciderspel vägrar fungera bra på min dator (MBP 2.2GHz, gf8600m) är beyond me. Den enda direkta jämförelsen jag gjort mellan cider och boot camp var när jag testade EVE. I Windows låg jag på ca 40-70 fps med nya grafiken på (allt maxat), nativeupplösning och 2x AA. Ciderversionen var knappt spelbar i 20-30 fps på lägsta inställningarna. Samma sak med Spore, knappt spelbart på lägsta grafiken. Skärmupplösningen inverkar något på prestandan men inte ens i lägsta möjliga upplösningen flyter det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...