sharkbait Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 När kommer ljuset att gå upp för Apple så jag kommer kunna se på mina Blu-ray filmer i en MBP? Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
slowmove Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 Förmodlgen aldrig...hoppas mer på att de säljer hd-filmer i itunes store...optisk media är omodernt Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcushedenstrom Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 Anledningen till att Bluray inte stöds än sägs vara att Apple vägrar gå med på Sonys krav om att implementera DRM i systemkärnan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 Anledningen till att Bluray inte stöds än sägs vara att Apple vägrar gå med på Sonys krav om att implementera DRM i systemkärnan. Men har inte Sony lättat på de kraven för några månader sedan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sharkbait Posted May 21, 2009 Author Share Posted May 21, 2009 Förmodlgen aldrig...hoppas mer på att de säljer hd-filmer i itunes store...optisk media är omodernt Så om Blu-ray skivan är helt omodern enligt dig hur skulle det vara ett smidigare och bättre sätt att köpa och ladda ned "blu-ray" filmer från nätet istället? Blu-ray filmerna ligger på 25/50GB. Har alla i Sverige en uppkoppling på 100 Mbit? Skulle inte tro det även att Sverige ligger långt fram angående hastighet på uppkoppling. Om man skulle ha konstant nedladdnings hastighet när man har köpt en Blu-ray film och skall ladda ned den så skulle de ta lång tid för större delen utav svenska folket! Blu-ray 25GB 0,25 Mbit/s 28,4 tim 0,50 Mbit/s 14,2 tim 1 Mbit/s 7,1 tim Blu-ray 50GB 0,25 Mbit/s 56,8 tim 0,5 Mbit/s 28,4 tim 1 Mbit/s 14,2 tim Så hur kan nedladdning utav HD filmer vara ett mordernare och smidigare sätt? Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
salakalle Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 Jag tycker det är ofattbart att Blu-Ray inte är tillgängligt i Mac-conseptet. Macén är ju en komponent som ofta framhålls i kreativa sammanhang (ex.v. grafik,ljud, film,bild,reklam) Jag har runt 30 timmar HDfilm ca. 400GB från min filmkamera. Vill gärna kunna dela med mig till släkt och vänner genom att skicka en Blu-Ray disc att avspelas i BD-spelare. Det vore både dyrt och osmidigt att skicka en HDD till var och en, och dem kanske inte har vilja eller möjlighet att använda dator för att se på tv-skärmen eller via projektor. För övrigt vill jag ha all egen film samt hela mitt bildbibliotek (ca.500GB) på optiska diskar med stor kappasitet och bandbredd. I nuläget Blu-Ray. (Allt ligger naturligtvis på HDD och backup-HDD) Dem som filmar i HD amatör som proffs, är icke dem i behov av Blu-Ray. Undrar salakalle Ha det så gott. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douglas Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 Jag tror att det finns BD-brännare att köpa till sin Mac. Läste något om detta tidigare och att man i alla fall kunde köpa detta till MBP 17". Att säga att det är omodernt med optiska lagringsmedia är ju bara trams, att kunna lagra 25-50 GB på en BD-disk tycker jag är sjukt bra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sharkbait Posted May 21, 2009 Author Share Posted May 21, 2009 Jag tror att det finns BD-brännare att köpa till sin Mac. Läste något om detta tidigare och att man i alla fall kunde köpa detta till MBP 17". Att säga att det är omodernt med optiska lagringsmedia är ju bara trams, att kunna lagra 25-50 GB på en BD-disk tycker jag är sjukt bra! Det hade varit ett smart drag utav Apple OM de uppgraderade MB & MBP med en Blu-ray spelare i senaste uppdateringen utav MB & MBP men icke ... MB & MBP kom bara med ett nytt skal i aluminium. HD filmer öka i försäljning och som en talare tidigare i tråden så kan även amatörer som proffs spela in i HD och även använda Mac som redskap men så glömde Apple Blu-ray spelaren! Apple har verkligen snöat in sig på att man skall ladda ned MEN det finns inte tillräckligt snabbt uppkoppling för Sveriges befolkning för att det skall slå igonom med ned ladning utav HD filmer på 25/50 GB. Finns det ngt annat land som är lik värdigt eller nästan bättre på uppkopplingshastighet än Sverige? Så varför envisa sig om att man skall ladda ned HD film på 25/50 GB när inte uppkopplingen inte finns för världen?! Apple hade fått flera nya köpare och folk som redan äger Apple kanske hade funderat på en uppdatering det är jag övertygad om! Att Apple skulle komma med Add-on Blu-ray skulle jag inte bli förvånad över om! För tillbehör kan man ta extra betalt för som Apple är duktiga på att göra! Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douglas Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 Att Apple skulle komma med Add-on Blu-ray skulle jag inte bli förvånad över om! För tillbehör kan man ta extra betalt för som Apple är duktiga på att göra! Fast det jag nämnde var det inte Apple som låg bakom utan det var något annat företag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penna_ha Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 "Blu-ray is just a bag of hurt. I don't mean from the consumer point of view. It's great to watch movies, but the licensing is so complex," Jobs said. "We're waiting until things settle down, and waiting until Blu-ray takes off in the marketplace before we burden our customers with the cost of the licensing and the cost of the drives." - Steve Jobs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douglas Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 "Blu-ray is just a bag of hurt. I don't mean from the consumer point of view. It's great to watch movies, but the licensing is so complex," Jobs said. "We're waiting until things settle down, and waiting until Blu-ray takes off in the marketplace before we burden our customers with the cost of the licensing and the cost of the drives." - Steve Jobs. Vilket är ett uttalande som vi kan ta som ett tecken på att BD kommer att komma till Apples datorer, eftersom han säger att det är bra från konsumenternas perspektiv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sharkbait Posted May 21, 2009 Author Share Posted May 21, 2009 "Blu-ray is just a bag of hurt. I don't mean from the consumer point of view. It's great to watch movies, but the licensing is so complex," Jobs said. "We're waiting until things settle down, and waiting until Blu-ray takes off in the marketplace before we burden our customers with the cost of the licensing and the cost of the drives." - Steve Jobs. Bla bla bla and bla... Själv klart att Mr. Jobs säger så efter som han vill att alla skall ladda ned HD filmer i Apple Store! Det är ett faktum att uppkopplingen inte är utvecklade för att ladda ned HD filmer därav så LEVER Blu-ray så att vi kan se på HD filmer! Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
sharkbait Posted May 21, 2009 Author Share Posted May 21, 2009 Vilket är ett uttalande som vi kan ta som ett tecken på att BD kommer att komma till Apples datorer, eftersom han säger att det är bra från konsumenternas perspektiv. Ja vi konsumenter kasnke får vänta ett år på Blu-ray spelare till MB & MBP som man har fått väntat med iPhone att kunna skicka MMS. Det tog bara ett år. .. Grattis Apple! Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douglas Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 Ja vi konsumenter kasnke får vänta ett år på Blu-ray spelare till MB & MBP som man har fått väntat med iPhone att kunna skicka MMS. Det tog bara ett år. .. Grattis Apple! Skulle inte Apple göra som de gör, skulle de inte vara det företag det faktiskt är. Jag är i alla fall glad att Apple vågar sticka ut och i alla fall försöka ändra på något, trots sin lilla marknadsandel. När det gäller MMS skulle de lika gärna kunnat ha skippat att introducera det eftersom, i alla fall, jag inte ger många ören för den tekniken. Däremot hade jag väl gärna velat ha BD i min MBP och det dyker säkerligen upp så småningom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Jag har runt 30 timmar HDfilm ca. 400GB från min filmkamera. Vill gärna kunna dela med mig till släktoch vänner genom att skicka en Blu-Ray disc att avspelas i BD-spelare. Att SKAPA en bränd blu-ray-skiva ("BD") går alldeles utmärkt. Köp Toast och en BD-brännare. Men att SPELA UPP en BD-skiva på Macen går däremot inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meralander Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Men att SPELA UPP en BD-skiva på Macen går däremot inte. Det går visst att spela, såvida filmen inte är förstörd med digital restriktionshantering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sharkbait Posted May 22, 2009 Author Share Posted May 22, 2009 Skulle inte Apple göra som de gör, skulle de inte vara det företag det faktiskt är. Jag är i alla fall glad att Apple vågar sticka ut och i alla fall försöka ändra på något, trots sin lilla marknadsandel. Vad var det som de försökte ändra på och göra bättre när de inte inkluderade i Blu-ray spelare i den senaste uppdateringen utav MB & MBP? När det gäller MMS skulle de lika gärna kunnat haskippat att introducera det eftersom, i alla fall, jag inte ger många ören för den tekniken. Du verkar vara en utav de få som inte vill ha MMS men med tanke på att Apple har blivit tvungna att inkludera MMS funktionen efter ca 1 år så kan man väl anta att många vill ha MMS funktionen! Det tog bara 1 år att inkludera den. Däremot hade jag väl gärna velat ha BD i min MBP och det dyker säkerligen upp så småningom! Men andra ord så får du väl vänta på en Blu-ray spelare i en MBP i ca 1 år eller som Mr.Jobs sade "We're waiting until things settle down". 1 års väntan kanske inte låter så dumt... Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarting Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Det går visst att spela, såvida filmen inte är förstörd med digital restriktionshantering. Hur går det till? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meralander Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Hur går det till? Jag är ingen expert på Blu-ray, men det ska väl gå att bränna en film till en sådan skiva utan att använda DRM? Om jag i så fall inte är ute och cyklar borde man väl även kunna spela upp den filmen givet att man har en skivläsare och programvara som klarar av Blu-ray. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarting Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Jag är ingen expert på Blu-ray, men det ska väl gå att bränna en film till en sådan skiva utan att använda DRM? Om jag i så fall inte är ute och cyklar borde man väl även kunna spela upp den filmen givet att man har en skivläsare och programvara som klarar av Blu-ray. Jo men det jag vill veta är vilken spelare som kan läsa en BD? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Northwiz Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Men har inte Sony lättat på de kraven för några månader sedan? Jo, och det finns tecken som tyder på att det kommer stöd för Blu-Ray i iTunes 8.2. Sedan ska det ju till hårdvara också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Jag är ingen expert på Blu-ray, men det ska väl gå att bränna en film till en sådan skiva utan att använda DRM? Om jag i så fall inte är ute och cyklar borde man väl även kunna spela upp den filmen givet att man har en skivläsare och programvara som klarar av Blu-ray. Jo men det jag vill veta är vilken spelare som kan läsa en BD? Spelare är ju inget problem, det är ju bara att köpa en BD-brännare: Den läser ju skivan också. Problemet är att det (såvitt jag vet) inte fiinns programvara för Mac som spelar upp en film från en BD-skiva. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Det går inte att spela upp en BD-film eftersom det kräver specifik mjukvara och en hoper med olika licenser. Jobs gjorde uttalandet om "Bag of hurt" innan man från de stora patenthållarnas håll, Panasonic och Sony, valde att förenkla licensieringsmodellen. Det är väl sisådär 17 olika företag inblandade i patenten bakom Blu-ray som alla ska ha sina dollars i licensieringpengar och avtal. Så det är inte otänkbart att det kommer när den biten blivit enklare. Men frågan är i vilken form? Apple lär inte vilja bygga in BD-filmuppspelningen standard i OS X eftersom varje såld Mac OS X-installation då omfattas av licensen vilket skulle kosta Apple väldigt många dollar. Sannolikt blir det blir någon form av tillägg. Något som följer med och är ganska hårt knutet till enbart en Mac där Apple från början stoppar in en Blu-ray-spelare. Eller ett separat programpaket för 30 Euro eller liknande. Båda sätten har sina för- och nackdelar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarting Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Spelare är ju inget problem, det är ju bara att köpa en BD-brännare: Den läser ju skivan också. Problemet är att det (såvitt jag vet) inte fiinns programvara för Mac som spelar upp en film från en BD-skiva. Med spelare så menar jag ju så klart en mjukvara som kan spela upp skivan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Med spelare så menar jag ju så klart en mjukvara som kan spela upp skivan Aha, det var inte klart för mig. "Spelare" för mig är helt klart hårdvara. CD-spelare, är det hårdvara? Självklart, ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.