Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Allvarlig säkerhetsbugg i Java i Mac OS X

Northwiz

Recommended Posts

Apple har inte åtgärdat en känd, allvarlig säkerhetsbugg i java-versionen som finns i Mac OS X och nu finns exploidkod ute på nätet för en bugg som åtgärdats för länge sedan på andra plattformar.

Intego

SITIC

Slå av java i din webläsare - under inställningar i Safari och/eller Firefox.

Pocahontas

Läste om det i onsdags på MacFixit.

Det är knepigt att inte Apple fixade detta i 10.5.7 :superirriterad:

Apple har inte åtgärdat en känd, allvarlig säkerhetsbugg i java-versionen som finns i Mac OS X och nu finns exploidkod ute på nätet för en bugg som åtgärdats för länge sedan på andra plattformar.

Riktigt illa av Apple, faktiskt. Riktigt illa. Men Java har jag ahft avstängt i webbläsarna sedan länge. Fattar faktiskt inte vem som som använder seg-java på webben längre...

Pocahontas

Bank-ID använder sig av det, stängde av Java och testa att gå in på Skatteverket

post-113-1242894233_thumb.jpg

Oansvarigt. Apple har försatt Mac-användare i samma sits som Windows-folket genom sin nonchalans.

Därmed inte sagt att plattformarna är jämförbara ur säkerhetssynpunkt utan att nu tvingas Mac-folket slå av funktioner i sina program för att inte riskera att drabbas av buggar i program som de inte laddat ned och inte installerat.

Riktigt illa av Apple, faktiskt. Riktigt illa. Men Java har jag ahft avstängt i webbläsarna sedan länge. Fattar faktiskt inte vem som som använder seg-java på webben längre...

Det gör många, banker, olika myndigheter, webbutiker med flera.

Är det apple eller sun som ska bära hundhuvudet? Är apples operativsystem, men Sun som gör java....

Är det apple eller sun som ska bära hundhuvudet? Är apples operativsystem, men Sun som gör java....

Det är Apple som står bakom Java till Mac. Så hundhuvudet ligger faktiskt där.

Meralander

Knepigt var ett lite väl diplomatiskt ordval. Jag skulle säga att det är fullständigt oförsvarbart att de inte skickade ut en säkerhetsuppdatering för sex månader sedan. Jag kommer inte att vara det minsta förvånad om Apple inte tänker göra det minsta i saken utan hänvisa till att man får uppgradera till Snow Leopard om man vill ha det åtgärdat.

Nu får ni väldigt gärna rätta mig om jag har fel, men såvitt jag vet har Apple och Sun någon specialdeal som säger att alla versioner av Java för Mac måste gå via Apple. Det är sant att Java ursprungligen kommer från Sun, men Apple utgår från Java för att göra den mer macig.

Nu får ni väldigt gärna rätta mig om jag har fel, men såvitt jag vet har Apple och Sun någon specialdeal som säger att alla versioner av Java för Mac måste gå via Apple. Det är sant att Java ursprungligen kommer från Sun, men Apple utgår från Java för att göra den mer macig.

Helt rätt. Ansvaret vilar helt och hållet på Apple.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...