Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FTP


okka

Rekommendera Poster

Hur göra om jag tex vill att min kompis som har Pc ska kunna hämta filer från mig genom FTP

Kör OSX 10.3.3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du går in i Systeminställningar/Fildelning och slår på FTP-åtkomst. Sen ger du din kompis din IP-adress och han kan logga in som t ex gäst och komma åt din delade mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur mycket kommer han åt då ???

Jag vill bara dela vissa filer

Måste man skapa ett konto???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna som ligger i den delade mappen på ditt konto är det som komisen kommer åt inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur mycket kommer han åt då ???

Jag vill bara dela vissa filer

Måste man skapa ett konto???

Hur mycket man kommer åt beror på vem man loggar in som.

Om han loggar in med din dators admin-användarnamn och lösenord så kommer han kunna se alla hårddiskar.

Om du skapar ett användar-konto på din dator åt honom som han loggar in på så kommer han bara kunna se delat-mapparna och hela sin egen hemmapp.

Man kan även göra det enklare genom att installera programmet SharePoints. Med det kan man välja exakt vilka objekt som är delade utan att behöva bry sig om vad man loggar in som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna som ligger i den delade mappen på ditt konto är det som komisen kommer åt inget annat.

hmmm testade (fetch) o jag kom då åt hela härligheten (dvs allt på dator), inte bara en delad mapp alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten fråga fungerar det även om man har en brandvägg/router D-link DI 704 och Telia ADSL abonnemang utan fast IP-adress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst gör det det, skaffa dyn.dns eller liknande. Glöm inte att slå på vidarebefodring av port 20-21 i brandväggen till den lokala maskinen som har en ftp server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har dynamisk ip, typ chello,comhem. Så kan du aväända denna tjänst. Dyn Dns org.

Värt att kolla,,har dock inte provat själv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur mycket kommer han åt då ???

Jag vill bara dela vissa filer

Måste man skapa ett konto???

Hur mycket man kommer åt beror på vem man loggar in som.

Om han loggar in med din dators admin-användarnamn och lösenord så kommer han kunna se alla hårddiskar.

Om du skapar ett användar-konto på din dator åt honom som han loggar in på så kommer han bara kunna se delat-mapparna och hela sin egen hemmapp.

Man kan även göra det enklare genom att installera programmet SharePoints. Med det kan man välja exakt vilka objekt som är delade utan att behöva bry sig om vad man loggar in som.

Man kan skapa en fil som heter ftpchroot i /etc och i den filen skriver man in kortnamnet på sina ftp users då är de "låsta" till sin home mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man lägga upp en hemsida "lokalt" på datorn o ha typ ip:adressen som hemside adress? sedan jag fick min minolta "G4"00 har utrymet på passagen tatt slut :)

Skulle även vara skoj att kunna komma åt mina bilder med ftp prog från annan dator typ syrran kan gå in från sig till min dator o plocka ner bilder osv. Testade att slå på ftp'n igår i x, o skapade ett till "gästkonto" men när jag valde begränsad finder åtkomst kunde man inte välja en mapp (lägg till) som jag vill att kontot ska komma åt. *hmm*

 

//fadde macker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Visst gör det det, skaffa dyn.dns eller liknande. Glöm inte att slå på vidarebefodring av port 20-21 i brandväggen till den lokala maskinen som har en ftp server.

Hur vidarebefodrar man trafiken på det där sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang vidarebefordra port 21 så kommmer en väldigt ovetenskaplig guide här.

(Ni som vet mer får gärna tuppa er och rätta till ev missuppfattningar :)

 

1. För att köra ftp genom en brandvägg så måste du öppna port 21 i routern.

Du måste alltså in i Routern och konfigurera.

 

2. Du kommer åt Routerns inställningar genom att öppna ett webfönster i tex safari och i addressfältet skriver du din routers default IP (Kolla på tillverkarens hemsida) Har du en D-Link så är defaulten: 192.168.0.1 (Skriv exakt så och tryck enter)

 

3. Nu ska du få upp en första sida med ev inloggningsfönster. Om du krävs på ett namn och lösenord så är det iaf för D-Link följande:

namn: admin

lösenord: password (eller admin - det varierar)

 

4. Nu är du förhoppningsvis inne i routerns inställningspanel och beroende på modell så kan det vara några få inställningsalternativ eller en vääääldig massa. No panic.

Du lär bla se vilket IP du fått av din internetleverantör - din publika IP adress -och det är ju bra att ha om du senare vill hitta till din dator låt säga från jobbet, det är nämligen det IP numret som du kommer att söka upp din hemdator på.

(Har du fast IP så vet du ju men har du dynamisk IP så ändras ju den varje gång du startar om modemet...)

 

5. Nu behöver du även veta vilket lokalt IP din hemdator har och det kollar du antingen på just datorn.

I systeminställningar>fildelning>markera personlig fildelning så ser du i texten längre ner vilket lokalt IP din dator har.

(Du kan givetvis även hitta detta IP i routerns inställningspanel under "attached devices", då ser du alla inkopplade datorer och ev skrivare med sina respektive lokala IP.)

Strax under "Personlig Fildelning" finns ju även knappen "FTP åtkomst" som måste vara ikryssad.

 

6. Tillbaka i Routern. Det du ska göra nu är att tala om för routern att släppa igenom tex ftp till din "hemdator".

Ftp körs genom port 21 (Så är det bara ...kan även ibland vara port 20 tror jag..osäker)

Beroende på hur avancerad Router du har så görs detta på olika sätt men hos en enklare modell typ D-Link DI 704 så trycker man på länken "advanced" och får då upp en lista där det dels står "service port" över en kolumn och "Server IP" över en annan kolumn. Skriv 21 i första serviceport-rutan och din hemdators LOKALA IP i första Server IP-rutan. (fan vad krångligt att förklara) Har du en mer avancerad Router ska du leta efter knappen RULES dvs här skapar du regler för routern och det går till i princip på samma sätt: Port 21 ska kopplas ihop med ditt lokala IP.

När detta är gjort så finns det ofta ngn sorts "APPLY" knapp eller "REBOOT" knapp som alltså startar om routern för att dina nya inställningar skall funka. OBS det bästa är självklart alltid att ladda ner bruksanvisningen på just din Router.

 

7. Nu är din "hemdator" öppen för FTP och alltså är det viktigt att du har skapat ett konto med lösenord.

Från jobbet kan du nu lägga upp din hemdator på skrivbordet och (endast) hämta filer bara genom att använda Finder i OSX:

Kringla+K (eller >Gå>Anslut Till Server)och så skriver du din "publika" IP adress (OBS inte din lokala IP)

Vid inloggningen blir namn och lösenord självklart det du angett för ditt konto.

Behörigheterna på mapparna måste ju också ses över om du vill ha hyfsad flexibilitet.

 

Viktigt att komma ihåg att inte försätta hemdatorn i vila, då slocknat den och blir ej nåbar.Tror jag.

En annan viktig sak om du har flera datorer kopplade till din router är att vid omstart av routern så kan ev de olika Lokala IP adresserna kastas om - då måste du in i routern igen och se till att port 21 pekar mot den rätta datorn.

(Borde finnas en inställning i Routern som fixar detta men jag har inte knäckt det ännu...)

Vill du flytta filer åt bägge håll så blir det nog tyvärr så att du måste använda dig av ett externt program typ Cyberduck eller Fetch - och det finns ett gäng till men inget av dom är specielllt bra, bla för att man kommer åt och ser allt på den öppna datorn... men det kan ju bara vara en fördel i ditt fall kanske. Cyberduck har annars bra gränssnitt tycker jag. Lite svajig dock.

 

Detta om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte tacka dig tillräckligt för din hjälp.

 

 

Nu ska vi be till gudarna att vi får det att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...