Chodek Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Nyligen köpte jag en macbook på Applestore. Efter ett tag upptäcker jag att ramen/listen som sitter runt skärmen släpper på ett ställe. Jag kontaktar serviceverkstaden Infocare i Växjö och efter lite pappersexercis kan kan jag skicka iväh datorn med post. (Då har jag redan gjort ett frukltlöst försök att på egen hand lämna in datorn - ”Det går inte, det blir så lätt fel”, var det något kryptiska beskedet. Efter någon vecka kommer datorn tillbaka, i reparerat skick. Frid och fröjd alltså, ända tills en räkning från Infocare på 750 spänn dyker upp. I min enfald har jag trott att garantin gäller, men uppenbarligen inte. Enligt Infocare kan ett fel av den här typen inte uppstå med mindre än att någon bär hand på datorn. Jag har haft viss mejlkontakt med Infocare, men efter att jag begått misstaget att antyda att de nog ska få sina pengar har de slutat svara. Uppenbarligen är de inte intresserade att kommunicera med sina kunder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjorven Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 låter inte så trevligt. tänk på att du kan få hjälp från din hemförsäkring om det nu skulle vara så det inte går på garantin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gule Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Köpte du Apple care med datorn, annars gäller väl bara garantin i 90 dagar, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ekstam Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 .. det hela låter som ett garantiärende du borde gå kostnadslös ur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r4smus Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Köpte du Apple care med datorn, annars gäller väl bara garantin i 90 dagar, eller? Garantin ska vara ett år, du har kostnadsfri assistans över telefon från apple i 90 dagar... Om det är så att du erkänt skuld i skrift så är det nog inte så mycket att göra, men kolla hemförsäkringen iaf... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chodek Posted May 20, 2009 Author Share Posted May 20, 2009 Någon skuld har jag definitivt inte erkänt - i alla fall inte i det här sammanhanget. Har haft lite ytterligare kontakt med Infocare och nu tycks deras linje vara att dels har jag själv haft sönder datorn, dels att den var felfri när de fick den i sina händer. För en vanlig dödlig kan det vara svårt att få det resonemanget att gå ihop, men för Infocare gäller uppenbarligen andra logiska lagar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlisle_united Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Dom där 90 dagarnas kostnads fri support brukar dom tumma lite på... jag har ringt in garanti ärenden långt efter 90 dagar och fått suport men inte behövt betala en krona. Jag antar att du gick via Apple först och fick ett garantinummer av dom? Har man det kan man lämna in datorn på en godkänd reparatör och få det fixat utan kostnad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 I och med att du köpt den på Applestore så skulle du vänt dig dit. Fått ett "casenummer" av dem, (om den nu inte gick att skicka till Applestore), och därefter lämnat in den till närmsta Apple Service. Tycker att du ska ringa till Applestore. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chodek Posted May 20, 2009 Author Share Posted May 20, 2009 Jag tog kontakt med Apple Store och det var där jag blev hänvisad till Infocare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 nu tycks deras linje vara att dels har jag själv haft sönder datorn, dels att den var felfri när de fick den i sina händer. Vad står det på fakturan på 750kr? Reparation? Felsökning? Vad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tagonite Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Tror att hemförsäkring är körd, självrisken borde vara högre än 750 kr. Däremot ska detta gå på garantin, stå på dig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chodek Posted May 21, 2009 Author Share Posted May 21, 2009 Jag är fakturerad för en undersökningsavgift. Vad de sökte efter är dock oklart - problemet hade jag ju redan beskrivit. Vill passa på att tacka alla som gett synpunkter i detta ämne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tema Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 Jag är fakturerad för en undersökningsavgift. Vad de sökte efter är dock oklart - problemet hade jag ju redan beskrivit.Vill passa på att tacka alla som gett synpunkter i detta ämne. Ta kontakt med Infocare ingen. Dom har uppenbart inte gjort någon ordentlig undersökning eftersom dom inte upptäckte ett så uppenbart fel. Eftersom du inte skadat datorn så måste det dessutom vara ett tillverkningsfel vilket de heller inte upptäckt. Påpeka dessutom att dom är tvetydiga och inte själva vet om dom påstår att du skulle ha haft sönder datorn eller om det inte alls var något fel på den. Dom verkar ju inte över huvud taget gjort den undersökning dom fakturerar eftersom dom inte kan ge dig ett entydigt besked. Se till att kommunicera skriftligt med dom så att du har allt på papper om dom skulle ändra sig på någon punkt. Det måste dessutom kosta Infocare mer att hålla på att bråka om en så liten summa än dom tjänar på det - i synnerhet när dom nu blir uthängda här som ett oprofessionellt skojföretag. Däremot är det förstås möjligt att du kommit överens med Infocare att de skulle undersöka datorn åt dig (helt oavsett om du har garanti) och i så fall är det en överenskommelse mellan dig om Infocare. Att du har garanti är en sak mellan dig och Apple och ingen annan. Innan man lämnar in någon apparat någonstans bör man alltid vara mycket noggrann med att klargöra vad det får kosta, om det finns någon garanti, om det finns något maxpris man är beredd att betala, osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sweborn Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Jag tog kontakt med Apple Store och det var där jag blev hänvisad till Infocare. Låt Apple Store eller butiken där du köpt datorn hantera ärendet åt dig, det låter helt barockt att du skall behöva bråka med Infocare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meralander Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Apples rekommendation brukar vara att man alltid oavsett inköpsställe ska ta alla garantiåtgärder via Apple, just för att inte råka ut för precis det här. Då säger Apple till serviceverkstaden att "ni kan åtgärda det här så står vi (Apple) för kostnaderna". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giggs Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Om det är så att du haft datorn i mindre än sex månader så är det säljarens sak att bevisa att du är ansvarig för felet. Om de inte kan det så räknar man med att felet uppstod vid tillverkning/distribution eller dylikt och alltså fanns där när du köpte datorn, vilket gör att det är säljarens sak att åtgärda felet utan kostnad för dig. Stå på dig isf. Gå vidare till kommunens konsumentvägledning och senare kanske till Allmänna reklamationsnämnden om inget annat hjälper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.