Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

INTEL slopar MHZ......


Axelman

Rekommendera Poster

Efter att ha drivit tesen om att mer är snabbare slopar man nu mHz-beteckningen (även gHz).... Ska man tolka det som att man har gett sig inför övermakten AMD/IBM? Eller tror man att man är så stora att man kan säga att "det räcker"....? (w00t) (w00t) (w00t)

HÄR LÄSER DU MER

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har ju bevisat att Intel har fel..... och när man inte har nått att komma med så gäller det att mörka.... eller att dra ned konkurrenterna på samma nivå man själv är....

 

Ofta är det så att den som har bra grejor överdriver lite för att skilja sig rejält från de andra, medan den som inget speciellt har menar oftast att alla är lika ( dåliga...).... Testa gärna i bilaffärer, värmepumpar, symaskiner, utebad eller vad ni vill.... (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har ju bevisat att Intel har fel..... och när man inte har nått att komma med så gäller det att mörka.... eller att dra ned konkurrenterna på samma nivå man själv är....

Jasså? har "alla" bevisat att Intel har "fel"? vilka har "bevisat" det? är det därför som Intel är världens största processortillverkare?

 

Det vore bra Axelman om du kunde ha lite substans i dina inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta är det så att den som har bra grejor överdriver lite för att skilja sig rejält från de andra, medan den som inget speciellt har menar oftast att alla är lika ( dåliga...)....

 

Detta får mig att minnas när jag skulle köpa bil för två år sen och hade bestämt mig för en Audi. Jag var inne hos en bilhandlare som sålde KIA men också begagnat, så jag frågade om han hade inne Audi, varvid han svarar, helt seriöst:

"I grund och hotten är alla bilar likadana, det är bara plåten som skiljer."

 

Jahopp.

Jag gick därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har ju bevisat att Intel har fel..... och när man inte har nått att komma med så gäller det att mörka.... eller att dra ned konkurrenterna på samma nivå man själv är....

Jasså? har "alla" bevisat att Intel har "fel"? vilka har "bevisat" det? är det därför som Intel är världens största processortillverkare?

 

Det vore bra Axelman om du kunde ha lite substans i dina inlägg.

OK. Eftersom jag är så oklar... ;) ... så ska jag förklara....

 

Tråden handlar om att INTEL slopar fartbeteckningen. Det är ju de som har dragit igång HERTZ-racet..... I sin marknadsföring så har man ju puffat för just detta med HERTZ.... Det är ju därför som många PC-snubbar har undvikit Mac eftersom man har trott på hertz-myten.

 

AMD betecknar sina processorer efter P4-hastighet och skriver sedan ut i vilken fart de själva kör i. De betonar att inte är farten utan hur mycket som utförs under en klockcykel... APPLE som använder sig av MOTOROLA och IBM hävdar ju som alltid att det är inte MHZ som är det viktigaste utan hur mycket som utförs per klockcykel.... Linus Thorwaldsen med sin Crusoe är inne på samma sak... Intels servrar kör ju inte lika fort som P4 och är ändå effektivare........

 

Alla som vet nåt om datorer vet att det är mer än klockcykler som bestämmer farten...

 

När då INTEL stryker flagg i sin egen fråga är det "bevisat" att de har haft fel...

 

Jag trodde i min enfald att det var en allmän spridd kunskap så att jag inte skulle behöva en sådan här utläggning....... (w00t) (w00t) (w00t)

 

PS:

Att vara störst; vad bevisar det???? :blink::blink::blink: Man har av anledning X lyckats sälja mer än andra vilket inte betyder någonting.... (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, länken funkar inte för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS:

Att vara störst; vad bevisar det???? :blink:  :blink:  :blink:  Man har av anledning X lyckats sälja mer än andra vilket inte betyder någonting.... (w00t)  (w00t)  (w00t)

Exakt!

Är rätt säker på att Fiat är (eller tills nyligen var) Europas största biltillverkare räknat i antal sålda bilar.

Skulle nån påstå att Fiat gör de bästa bilarna?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är rätt säker på att Fiat är (eller tills nyligen var) Europas största biltillverkare räknat i antal sålda bilar.

Skulle nån påstå att Fiat gör de bästa bilarna?

:)

Fiat gör Lambourghini om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mcdonalds gör mest hamburgare i världen men inte är de godast för det.

 

Men någonting beror det på att man är störst! Kanske man är billigare eller mer serviceinriktade eller nåt annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Eftersom jag är så oklar... ;) ... så ska jag förklara....

 

Tråden handlar om att INTEL slopar fartbeteckningen. Det är ju de som har dragit igång HERTZ-racet..... I sin marknadsföring så har man ju puffat för just detta med HERTZ.... Det är ju därför som många PC-snubbar har undvikit Mac eftersom man har trott på hertz-myten.

 

AMD betecknar sina processorer efter P4-hastighet och skriver sedan ut i vilken fart de själva kör i. De betonar att inte är farten utan hur mycket som utförs under en klockcykel... APPLE som använder sig av MOTOROLA och IBM hävdar ju som alltid att det är inte MHZ som är det viktigaste utan hur mycket som utförs per klockcykel.... Linus Thorwaldsen med sin Crusoe är inne på samma sak... Intels servrar kör ju inte lika fort som P4 och är ändå effektivare........

 

Alla som vet nåt om datorer vet att det är mer än klockcykler som bestämmer farten...

 

När då INTEL stryker flagg i sin egen fråga är det "bevisat" att de har haft fel...

 

Jag trodde i min enfald att det var en allmän spridd kunskap så att jag inte skulle behöva en sådan här utläggning....... (w00t)  (w00t)  (w00t)

 

PS:

Att vara störst; vad bevisar det???? :blink:  :blink:  :blink:  Man har av anledning X lyckats sälja mer än andra vilket inte betyder någonting.... (w00t)  (w00t)  (w00t)

 

Du behöver inte undervisa mig om skillnaden mellan olika processorer, det vet jag bättre än dig.

 

Du skrev att det var "bevisat" att Intel har "fel", jag väntar fortfarande på ditt "bevis".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev att det var "bevisat" att Intel har "fel", jag väntar fortfarande på ditt "bevis".

Jag vet inte vad det är för ordklyverier du är ute efter.... jag har ju skrivit vad jag menar men jag kan ta det en gång till....

 

Om AMD, IBM, Motrorola kan visa att de utför mer arbete vid samma klockcykel så är det ju bevisat att klockcykler inte är allt VILKET VAR VAD DENNA TRÅD HANDLAR OM! :blink:

 

Först anklagar du mig för att inte ha "substans"... sen sätter du dig på mig..... vad vill du egentligen?? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Du behöver inte undervisa mig om skillnaden mellan olika processorer, det vet jag bättre än dig.

 

Du skrev att det var "bevisat" att Intel har "fel", jag väntar fortfarande på ditt "bevis".

 

Om det nu är så att du vet bättre Reefer, kan du inte skriva detta istället för att jaga runt kring valet av ord som geting runt saftglaset?

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Är rätt säker på att Fiat är (eller tills nyligen var) Europas största biltillverkare räknat i antal sålda bilar.

Skulle nån påstå att Fiat gör de bästa bilarna?

:)

Fiat gör Lambourghini om jag inte minns fel.

Hej!

 

Lamborghini ägs numera av VW koncernen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

OK. Eftersom jag är så oklar... ;) ... så ska jag förklara....

 

Tråden handlar om att INTEL slopar fartbeteckningen. Det är ju de som har dragit igång HERTZ-racet..... I sin marknadsföring så har man ju puffat för just detta med HERTZ.... Det är ju därför som många PC-snubbar har undvikit Mac eftersom man har trott på hertz-myten.

 

AMD betecknar sina processorer efter P4-hastighet och skriver sedan ut i vilken fart de själva kör i. De betonar att inte är farten utan hur mycket som utförs under en klockcykel... APPLE som använder sig av MOTOROLA och IBM hävdar ju som alltid att det är inte MHZ som är det viktigaste utan hur mycket som utförs per klockcykel.... Linus Thorwaldsen med sin Crusoe är inne på samma sak... Intels servrar kör ju inte lika fort som P4 och är ändå effektivare........

 

Alla som vet nåt om datorer vet att det är mer än klockcykler som bestämmer farten...

 

När då INTEL stryker flagg i sin egen fråga är det "bevisat" att de har haft fel...

 

Jag trodde i min enfald att det var en allmän spridd kunskap så att jag inte skulle behöva en sådan här utläggning....... (w00t)  (w00t)  (w00t)

 

PS:

Att vara störst; vad bevisar det???? :blink:  :blink:  :blink:  Man har av anledning X lyckats sälja mer än andra vilket inte betyder någonting.... (w00t)  (w00t)  (w00t)

 

Du behöver inte undervisa mig om skillnaden mellan olika processorer, det vet jag bättre än dig.

 

Du skrev att det var "bevisat" att Intel har "fel", jag väntar fortfarande på ditt "bevis".

Hej!

 

Har du vaknat på fel sida idag?

 

Chill Out man :lol:

 

Det är ju bevisat i test efter test att tex AMD's Athlon XP processorer är snabbare per Megaherts än Intels P4. Min dator med en Athlon XP 2600+ processor på 2130MHz är tex snabbare både på mp3 och videokodning än min kompis P4 på 2.4GHz likaså får den högre benchmarks vad avser spelprestanda. Det är ju också allmänt känt att macens G-4/G-5 processorer är i allmänhet ca 50%/83% snabbare per Megaherts i jämförelse med P4 vid dagligt användande och tom upp till 100% snabbare vid renderingar och animationer etc där Velocity Enginge for jobba för fullt vilket är en 128 bitars hantering. Dock bör naturligtvis påpekas att trots dessa fördelar så är naturligtvis G-4'a efter i prestanda numera jämfört med PC då gapet är så stort. En iMacs G-4 på 1.25Ghz tex motsvarar ungefär en Athlon XP 1800+ på 1500MHz eller en P4 på 1.8GHz. På proffsfronten iom G-5 så är naturligtvis Apple i täten men det är ju en annan femma!.

 

Andra faktorer som påverkar prestanda är ju naturligtvis bushastighet,minnesmängd och hastighet,HD spinntal och cacheminne,Operativsystem och multitasking kapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först anklagar du mig för att inte ha "substans"... sen sätter du dig på mig..... vad vill du egentligen?? <_<

Att du kommer med substans :P

 

Du menar att det faktumet att Intel numera talar i små bokstäver om mhz för att deras centrino inte jobbar på samma sätt som tidigare CPU:er är en underförstådd intäkt för att Apple hade "rätt" när dom sa "mhz doesnt matter"?

 

Poängen är inte att dom hade rätt eller fel, poängen är att Intel liksom Apple är kommersiella företag som vill tjäna pengar -> .

 

Skulle Apple haft PPC processorer med högre mhz tal än Intel så hade dom använt sig av det i marknadsföringen precis som Intel gjorde gentemot AMD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffror är väldigt bra på att lura människor. Vi borde uppfinna nya skalor för att mäta datorers användbarhet. Givetvis ska graderingarna vara till Macarnas fördel så att Macarna får överlägsna poäng jämfört med andra datorer.

 

Power Macintosh G5; 445 999 AP 633 333 DP 499 333 IP 18 744:-

Dell Insinuation D6; 23 100 AP 44 000 DP 43 000 IP 16 950:-

X86 whatever noname; 22 300 AP 14 000 DP 66 000 IP 10 999:-

 

Vilken dator skulle du köpa?

 

...

 

En annan variant skulle kunna vara att man drev datorvärlden i samma riktning som övriga världen och började använda intuitiva symboler för att förklara en dators innehåll och funktioner. Någon här har kanske någon gång fått köra en gräsklippare med en hare som symbol för snabbt och en sköldpadda som symbol för långsamt? Vad skulle sälja mest? .. en mac med en har-symbol eller en PC med en sköldpadde-symbol? (och nej Reefer .. jag menar inte att alla macar alltid skulle få har-symbolen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffror har relevans, detta är ganska självklart, alla tillverkare använder siffror i marknadsföringen, bilar, TV-apparater, stereos..you name it

 

Men hur många är det som vet vad siffrorna står för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...