Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Elitklasser - ja, tack!


snowreeler

Recommended Posts

snowreeler

http://www.expressen.se/ledare/1.1574496/elitklasser-ja-tack

 

Jag håller med ledaren i Expressen. Vi behöver lite mer individualism i skolan. Alla har inte samma förutsättningar att klara av studierna. Dock ska man inte bara premiera de som är duktiga i ett visst ämne, man ska prioritera ALLA som visar sej ha en talang inom vilket ämne som helst. Att förvandla eleverna till en grå massa i kommunernas tjänst får står för "HSB" Göran Persson och hans gelikar. Helst borde man ta steget fullt ut och förstatliga skolan igen, som den en gång var. De studieovilliga kommer man ändå aldrig att nå, vilket sätt man än ändrar skolan på.

Link to comment
Share on other sites

Håller med, precis som man har stödklasser, för de som har svårt för skolan ska man ha klasser/grupper för de som är bättre än andra i ett visst ämne.

 

Dock är detta inget man ska införa i grundskolan, eller ja åtminstone inte innan man börjar sjuan.

Link to comment
Share on other sites

När jag började i första klass var mantrat för dagen "sammanhållna klasser". Ingen fick lov att kunna mer än någon annan. Morsan fick skäll av fröken för att jag kunde läsa, skriva och räkna. En lektion gick till så att vi fick en uppgift, tex att skriva två rader med lilla a. Det gjorde jag på 5 minuter! Sen satt jag i 35 minuter glodde ut genom fönstret och väntade på att de andra såskopparna skulle bli färdiga. Skolan blev en ren mardröm för mig. Först i andra klass fick jag lära mig nått som jag inte kunde.

Link to comment
Share on other sites

När jag började i första klass var mantrat för dagen "sammanhållna klasser". Ingen fick lov att kunna mer än någon annan. Morsan fick skäll av fröken för att jag kunde läsa, skriva och räkna. En lektion gick till så att vi fick en uppgift, tex att skriva två rader med lilla a. Det gjorde jag på 5 minuter! Sen satt jag i 35 minuter glodde ut genom fönstret och väntade på att de andra såskopparna skulle bli färdiga. Skolan blev en ren mardröm för mig. Först i andra klass fick jag lära mig nått som jag inte kunde.

 

Oj, här skryter man hör jag... :borstatanderna:

 

 

För att återgå till ämnet. :D Jag är också för att de mer begåvade ska få en chans att hela tiden bli bättre genom att få lite utmaningar som matchar deras begåvning. Däremot tycker jag att detta inte ska ske allt för tidigt, exempelvis inte före högstadiet. Jag var exempelvis ganska seg på att börja läsa, men det har ingen koppling till begåvning utan bara i vilken takt man utvecklas.

Link to comment
Share on other sites

Oj, här skryter man hör jag... :borstatanderna:

 

 

-Inte ett skit, på västkusten behöver vi inte skryta. Räcker med att säga som det är! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Oj, här skryter man hör jag... :borstatanderna:

 

 

För att återgå till ämnet. :D Jag är också för att de mer begåvade ska få en chans att hela tiden bli bättre genom att få lite utmaningar som matchar deras begåvning. Däremot tycker jag att detta inte ska ske allt för tidigt, exempelvis inte före högstadiet. Jag var exempelvis ganska seg på att börja läsa, men det har ingen koppling till begåvning utan bara i vilken takt man utvecklas.

 

Det viktiga isf är väl att man inte trycker ner och idiotstämplar den som är, exempelvis, lite seg på att börja läsa, för som du säger så har det inget med begåvningen att göra. Men jag tycker inte att man av den anledningen ska "hålla tillbaka" elever som har mer att ge.

 

/R

Link to comment
Share on other sites

-"Möter barnen på deras nivå" var mantrat på den skola vi valde till våra barn. Och där gjorde de allra flesta bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Känner mig lite tveksam till detta... iallafall upp till åk6

från 7an och uppåt kanske man skulle kunna lägga till lite valbara kurser

på olika nivåer osv...

Link to comment
Share on other sites

Jag är för elitklasser. Eller nja, kanske inte för rena elitklasser, utan jag tycker att man definitivt ska stimulera de barn som är bättre i skolan och ge dessa nya utmaningar.

Sedan så ska man givetvis inte glömma bort de barn som är i andra änden av skalan. Individuell utlärning är det allra bästa.

Link to comment
Share on other sites

Det är fantastiskt att man - i en tid då resurserna till stöd för alla de barn som har det svårt att ens ta sig igenom grundskolan med godkänt krymper år efter år - pratar om att tilldela resurser till de barn som är anpassade till det nuvarande samhällsssystemet och under alla förutsättningar ändå kommer att klara sig bra. Enligt mina mått har man en ganska vidrig människosyn när man kommer på en sådan idé - samma andas barn som vill sänka städarnas löner men fläska på med styrelseordförandes bonus när firman går dåligt.

För att förtydliga:

- Resurserna till enskild undervisning för elever med olika typer av sociala och psykosociala handikapp minskar. På grund av neddragningar avskedas lärare på löpande band, vilket innebär större klasser, till men för alla som har svårt att hänga med. Speciallärare avskedas och specialundervisning minskas eller dras in. Ribban höjs för att få specialundervisning. De ca 10-12 procent av alla barn som klassas som lågbegåvade ska få mindre resurser från år till år. De ca 15 procent av barnen som växer upp med missbrukande/kriminella/psykiskt sjuka föräldrar och därför får dåligt stöd hemifrån och har dåliga förutsättningar att koncentrera sig på studierna ska få mindre resurser. Allt detta är faktum som det råder stor politisk enighet runt - MP och V har möjligen en annan uppfattning.

- Samtidigt får någon en idé: Nu när vi minskar på resurserna för alla som har det tufft, ska vi inte satsa en massa resurser på dem som har det allra lättast, bäst förutsättningar att klara sig, bäst stöd hemifrån.

 

Viss får man ha en sådan åsikt, varsågod. Men jag får också ha en åsikt om såna människor som har en sådan åsikt, eller hur? Och det är inga höga tankar jag har om dem...

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bra om man kan tillgodose alla barns olika utveckling och egenskaper. För att klara det i hela landet måste man nog börja med att göra skolan till en statlig angelägenhet. Så att alla oavsett var i landet man bor ska kunna få samma förutsättningar och möjligheter till detta.

Sedan kan man ju fundera på hur skolsystemet i sig är uppbyggt. Man pratar ju redan idag om individuellt lärande. Och att man ska lära sig i den takt man klarar av, bara man klarar det på nio år!

 

Man får inte heller glömma att skolan har en viktig roll i att lära barn att umgås socialt i större grupper.

Link to comment
Share on other sites

snowreeler

Det löjliga i hela situationen är att ALLA som skrivit här hittills har rätt. Det är bra att det finns stöd för de som har svårt och det är rent ut sagt för jävligt att det stödet minskar. Det är också bra med ett förslag om elitklasser. Jag är säker på att detta ord inte kommer att finnas nånstans i någon proposition eller motion. Även de med talang för nåt behöver stöd för de sitter annars och blir utelämnade bara för att de klarar av studierna bättre än de andra.

 

Det kanske är så att det inte finns någon grå massa egentligen. Det kanske bara är en socialistisk och konservativ våt dröm?

Link to comment
Share on other sites

Som snöflingor, individuella och olika varenda en men sett på långt håll bildar vi ett snöfall.

Link to comment
Share on other sites

Skolstart höst och vår är ett annat alternativ. Idag startar "alla" det år de fyller sju men det är en väldig skillnad i de åren om man fyller sju 1 januari eller 31 december. Flexibel skolstart efter mognadsgrad.

Den som är t.ex är född sent på året kanske skulle klara skolan bättre om hon/han fick börja på våren i stället för hösten.

Link to comment
Share on other sites

Dags för mitt mantra: mindre grupper, mindre grupper, mindre grupper...........

Då har lärarna möjlighet att hinna med, både att ge extra stöd till dem som har det svårt i skolan och stimulera de som vill gå fortare fram. Det, tillsammans med bibehållet eller hellre ökat antal speciallärare och stödpersoner skulle kunna ge alla möjlighet att nå sin egen optimala nivå.

 

Elitklasser? Njae inte före gymnasiet i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte låta t ex mattesnillet, som sitter och har tråkigt, istället få träna andra sidor av sitt jag, öva skrivning, läsning eller vilket ämne som helst som han/hon är svagare i? Men för att detta ska fungera, så fordras förstås mindre grupper och fler lärare.

 

Jag tror inte att det är bra att uppmuntra bara en enda talang hos ett barn, alla delar måste få en chans att hänga med i utvecklingen för att det ska bli en hel människa. När man börjar gymnasiet har man förhoppningsvis kommit så lång i sin utveckling att man kan börja tala om elitklasser.

Link to comment
Share on other sites

Dags för mitt mantra: mindre grupper, mindre grupper, mindre grupper...........

Då har lärarna möjlighet att hinna med, både att ge extra stöd till dem som har det svårt i skolan och stimulera de som vill gå fortare fram. Det, tillsammans med bibehållet eller hellre ökat antal speciallärare och stödpersoner skulle kunna ge alla möjlighet att nå sin egen optimala nivå.

 

Elitklasser? Njae inte före gymnasiet i alla fall.

 

 

Varför inte låta t ex mattesnillet, som sitter och har tråkigt, istället få träna andra sidor av sitt jag, öva skrivning, läsning eller vilket ämne som helst som han/hon är svagare i? Men för att detta ska fungera, så fordras förstås mindre grupper och fler lärare.

 

Jag tror inte att det är bra att uppmuntra bara en enda talang hos ett barn, alla delar måste få en chans att hänga med i utvecklingen för att det ska bli en hel människa. När man börjar gymnasiet har man förhoppningsvis kommit så lång i sin utveckling att man kan börja tala om elitklasser.

 

Problemet är pengar, pengar och åter pengar. Jag tycker de sätter pengarna på fel plats. Mer pengar till skolorna! info%20(31).gif

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...