Jump to content
Just nu i M3-nätverket

ringsignaler

eYebOk

Recommended Posts

Hej på er!

Jag undrar över de nya polyfoniskaringsignaler. vad är det för skillnad om man gämnför med midi?

Har en polare som säger att midi och poly är samma sak. Han säger att det är bättre telefoner som spelar upp bättre ljud. Men jag köper det inte riktigt....<_<

Någon som vet???

Jag tror att polyfoniska signaler är saplade ljud (låtar) helt enkelt. Kan ha fel.

Tidigare "vanliga" signaler är piezosignaler - en slags superliten primitiv synt.

MIDI är ett språk och innehåller inga ljud alls - bara information om hur ljuden ska spelas i den burk (eller plugg) som midi't kommuniserar med. Ungefär som ett självspelande piano där pappersrullen med hål i motsvarar MIDI.

Polyfoniska ringsignaler är nog fortfarande piezogenererade, men man har många fler samtidiga ljud nu.

Det låetr inte som man är i närheten av "riktiga" ljud iaf.

Däremot finns det kanske en del som har högtalare med en riktig ljudkrets, men de är nog inte vanliga.

Själva strukturen för polyfoniska ringsignaler är nog liknande MIDI.

ThunderMac

Filerna som en polyfonisk telefon spelar upp är ju av formatet .mid

Har en polare som säger att midi och poly är samma sak. Han säger att det är bättre telefoner som spelar upp bättre ljud. Men jag köper det inte riktigt....<_<

Någon som vet???

Om jag har fattat det hela rätt så är det precis som mjg skriver: midi innehåller inga ljud. Men det finns en upsättning av standardinstrument som kallas general midi eller nått. Det är en sån här standardupsättning av ljud som gör att man tilsammans med midi-information kan spela upp en polyfonisk melodisnutt.

Tror att det funkar precis som såna där hemska webbsiter med .mid musik. Siten ber helt enkelt datorn att spela upp en midi fil med standardinstrumenten i datorn. Tar väldigt lite bandbredd men låter i snitt för djävligt.

(Jag är ingen midiräv, så jag kan vara helt ute och cykla här....)

/i

palegolas

Polyfonisk = flerstämmig.

Att spela upp inspelade ljud (samplingar) är nåt helt annat.

Dom flesta nyare telefoner kan spela upp MIDI-filer som ringsignaler. MIDI i sig kan innehålla i princip hur många stämmor som helst med generellt sett 16 olika instrument samtidigt (har jag för mig), men det är lite olika från telefon till telefon hur många stämmor de pallar att spela upp. Min första polyfoniska telefon klarade 4 stämmor. Den jag har nu klarar kanske 24 eller nåt.

Precis som Inoxia antyder så finns det en standard som heter GENERAL MIDI. Det är en standarduppsättning på lite över 100 instrument, nåt standardtrumset och lite specialljud, typ. Om en MIDI-låt är skapad och sparad för general midi så kan den spelas upp med t.ex. QuickTime som har ett eget ljudbibliotek för general midi och möjlighet att spela midi. Telefoner har samma sak som QuickTime har, ett ljudbibliotek med instrumenten i general midi och möjlighet att spela upp det. Medans general-midi-ljudbiblioteket i QuickTIme kanske är 8MB eller nåt(?) (ganska slimmat så det kan fungera minnessnålt i alla situationer), så är nog ljudbiblioteken i telefonerna ännu mycket mer bantade.. Så instrumenten låter inte lika fett.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...