Jump to content
Just nu i M3-nätverket

AirPort Express routerfråga

iSomTusan

Recommended Posts

Halloj! Står precis i begrepp att köpa en AirPort express. Från min iMac har jag ju tänkt strömma musiken trådlöst till stereon i annat rum. Detta skulle helst ske via mitt trådlösa modem som jag har via Comhem (för att kunna surfa på datorn samtidigt som det strömmas ut musik till stereon).

På Comhem menar dom dock att det är tveksamt om det fungerar så bra. De hävdar att mitt modem som jag har från dem innehåller en router som kan krocka med routern i AirPort Express. Vilket skulle skapa problem. Killen på Comhems support visste inte om routern i Airporten kunde stängas av.

Någon som har en tanke? Går det att lösa?

Tack på förhand

Anders

Mr.Barbeque

Finns nån inställning i Airporten så att den ingår i befintligt nät och förlänger det. Tror jag såg nån annan liknande tråd på forumet häromdan?

Thomas Ytterberg

Routern i Airport Express kan stängas av och den kan ansluta till ett befintligt trådlöstnätverk som klient.

APExpress kan också utöka ett befintligt nät men då bör det vara en annan Apple-basstation för att det ska fungera. Att det fungerar med andra 11n-basstationer är inte givet.

Routern i Airport Express kan stängas av och den kan ansluta till ett befintligt trådlöstnätverk som klient.

APExpress kan också utöka ett befintligt nät men då bör det vara en annan Apple-basstation för att det ska fungera. Att det fungerar med andra 11n-basstationer är inte givet.

Hej Thomas!

Jag har en liknande situation, vill använda min Airport Express enbart som "musiköverförare". Har en D-Link router och till den har jag kopplat min APExpress.

Vilka intställningar ska jag göra och var ska de göras för att APExpress:en ska fungera enbart som en musiköverförare? (gärna en pedagogisk förklaring :blushing: )

Tack på förhand!

De är ganska enkla att installera och om du läser i manualen och använder sunt förnuft och den inbyggda hjälpen torde det inte vara något problem. Om du mot förmodan skulle köra fast så hör av dig.

Thomas Ytterberg
Hej Thomas!

Jag har en liknande situation, vill använda min Airport Express enbart som "musiköverförare". Har en D-Link router och till den har jag kopplat min APExpress.

Vilka intställningar ska jag göra och var ska de göras för att APExpress:en ska fungera enbart som en musiköverförare? (gärna en pedagogisk förklaring :blushing: )

Tack på förhand!

När du ställer in APExpress med programmet Airport-verktyg väljer du att det trådlösa läget ska vara "Anslut till ett trådlöst nätverk" där du sedan anger uppgifterna för ditt befintliga D-link-nätverk.

Misstaget många gör här är att de skapa ett alldeles eget trådlöst nätverk med APExpress och då frågas det på forumet hur de ska göra för att trådlöst surfa och lyssna på musik samtidigt. :)

• 2 weeks later...

Jag undrar om det är rakt fram att använda en Airport Express för endast 802.11n kopplad som brygga via Ethernet till en D-Link DI-524 för endast 802.11g? Tanken är att köra gamla Mac:ar via Ethernet in i DI-524, min bärbara PC via 802.11g till DI-524, och nya Mac:ar via 802.11n till Airport Express för att optimera överföringshastigheterna.

Kommer Airport Expressenheten att bara switcha paketen till Ethernet utan att vara DHCP-server och utan att ha en egen IP-adress? Då blir den bara en bit-pipe över en annan radiobärare? Det var lite lurigt att förstå Macworld-tidningen som beskrev olika topologier i juni-numret. Vore tacksam för expertkommentar.

Thomas Ytterberg

Visst fungerar det. Jag kör min gamla EXP som en sådan, den är bara en länk för ett 11b/g-nätverk. Det är inte svårare än att välja att "Anslutningsdelning" ska stå i "Av (bryggläge)" så kommer huvudroutern stå för all DHCP och alla enheter på nätverket kan se varandra.

Tack!

De försökte kränga en Netgear till mig men jag tänker aldrig mera vara dumsnål. Har äntligen lärt mig att säga _nej_ till säljare. Att det är så enkelt med Apple-prylar är värt varenda krona:-)

• 3 weeks later...

Det blir 60 Mbit/s för 802.11n och 20 Mbit/s för 802.11g, både upp- och ner-länk. Räcker för allt jag kan komma på men min dotter börjar redan muttra om att "det laggade en gång i går kväll"... Hon har minsann inte suttit med en 300 baud-lina till Hyderabad i Indien och försökt administrera en Linux-server där;-) Dagens ungdomar, har sett Monty Pythons bott-i-en-låda på motorvägen på youtube, men fattar inte när gubben säger att han också bott där. Nu är det dags för en öl.

Visst fungerar det. Jag kör min gamla EXP som en sådan, den är bara en länk för ett 11b/g-nätverk. Det är inte svårare än att välja att "Anslutningsdelning" ska stå i "Av (bryggläge)" så kommer huvudroutern stå för all DHCP och alla enheter på nätverket kan se varandra.

Jag låssas jag förstår men drar ändå denna vals.

Jag har en Extreme och kör sen en Express mot stereon.

Nu har jag inhandlat en Platteve som, som det står i "manualen", kan anslutas med tråd till en router så skall jag kunna nå musik och film, och NetTV, från datorn.

Provade direkt genom att förbinda Expressen med teven, men denna tjatar om att jag skall ansluta till en router.

Kan jag konfigurera Expressen så att jag både kan skicka musik till stereon samt ansluta teven via Expressens nätverksuttag.

Alternativ två, kan jag köpa ytterligare en Express som då skulle kunna vara en förlängning till Extremen?

Thomas Ytterberg

Airport Express kan endast fungera som en brygga när den förlänger ett WDS-läge. Den kan tyvärr inte brygga i normalläge (vilket är riktigt synd) men det ska gå att fixa med din nuvarande variant eftersom du har både Extreme och Express.

• 2 months later...
joiholmer@gmail.com

För att blåsa liv i den här gamla tråden lägger jag ut ytterligare en undring...

Försöker, som ni har förklarat, sätta min APE som klient till en D-link Di-524 men när jag har ställt in allt, valt rätt nätverk, så stöter jag på patrull!

När jag har startat om expressen så står det att den inte går att hitta igen.. Har försökt på olika sätt nu typ 10 gånger och allt som hjälper är att nollställa APE:n och börja om...

Varför blir det så här??

Funkar inte d-linken med APE:n eller vad handlar det om??

Tacksam för lite hjälp!!

Thomas Ytterberg

Kan vara vad som helst, att det är för långt emellan, att du anger fel lösenord, olycklig kombination av krypteringsmetod/lösenord, att tcp/ip inte är rätt inställt, kanske har du ett hårdvarufilter aktivt och så vidare.

Börja med det enklast möjliga, dvs att ställa in D-linken på ett öppet och ej krypterat nätverk med APE:n i samma rum. Får du inte ens kontakt då kan du börja titta på felorsaker som hur D-linken delar ut tcp/ip och liknande.

Köpte en express idag och kopplade in den utan problem och det fungerar att steama musik till stereon plus surfa samtidigt.

Men när jag ska öppna en port till transmission så går det inte, har läst i manualen att det ska man göra under portkoppling men jag får det inte att fungera, vet något här hur man ska göra??

Har öppnat en port nu vet inte riktigt hur men efter många försök så gick det!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...