Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem med Pages

svannte

Recommended Posts

Jag har ett problem när det gäller Pages och s.k "Minska filstorlek". Om jag drar in bilder i en placeholder, och bilden därmed ändra storlek, och sedan klickar på "minska filstorlek" så blir bilderna otroligt suddiga. Är det någon som har en lösning på hur jag åtgärdar detta.

mvh

/svannte

Jag har ett problem när det gäller Pages och s.k "Minska filstorlek". Om jag drar in bilder i en placeholder, och bilden därmed ändra storlek, och sedan klickar på "minska filstorlek" så blir bilderna otroligt suddiga. Är det någon som har en lösning på hur jag åtgärdar detta.

mvh

/svannte

Vad är det för bilder du vill minska storleken på?

Gif, jpg eller?

Gif fungerar sämre än flera övriga format, exempelvis jpg.

Generellt sett är det alltid bättre att dra ned dem till rätt storlek och sedan lägga in dem.

Vad är det för bilder du vill minska storleken på?

Gif, jpg eller?

Gif fungerar sämre än flera övriga format, exempelvis jpg.

Generellt sett är det alltid bättre att dra ned dem till rätt storlek och sedan lägga in dem.

Bilderna är jpeg från början.

Dokumenten som jag jobbar med innehåller upp till 70-100 bilder och det blir grymt tungjobbat om man ska jobba i ”högupplöst läge”. Det hade ju varit super om man kunde jobba i lågupplöst läge och sen när man ska skriva ut ändra om till högupplöst. Men tyvärr funkar det inte så i Pages.

Visst, InDesign är ett alternativ. Tyvärr är det fler än jag som jobbar med samma dokument och dom personerna är inte lika inlästa på InDesign.

Kanske något för Apple att fixa till nästa version av Pages.

/svannte

Bilderna är jpeg från början.

Dokumenten som jag jobbar med innehåller upp till 70-100 bilder och det blir grymt tungjobbat om man ska jobba i ”högupplöst läge”. Det hade ju varit super om man kunde jobba i lågupplöst läge och sen när man ska skriva ut ändra om till högupplöst. Men tyvärr funkar det inte så i Pages.

Visst, InDesign är ett alternativ. Tyvärr är det fler än jag som jobbar med samma dokument och dom personerna är inte lika inlästa på InDesign.

Kanske något för Apple att fixa till nästa version av Pages.

/svannte

Pages är en ordbehandlare. Indesign är ett design-program. De är inte riktigt jämförbara menar jag - förutom då att båda kan behandla text. Pages är begränsat på den här punkten i en jämförelse och det får vi nog vackert leva med.

Med 100 bilder i samma dokument blir det tungjobbat oavsett program, skaffa mer power till Macen. :)

• 2 weeks later...
Med 100 bilder i samma dokument blir det tungjobbat oavsett program, skaffa mer power till Macen. :)

Egentligen är det inte mängden bilder som är problemet, utan att när man ”Minska filstorlek” så bilderna så dåliga eftersom upplösningen blir så låg. Och självklart är jag medveten om att InDesign passar bättre till det här, men fördelarna med Pages är att det är så grymt lättjobbat.

/svannte

Ja, minskar man filstorleken så minskar man kvaliteten på bilderna annars skulle ju inte storleken minska.

Apropå lättanvänt tycker jag iCalamus är alldeles lysande som InDesign-killer för oss med små plånböcker och stor kreativitet. :)

www.icalamus.net

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...