Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänga av datorn eller inte?


Poopster

Rekommendera Poster

Hej!

 

Igår åskade det hemma, så jag stängde av min nya iMac och rykte ur strömsladden (better safe than sorry). Hur gör ni andra vanligtvis? Sätter ni datorn i vila när ni inte ska ha den, eller stänger ni av den över natten? Stänger ni bara av den om ni inte ska ha den på flera dagar? Ja, ni märker vart jag vill komma.

 

Mvh

 

Patrik

 

PS. Kanske borde gjort detta som en omröstning egentligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast vila av bekvämlighetsskäl. Åskar det åker alla sladdar ur som går till någon form av elektronik.... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Min står på dygnet runt, men får gå i vila efter 20 minuters inaktivitet.

 

Enda undantaget är när det är sådan väderlek som nu, då stänger jag av och drar ur allt som har kontakt med "yttervärlden".

Åska ställer till stor skada, och det är inget roligt att tjafsa med sitt försäkringsbolag.

Datorer sjunker fort i värde....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OlaMontan

Jag använder också bara viloläget. Drar knappats mer ström än att stänga av och är bekvämare.

 

Vid åska gör jag ingenting. Inne i stan finns det inga luftledningar så risken för åskskador är minimal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man kunde stänga av den pulserande lampan i skärmen (Apple 17tums CRT-skärm) så skulle jag sätta den i vila. nån som vet om man kan det? den lyser ju upp hela sovrummet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OlaMontan
om man kunde stänga av den pulserande lampan i skärmen (Apple 17tums CRT-skärm) så skulle jag sätta den i vila. nån som vet om man kan det? den lyser ju upp hela sovrummet

Svart tejp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Direkt efter att jag har vaknat slår jag på burken, sedan får den stå på hela dagen (vila efter 10 min inaktivitet). Det sista jag gör innan jag lägger mig i sängen är att stänga av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vila - är vanligast.

 

Resa bort - Stänga av.

 

 

Sedan fins det faktiskt! Lägen då inget annat hjälper - inte för att jag minns varför just nu - men då o då - men sällan - är enda chansen att få den (G4a) att rätta till sig är at stänga av och starta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att det fanns program som gjorde en viss form av underhåll på nattetid, och att man då går miste om detta om man stänger av datorn. Tup son chron i Linux. Någon som kan bekräfta detta?

För min egen del sätter jag datorn i viloläge över natten, och har på dagen viloläget efter 15 minuter.

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det lär vara så..... och det är bl a därför Cocktail finnes.. gör det när man säger till det programmet...

 

Men jobbar datorn på natten om man sätter den i vila?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns den där finurliga funktionen kvar som jag använde i sjuan där man kunde ställa in att datorn startade automatiskt vid en viss tid och slocknade på en annan.

Ja, den funktionen kom tillbaka i Panther. Jag stänger föv aldrig av min dator. Den bärbara får gå i vila ibland, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Läste någonstans att det fanns program som gjorde en viss form av underhåll på nattetid, och att man då går miste om detta om man stänger av datorn. Tup son chron i Linux. Någon som kan bekräfta detta?

För min egen del sätter jag datorn i viloläge över natten, och har på dagen viloläget efter 15 minuter.

 

Mvh

 

Patrik

Finns ett program som heter Macaroni som gör deta schemalagt, jag gillar det bra.

Det rensar även bort alla onödiga språk som fyller upp hårddisken (om man nu har en minde disk)

Det följer ju med i Mac OS en hel drös språk, och vid varje uppdatering av QuickTime mm så förnyas

dessa språkfiler, men Macaroni renasr regelbundet bort dessa.

 

Finns HÄR kostar en hundring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

treebeard
Men jobbar datorn på natten om man sätter den i vila?????

Det gör den inte, då VILAR den ju ;)

 

För övrigt stänger jag aldrig av datorn, förutom om jag ska vara borta en längre tid från den. viloläget använder jag dock fliitigt.

 

För tillfället har jag 18 dagar i upptime på PB:n :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tup son chron

Låter som nåt österländskt... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Åskan drog förbi nyligen och jag var snabbt framme och ryckte ut allt som tänkas kan.... :lol:

Här var dock inget nedslag, men det mullrade i fjärran, så någon annan fick ta emot smällen.

(Får väl anta att det var hos PC-folk hi hi ) :devil:

 

Nu skiner solen igen och jag planterade ut en massa Gladoilus jag förplanterat i krukor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tup son chron i Linux. Någon som kan bekräfta detta?

Ja, det är samma lika. Skriv man cron i terminalen om du vill läsa lite mer... (och man periodic)

 

Vill du ändra i Crontab utan att använda terminalen så är CronniX trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pëhrzzon

Jag brukar sätta på datorn när jag har ätit frukost sedan står den på tills jag går och lägger mej. Är farsan hemma under dan brukar det ligga en lapp där det står ungefär 'Stäng av datorn under dan' eller något sådant :lol: Men jag kan väl inte komma ihåg allt. :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Köp en timer :ph34r:

Blir ju lite stökigt i stacken förstås....ingen dator gillar att tvärnita.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vila är ju en väldigt bara funktion för mig. Snabb uppstart. Alla vanliga program körbara på en gång, det är trevligt.

:D

 

Timer finns ju inbyggt i systemet. Använder det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pëhrzzon

Jag vill inte använda för tänk om jag är hemma när den slår av, och använder datorn. Då kan ju massvis med osparade filer gå förlorade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

treebeard
Jag vill inte använda för tänk om jag är hemma när den slår av, och använder datorn. Då kan ju massvis med osparade filer gå förlorade

Det finns inställningar för att schemalägga datorn, så den går i vila, eller stängs av i OS9 och Panther. Det varnar innan datorn stängs av, och det är möjligt att välja att datorn inte alls ska stängas av då, om man jobbar med den.

 

Kolla det, om det inte är uppskattat att datorn är på hela dagarna. Det funkar bättre än timer, tror jag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tup son chron

 

Haha! Oj, skrev visst lite fel. Håller med om att det lät österländskt. :lol:

Skulle ju givetvis stå "typ som Chron"... :rolleyes:

 

/Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Igår åskade det hemma, så jag stängde av min nya iMac och rykte ur strömsladden (better safe than sorry). Hur gör ni andra vanligtvis? Sätter ni datorn i vila när ni inte ska ha den, eller stänger ni av den över natten? Stänger ni bara av den om ni inte ska ha den på flera dagar? Ja, ni märker vart jag vill komma.

 

Mvh

 

Patrik

 

PS. Kanske borde gjort detta som en omröstning egentligen...

Vi har ganska dyra datorer i våra hem och då gäller det att skydda dessa på bästa möjliga sätt :-)

Jag själv använder denna produkt för att skydda mig för en rimlig summa.

 

Produkten jag har :-)

 

Dustin Hemsida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med miljöaspekten ?

Argumentet att " den drar nästan ingen ström " är väl ganska tunt.

 

Pia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...