Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS 10.2 på beige G3 266 mhz


med

Rekommendera Poster

Tänkte installera Jaguar på G3:n. Men den ville tydligen ha en partiotionerad HD. Ska jag säkerhetskopiera hela HDn och sen välja 8gb partitionering som måldisk? Har en Seagate 28gb. Och var gjorde man uppdelningen av Hd:n? Är det ngt annat att tänka på speciellt? Jag har 288 mb internminne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte installera Jaguar på G3:n. Men den ville tydligen ha en partiotionerad HD. Ska jag säkerhetskopiera hela HDn och sen välja 8gb  partitionering som måldisk? Har en Seagate 28gb. Och var gjorde man uppdelningen av Hd:n? Är det ngt annat att tänka på speciellt? Jag har 288 mb internminne.

Vaddå ville ha? Det är inget du behöver göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaddå ville ha? Det är inget du behöver göra.

Är det inte krav på 8gig för dom första ata g3 macarna :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du partionerar. Det är inget måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OlaMontan
Tänkte installera Jaguar på G3:n. Men den ville tydligen ha en partiotionerad HD. Ska jag säkerhetskopiera hela HDn och sen välja 8gb  partitionering som måldisk? Har en Seagate 28gb. Och var gjorde man uppdelningen av Hd:n? Är det ngt annat att tänka på speciellt? Jag har 288 mb internminne.

Jag tror att du har rätt att du måste ha första partitionen på skivminne på högst 8GB och att det är du skall installara OS X.

 

Inget speciellt att tänka på. Du verkar redan veta att partitioneringen raderar skivminnet, så tuta och kör! Jag har själv Jaguar på en beige G3:a och det fungerar OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
OM du partionerar. Det är inget måste.

->Med

 

Ok, jag vill minnas att man måste ha minst en partition på max 8 GB för att kunna köra OS X på Sonnet-processoruppdaterade äldre macar, t.ex. 7600. Däremot har jag för mig att original-G3:or behöver inte detta. Men om din Jaguar-installation nu säger det så är det den första partitionen som ska vara max 8 GB och där lägger du OSX. X-partitionen kan naturligtvis vara mindre än 8 GB, men det avgör du själv hur stor du tror att du behöver. Lägger du alla program där också så behövs nog 8 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar JA! Man MÅSTE partinonera minst 2 part. den första får inte vara större än 8gig, på dessa modeller, tro mig jag har ägnat hela helgen åt just detta...men det är ju lätt ordnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vdb har rätt. Jag sitter just nu och installerar Jaguar på min 7600 och i installationsinformationen står det klart och tydligt att de tidiga original-G3:orna MÅSTE ha det som denna tråden handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, varför ligger denna tråden under "OS 9"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, varför ligger denna tråden under "OS 9"?

Bra fråga.

 

Men om man köper ett ata kort så behöver man inte partionera i två delar, plus att man kan köpa en större disk än 120 gig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man köper ett ata kort så behöver man inte partionera i två delar, ... [...]

Är du säker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, kör ju med ett ata/133 kort i min 8600 med sonnet G3/450 och har i en 120gig utan att partionerat den med 8gig som första.

 

Har sedan en 200gig i min G4/450 agp utan problem med ett ata kort.

 

edit: glömde ju skriva att jag har 10.3 på båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man in 10.3 i en gammal processoruppdaterad XX00-mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man in 10.3 i en gammal processoruppdaterad XX00-mac?

Det fixar du med XPostFacto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att du måste göra disken till 7.2GB istället för 8GB eftersom 1k är 1024byte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att om du köper ett ATA-kort borde du nog inte behöva partitionera. Jag är dock inte helt säker på att det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att om du köper ett ATA-kort borde du nog inte behöva partitionera. Jag är dock inte helt säker på att det är så.

Nä man behöver inte partionera om man har ett ata-kort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...