Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! med MIDI-klaviatur

widhede

Recommended Posts

Heej!

Jag har köpt en M-Audio Keystation 61es från Apple Store. Allt funkar med att koppla in den till datorn åså. Men det jag undrar är om det går att koppla Keyboarden till t.ex en förstärkare eller lösa högtalare. Sett att det finns en MIDI out kontakt på baksidan av keyboarden men vet inte vad det är men vet att den är till, bara att den har med ljud att göra. Så undrar om det går att göra detta på något sätt å isåfall hur???

julle_ironrose

Tja, det finns väl bara midi och usb "ut" på den?

Billigast blir väl att koppla förstärkare eller lösa högtalare via datorns ljudutgång - har du ingen bärbar dator blir det kanske lite jobbigt att lira live - men det ser coolt ut... B)

USB Högtalare med förstärkare finns men vet inte om det fungerar till direkt till keyboard prata med någon kunnig säljare av dessa högtalare men det krävs nog dator för att kunna utnyttja alla ljud och finesser

Keyborden du köpt har inga egna inbyggda ljud. Du måste koppla den till en dator eller en synth.

mountainman

Det är precis som zaz säger, den har inga egna ljud.

MIDI kontakten skickar information om vilken tangent som trycks ner, hur hårt, hur länge, mm, till en synth eller dator.

Här kan du läsa mera om du vill.

http://sv.wikipedia.org/wiki/MIDI

Charlie dont Surf
Undrar om det funkar att koppla keyboarden till denna å sedan koppla in lösa högtalare till denna t.ex genom hörlursuttaget

http://store.apple.com/se/product/TQ919ZM/...;mco=Mjk4MjI4Nw

Funkar gör det ju. Men några ljud kommer du inte få ut av det. MIDI är endast som en "fjärrkontroll" till datorn. Ljuden kommer alltså från din dator (Ableton Live, Cubase, Reason etc. VSTs, Standalone synthar osv osv.) Koppla ljudkortet till datorn, sen plugga in Klaviaturen i ljudkortet. Sen ett par högtalare till ljudkortet, sen lär det fungera :)

Du kan inte endast ha en Midi-keyboard och få ljud från den. I så fall behöver du en synth/keyboard (som har egna ljud i sig. Många "riktiga" keyboards/synthar har även Midi stöd, så du behöver inte använda ljuden dom de själva producerar utan kan använda dig av mjukvaru-pluggs i datorn.)

• 5 weeks later...
Heej!

Jag har köpt en M-Audio Keystation 61es från Apple Store. Allt funkar med att koppla in den till datorn åså. Men det jag undrar är om det går att koppla Keyboarden till t.ex en förstärkare eller lösa högtalare. Sett att det finns en MIDI out kontakt på baksidan av keyboarden men vet inte vad det är men vet att den är till, bara att den har med ljud att göra. Så undrar om det går att göra detta på något sätt å isåfall hur???

Jag antar att din fråga redan är besvarad, så jag tänkte passa på att fråga dig vad du tycker om klaviaturen? Jag har också kollat på KeyStation 61 men även KeyStudio 49 (hälften så dyr/billig). Jag uppskattar tryckkänsligheten på 61 och de tunga tangenterna. Kan du rekommendera den? Finns det några nackdelar med den, förutom möjligtvis att den är större (vilket också är en fördel). Tänkte i så fall beställa den i morgon.

Tack på förhand

Vänliga hälsning Tobias

Tack för tipset, men jag körde på M-audio i stället, hittade inga bra inköpsställen för Edirol (kan inte säga att jag letade allt för bra) men jag uppskattar priset på KeyStation 61 (1890kr) och dess funktioner så det kändes som ett säkert kort. Köpte även ett par Dr. Dre Beats som jag testade häromdagen, vilket gjorde ett mycket gott intryck på mig, dock inte prislappen...

Tack så mycket hur som helst

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...