Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Spam bara väller in!


Afrodite

Rekommendera Poster

Idag har något hänt i Mail. Det bara väller in spam i min inbox. Någon som vet var jag ska börja för att lösa problemet?

Vad behöver ni veta av mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

För en vecka sedan började jag få spammail från Tyskland. Dom är så ettriga så jag får samma spam var fjärde timme dygnet runt.

Jag har en mailkontakt i Tyskland och är hundra på, att någon stulit mailadresser för att sälja vidare till sexmarknaden.

På mitt andra mailkonto får jag inga spam, orsaken är förmodligen den att jag aldrig använt detta till Tysklandsmailen.

 

Därför raderade jag mitt Tysklandsmail/konto och informerat dem att skriva brev om dom vill kontakta mig.

 

Jag har bara 20-25 som jag kontaktat. Det är synd om dem som har flera hundra som man behöver meddela ändringen till.

 

Kompisen som har Hotmail berättade att han får aldrig några spam. Är det olika på vilka leverantörer man har.

Jag har Comhem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl mer eller mindre vanligt, speciellt om man har sin adress utlagd i sin helhet (a@b.com) så sniffar spamrobotar upp den på hemsidor, forum mm...

 

Har man hotmail så har man till 99% mycket spam, men dock så har microsoft skapat en väldigt stark filterfunktion som man kan ställa känsligheten på. I hårdaste läget så går enbart godkända adresser igenom, allt annat hamnar i slasken som man får leta igenom efter äkta e-post.

 

Men har inte mail en bra inbyggd funktion som lär sig känna igen och hitta spam och sortera väck det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl mer eller mindre vanligt, speciellt om man har sin adress utlagd i sin helhet (a@b.com) så sniffar spamrobotar upp den på hemsidor, forum mm...

 

Har man hotmail så har man till 99% mycket spam, men dock så har microsoft skapat en väldigt stark filterfunktion som man kan ställa känsligheten på. I hårdaste läget så går enbart godkända adresser igenom, allt annat hamnar i slasken som man får leta igenom efter äkta e-post.

 

Men har inte mail en bra inbyggd funktion som lär sig känna igen och hitta spam och sortera väck det?

 

Jag vet inte hur länge detta har pågått, men om man mottar mail från en Microsoft adress, hotmail eller live, så får man förutom det faktiska mailet lite reklam för MS produkter och tjänster.

 

Det innebär att ungefär 5 - 50% utav alla hotmail- eller livemail är spam. För sakens skull säger vi att den lilla reklamraden tar upp 25% utav det genomsnittliga mailet. Då blir 25 av 100 mail, i teorin, ren spam.

 

Jag känner att jag borde göra någonting med dessa mycket spekulativa siffror, men vad?

 

Ska man helt sonika säga till alla hotmailare man känner att i framtiden tänker jag strunta i att läsa var fjärde mail från dem... Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Alltså, är man en vanlig lagom mailkonsument med Comhem med omkring 30 mailkontakter, så gör man som jag. Man raderar och lägger in ett nytt och meddelar sina kontakter.

 

Det har ju gått bra i två år innan den irriterande nivån på Spam inträffade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...