Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du släktforskat någon gång?


Anna Muller

Rekommendera Poster

Idag uppgraderade jag MyHeritage till Premium +(1500 kr 2 år), obegränsat utrymme för släkt (tidigare 2500 pers).

 

Med vänlig hälsning

Olli

 

Och jag fortsatte min prenumeration 3 mån (395:-) hos AD-Online. Kan inte vara utan den tjänsten.

Kunde valt helår för 995:-, men när April kommer vill jag ägna mig åt annat.

 

Samt varit på biblioteket i Kungsbacka och beställt hem 3 oumbärliga böcker. (tjockare än tegelstenar)

Stångenäs-släkter, en sammanställning gjord av Nils Lindbergh.

Han har gjort en fantastisk kartläggning av alla gårdar och släkter i den regionen, där jag har mina rötter.

 

Har haft böckerna hemma tidigare, men ser att jag behöver dem igen, hittar hela tiden nya ledtrådar..

Här en sida ur hans böcker

 

post-113-1262870799.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 137
  • Created
  • Senaste svar

Hejsan.

 

Har inte släktforskat men ligger i stargroparna. Det här med program verkar vara lite snårigt. En del verkar nöjda med Mac Family Tree, andra förordar Gene mfl. Själv satsar jag på ett program till datorn. Jag vill inte ha det på webben. Jag har tittat på Mac Family Tree och tycker det verkar trevligt men eftersom jag inte kan så mycket om släktforskning i sig så är det svårt att göra en bedömning. Kanske ett bra program att börja med?

 

Hur lätt är det att byta program om man vill det? Jag vet att man kan exportera till ett standardformat som alla stödjer. Men hur bra funkar det i praktiken? Min erfarenhet är att sådana standardiserade export-funktioner ofta brukar vara lite bristfälliga oavsett sammanhang. Särskilt om det inte finns stöd i standarden för information som ändå kan läggas in i ett visst program. Då finns det givetvis risk att den informationen tappas vid byte av program. Hur ser detta ut för just slältforskningsprogram? Någon erfarenhet av att byta program efter några års forskning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att exportera från MacFamilytree till Reunion igår, och jag fick över alla textfiler, bilder följde inte med utan hamna som en Mediamapp på skrivbordet. Det är möjligt att jag inte gjorde rätt, fanns flera exportalternativ.

 

Huvudsaken var att man slapp sitta och knappa om allt..Bilderna hos mig är inte så många, så dem går lätt att flytta in manuellt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att exportera från MacFamilytree till Reunion igår, och jag fick över alla textfiler, bilder följde inte med utan hamna som en Mediamapp på skrivbordet. Det är möjligt att jag inte gjorde rätt, fanns flera exportalternativ.

 

Huvudsaken var att man slapp sitta och knappa om allt..Bilderna hos mig är inte så många, så dem går lätt att flytta in manuellt

 

mmm kan tänka mig det. Det är ju huvudsaken att själva grunddatan följer med!

 

Vad rekommenderar du då, Pocha? Du har väl kört både Reunion och Mac Family tree? Får uppfattningen att du gillar Reunion lite bättre efter att ha läste denna tråd (och någon mer)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är hugget som stucket.

Hade Reunion under Mac OS 9-tiden, och då fanns det inget annat, gillade det rätt hyfsat i vart fall.

När sedan OS X, och MacFamily dök upp till lägre pris än Reunion (som skulle ha saftigt betalt för uppgradering) valde jag MacFamily.

 

Nu har jag inte mer än lagt in filerna i Reunion, och har inte satt mig in i hur det är upplagt, men det ser sig rätt likt ut.

Men betala 1000 spänn för att få svensk översättningsfil är rent ocker, gillar jag jag inte riktigt...

Ska utvärdera den i engelsk version ett tag till..

Hur man lägger upp det på webben har jag inte hunnit kolla upp ännu.

MacFamily har jag dels hos Syniom, dels hos Mobileme.

Fungerar bra att lägga upp.

 

 

Testa Reunion får du se, tror du kan testa MacFamily också, gratis.

 

Fick en liten "uppmuntran" alldeles nyss.

Leta i dödböckerna är rätt jobbigt, om man inte har kläm på vilket år en viss person dog.

Nu hade jag en vink om att denna dam, min farfars farfars svärmor gått bort mellan 1815-1820..och fann henne 1818..

 

post-113-1262877059.jpg

 

Och då blev man glad... :D

Tog en stund att hitta..man vill gärna hitta farfars fars mormor, blir det väl om jag tänker rätt :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

 

Har inte släktforskat men ligger i stargroparna. Det här med program verkar vara lite snårigt. En del verkar nöjda med Mac Family Tree, andra förordar Gene mfl. Själv satsar jag på ett program till datorn. Jag vill inte ha det på webben. Jag har tittat på Mac Family Tree och tycker det verkar trevligt men eftersom jag inte kan så mycket om släktforskning i sig så är det svårt att göra en bedömning. Kanske ett bra program att börja med?

 

Hur lätt är det att byta program om man vill det? Jag vet att man kan exportera till ett standardformat som alla stödjer. Men hur bra funkar det i praktiken? Min erfarenhet är att sådana standardiserade export-funktioner ofta brukar vara lite bristfälliga oavsett sammanhang. Särskilt om det inte finns stöd i standarden för information som ändå kan läggas in i ett visst program. Då finns det givetvis risk att den informationen tappas vid byte av program. Hur ser detta ut för just slältforskningsprogram? Någon erfarenhet av att byta program efter några års forskning?

 

Prova de program Poca rekomenderade, har testat dem själv. Du ville prova ett program på webben prova då myheritage.com, är gratis för 250 namn. Titta gärna på min sida: ojonen.myheritage.com.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Längst ner på sidan hitta frugan Lars Pehrsson på torpet Hellerna.

 

Bedrövlig handstil prästen hade där men det står Lars Petersson på dom första två bilderna. Men det behöver inte betyda att det är fel person.

 

Jag har t.ex en ana vid namn Peter Jonsson (född i Kinne-Kleva) och hans tre söner hette Persson i efternamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova de program Poca rekomenderade, har testat dem själv. Du ville prova ett program på webben prova då myheritage.com, är gratis för 250 namn. Titta gärna på min sida: ojonen.myheritage.com.

 

Med vänlig hälsning

Olli

 

Tack för era svar Pocha och Olli.

 

Jag har testat utvärderingsversionen av Mac Family tree men det gick inte att spara då har jag för mig. Det gör ju att testande blir begränsat. Men så långt jag kom så gillade jag det. Inte så farligt dyrt heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bedrövlig handstil prästen hade där men det står Lars Petersson på dom första två bilderna. Men det behöver inte betyda att det är fel person.

 

Jag har t.ex en ana vid namn Peter Jonsson (född i Kinne-Kleva) och hans tre söner hette Persson i efternamn.

 

 

Jo. det med "felskrivningar" är rätt vanligt, antingen hörde prästen dåligt eller så skrev han galet..för de skriver uruselt i de flesta skrifter.

I ett fall bytte han efternamn på hustrun till min farfars farfar..Från Johansdotter till Hansdotter

 

post-113-1262937162.jpg

post-113-1262937193.jpg

 

De flesta sidor ser ju ut som denna, och än värre..

post-113-1262937872.jpg

 

Andra är en fröjd att läsa, verkligt snygga handskrifter

post-113-1262938138.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick till biblioteket och sökte i deras register. Men det roliga var att inget dök upp =P

 

Biblioteken brukar ha en släktforskarhörna, åtminnstone i kommunens huvudbibliotek. Men vad som finns där varierar kraftigt. Det hänger mycket på släktforskarföreningen på orten. Det som är intressant för mig är unikt material för kommunen som t.ex. avskrifter av kyrkböcker, mantalslängder, jordeböcker, gårds och torpinventeringar och släktutredningar. Kan även vara avfotograferad kyrkböcker från 1900-talets början som ännu inte finns tillgängliga på nätet.

 

Vissa bibliotek är välförsedda med böcker och uppslagsverk som t.ex. Elgenstierna och Svenskt biografiskt lexikon.

 

Hittills har jag besökt Göteborgs statsbibliotek, Skara, Mariestad, Götene, Vara, Lidköping, Orust, Uddevalla och Trollhättan. Plusbetyg ger jag till Orust och Skara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biblioteken brukar ha en släktforskarhörna, åtminnstone i kommunens huvudbibliotek. Men vad som finns där varierar kraftigt. Det hänger mycket på släktforskarföreningen på orten. Det som är intressant för mig är unikt material för kommunen som t.ex. avskrifter av kyrkböcker, mantalslängder, jordeböcker, gårds och torpinventeringar och släktutredningar. Kan även vara avfotograferad kyrkböcker från 1900-talets början som ännu inte finns tillgängliga på nätet.

 

Vissa bibliotek är välförsedda med böcker och uppslagsverk som t.ex. Elgenstierna och Svenskt biografiskt lexikon.

 

Hittills har jag besökt Göteborgs statsbibliotek, Skara, Mariestad, Götene, Vara, Lidköping, Orust, Uddevalla och Trollhättan. Plusbetyg ger jag till Orust och Skara.

 

Tog du inte Landsarkivet när du var i Göteborg? Det är där skatterna ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog du inte Landsarkivet när du var i Göteborg? Det är där skatterna ligger.

 

Jodå många gånger. Och även ett antal gånger på deras depå på Hisingen då jag grävt i landskansli- och polisarkiv bl.a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå Peter Jonsson som jag skrev om så hette hans hustru Elisabet. Det var hon döpt till enligt födelseboken men prästen har i husförhörslängdena skrivit Lisbedda. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar Pocha och Olli.

 

Jag har testat utvärderingsversionen av Mac Family tree men det gick inte att spara då har jag för mig. Det gör ju att testande blir begränsat. Men så långt jag kom så gillade jag det. Inte så farligt dyrt heller.

 

Ett väldigt enkelt program är Family för Mac som är helt gratis. Men det går inte att släktforska utan endast föra in det man redan vet om släkten. Se bild.

 

post-18112-1262954654.png

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker sätta mig in i hur barn och ungdom hade det under sekelskiftet 17-1800.

Hade de nån skolgång osv...Google fick hjälpa mig i igen.

 

Anledningen är att jag på många gårdar och torp finner att de hade väldigt unga pigor och drängar...det var en tuff uppväxt ...

 

http://www.bgf.nu/historia/9/skolan.html#2

 

Var nog si och så med undervisningen, Luthers lilla katekes var antagligen enda lektyren, och den skulle de kunna utantill i princip..

Dagens unga vet inte hur djäkla bra de har det...ja vi alla...fanns inga fallskärmar och pensioner eller socialbidrag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svär ve och förbannelse över prästaskrället 1824 i Brastad, skrev han med en grankotte doppad i tjära?

 

Efter stor möda hittade jag farfars far och hans hustru när de döptes..

Visar sig att hon inte alls var född så som farfar en gång antecknat, den 24 Mars, utan den 24 Januari..gav mig lite problem..

 

post-113-1263153584.jpg

post-113-1263153602.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 29 April döptes Joseph född d.24 ejusd. föräldrar Soldaten på Tegen Lars Teg, dess hustru Chersti Johansdotter 26 år gammal.

 

 

Den 25 Januari döptes Anna Christina född d.20 ejusd föräldrar: Drängen (?!?) på Biberg Johannes Nilsson, dess hustru Maria Andersdotter 30 år gammal.

 

_______________________

 

ejusd = ejusdem = samma (månad)

 

Några länka då man träffar på latin i kyrkböcker

http://www.genealogia.fi/lyh/indexr.htm

http://www.distans.org/anor/allmant/ordbok.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna, lägger jag in bland mina bokmärken..

 

Inte var det lättläst, men jag läste detsamma som du.

Det är inget som bara ramlar in "så där" i skallen... :D när man läser det, utan man får ta ord för ord..

Men övning ger färdighet, tills man stöter på en ny präst som skriver med helt annan handstil... :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget som bara ramlar in "så där" i skallen... :D när man läser det, utan man får ta ord för ord..

 

Ja jag tycker det är som när man sitter med ett klurigt korsord. Det tar sin tid innan det faller på plats och detta var en av dom sämre handstilarna jag sett men ändå hyfsat modernt språk och stavning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick får många år sedan reda på att man hade släkt i US and A.

Tyckte det var tufft, men pga ålderna tänkte man inte så mycket på det.

Sen för 5-6år sedan var två äldre herrar från landet där borta på besök.

Pga dålig kontakt med min fader, fick jag inte reda på det.

 

Tjatade i ett par månader efter deras adress, och fick till slut resultat.

Satt mig ner och skrev ett kort brev och presenterade mig.

Efter tre månader hade jag givit upp gällande svar.

 

Och då kom det!

Ett tjockt brev med bilder, historia och årtal på diverse släktingar där borta.

 

Har nu haft lite brevkontakt med fadern i familjen.

Mail och Facebookkontakt med döttrarna i 50årsåldern och sonen till ena dottern.

 

I mars smäller det!

Då åker jag över till Seattle och hälsar på.

En vecka skall spenderas med min kära USA familj :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter trevligt. Glöm inte bort att dokumentera så mycket du kan få reda på over there.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på med "farmorssidan" , boende i Berghem, Älsborgs län.

Ser att mödrarna bakåt är seglivade i flera led..90 år och mer, den jag höll på med nu blev 94 år.

 

Men så bor de i Warjagården..

 

post-113-1263547834.jpg

 

Kan undra om det fanns mycket varg i Älvsborgs län på 17-1800-talet :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då.. det fanns varg allt. Vargön måste ju fått sitt namn från nåt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då.. det fanns varg allt. Vargön måste ju fått sitt namn från nåt :)

Enligt legenden ska det ha hoppat en varg från älvstranden till en liten ö mitt i älven. Ön, som ligger mitt i fabriksområdet numera, fick senare namnet Vargön. Därifrån fick bruket sitt namn. Orten och stationen hette Rånnum men bytte 1917 namn till Vargön för det blev för komplicerat med post och godshanteringen till Vargöns bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...