Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du släktforskat någon gång?


Anna Muller

Rekommendera Poster

I Västgötalagen står det: "Alla, som i Västergötland bo, ingen undantagen, skola bygga varggård eller hålla vargnät"

 

 

nog fanns det varg alltid (hehe)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 137
  • Created
  • Senaste svar

Hökere är åxå stewart, chef för köksavdelningen på handelsfartyg.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hökere är åxå stewart, chef för köksavdelningen på handelsfartyg.

 

Med vänlig hälsning

Olli

 

Just precis.

När jag jobbade som motorman på en utchartrad oljetanker i slutet av 1960-talet,

hade vi på matsidan 2 kökselever 2 kockar, 1 chefkock i byssan + högsta hönset HÖKARN någonstans

i de övre salongerna tillsammans med dem andra som bar diverse streck och symboler i gulddouble

på sina axlar.

 

Under 8 månader såg jag bara till Hökarn 1timma i veckan när vi fick köpa vår spritranson från båtens lager. Jag kommer väl ihåg att jag tyckte mig tydligt kunna se, denne man är på väg mot ruinens brant.

Ja rejält nerkörd med fri tillgång till den mångfald goda drycker som där fanns.

 

Nästa båt blev en min-utläggare under 6 månader. Dess Hökare såg jag bara strax före var landstigning,

där han stod likt en filmstjerna välrakad med ansad mustach, nyfriserad och iförd paraduniform med guldglittrande galoner. Med ett Colgatesmile var han först i land, rödbrusig, glad och kraftigt överförfriskad.

Smög tillbaks lagom till avgång, då i form av ett vrak, inte så lyckat till sjös.

 

Hökarn som salakalle :crossfingers: mins det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är medlem i ett släktforskarforum, och idag ställde jag en fråga om en kvinnlig förfäder på farmors sida.

 

Den som svarade, är mycket duktig insatt i de socknar jag nu gräver i, och håller på med en bok för övrigt om alla släkterna ...

 

Svaret fick mig att haja till..."den" hade jag inte väntat mig ha gemensam anfader till.. :tarskratt:

 

ett klipp ur svaret..

 

post-113-1264027883.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ordning på mina rötter..

 

som skrivits, jag är släkt med Fredrik Reinfeldt..

(får skriva till honom och påtala det, och att jag sitter inne med en del nedsättande upplysningar :borstatanderna: )

 

Anfader är en Anders Gustafsson. ( födelse och död har jag inte, bara under vilken tid han var åbo)

 

post-113-1264111977.jpg

 

Hans dotter Ingegierd är jag släkt med, (hon som är gift med en Jon Arvidsson.).

 

Vad som inte är med i min tidslinje här, är Ingegierds bror, Öjer Andersson.

Därifrån härstammar Fredrik Reinfeldt.. enligt säker källa jag har.

 

Reinfeldts mormors far, Emil Håkansson föddes 1870 i Örby,

och denne Emil är på fädernet ättling i rakt nedåtstigande led till Anders Gustafsson i Mölnebacka.

 

Min linje är

 

Jag

far

farmor

farmors far

farmors farfar

farmors farfars mor

farmors farfars morfar

 

farmors farfars morfars mor Ingegierd Andersdotter

:borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Släkten är värst! :D

 

 

Ja du, måste bara visa dig hur rätt du skriver, och att jag nog visste det när jag skrev etiketten till min pärm för drygt tio år sedan..

 

Här är den

 

post-113-1264144233_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag filosofera lite, och tänka "djupt"...

 

Det sägs om en fjäril fladdrar med vingarna borta i Indien så ger det upphov till förändringar i vädret här oss i framtiden..

 

Huruvida det är möjligt det vet jag inte..men jag vet att allt vi företar os påverkar vår framtid, men..även sådant vi inte företar oss, påverkar också framtiden..

 

Låt mig ta ett exempel..

 

Tänk om min farmors farfars morfars mors mormor den dagen, när hennes man ville komma till, svarat: nej inte idag, jag har sådan migrän....

 

Ja, då hade inte Anders Gustafsson, åbo i Mölnebacka kommit till världen...

 

Då hade detta forumet varit drygt 53000 inlägg fattigare och Sveriges statsminister hade inte hetat Fredrik Reinfeldt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Tänk om min farmors farfars morfars mors mormor den dagen, när hennes man ville komma till, svarat: nej inte idag, jag har sådan migrän....

---

Hur långt tillbaka i tiden är det där? 14-1500-tal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1600

 

Jag har inget födelsedatum på Anders Gustafsson, bara att han dog 1705, så hur gammal han blev är okänt.

 

Kan tillägga att nästan alla kvinnliga släktmedlemmar blivit rätt gamla, Ingegierd blev 84,3 år.

Min farmor blev 87,4 år, farmors mor blev 93,4 år, min mormor blev 99,1 år,

 

Även manliga blev gamla..morfar, ser jag, blev 89,4 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag hemskickat hela (John) Fredrik Reinfeldts ana från en medlem i Släktforskarföreningen.

Intressant läsning.

 

Fredriks far, John Bruno Reinfeldt är född 1938, född på Sankt Göran

gift med Birgitta Kållberg, f. 1941

 

Sedan går det via Fredriks morfar neråt i generationerna...8 sidor pdf-blad kom det... :D

 

Helt otroligt...

 

Fredrik har två bröder John Magnus Reinfeldt, och John Henrik Reinfeldt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte VMWare Fusion 2 här om dagen för att kunna köra MyHeritages program Family Tree Builder som körs på PC. Liknar Reunion vid försts anblicken.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Stött på ett ord flera ggr, att någon var Sexman...det låter lite knepigt..för tankarna till ett o annat.. ^_^

 

Kände mig tvungen att googla nu, när jag fann att en av mina förfäder var " Sexman"..

Värt att veta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stött på ett ord flera ggr, att någon var Sexman...det låter lite knepigt..för tankarna till ett o annat.. ^_^

 

Kände mig tvungen att googla nu, när jag fann att en av mina förfäder var " Sexman"..

Värt att veta

Min morbror var en gång "sexmästare" på universitetet. Men det hade visst med "sexa" som i fest att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

jag håller på att släktforskar. Jag har kommit runt 12 generationer tillbaka till år 1580.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min morbror var en gång "sexmästare" på universitetet. Men det hade visst med "sexa" som i fest att göra.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra ;)

 

Fick själv äntligen napp på en släkting som emigrerat till Kanada i början av 1900-talet. Har sökt i massor av omgångar med olika stavningar och med och utan förnamn på passagerarlistorna i den fria databasen http://www.ellisisland.org/ och så plötsligt så var hon där. Man ska aldrig ge upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske jag kan få napp på farfarsfarsfar. Han stack till Amerika när hustrun blev för svår, hon hade bra anledning, och gifte om sig med en indianska runt 1860-70

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara svårt att forska i indiansläkter från 1800-talet, de hade ju inga husförhör eller liknande. :D

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så grymt är det på havet..

 

post-113-1265898266.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så grymt är det på havet..

 

post-113-1265898266.jpg

Tragiskt. Och briggens namn var Solid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Evert Taubes "Briggen Bluebird av Hull" lär vara en sammansatt historia av flera förlisningar kanske det kan vara en.

Tidsmässigt stämmer förlisningen av "Solid" med förlisningen av den båt farfarsfarfar, från Kville, var delägare i. Vet du något mer? -Ägarlängd eller så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag bara stötte på den när vi sökte i en dödsbok, minns inte vilken, tyckte den var så "gripande" att den överhuvudtaget lagts in som bilaga i dödsboken.

Så jag tog en skärmdump på den, själv har vi ingen koppling till händelsen. Vi sökte en annan sjöman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...