Jump to content
Just nu i M3-nätverket

"Värsta viruset någonsin"

Anders.L

Recommended Posts

Det står ju inte vilken plattform det skall angripa men om den skall använda kernel hooks och lagras i startesktorn så måste det vara specifikt till en plattform eller alternativt finnas i fler upplagor (Ett för varje OS).

Dock står det vid bilden att mannen på bilden har inget med artikeln att göra, så det är mycket troligt ett Windows virus och inte ett Unix virus.

Och för att installera saker som dessa på en Mac måste du själv tillåta det genom att skriva in ditt admin lösen.

Så med Firefox och NoScript plug-in så är du säker mot detta virus även på en Windows burk.

Dessutom kan man ju skriva över hela hårddisken även startsektorn och då försvinner viruset också men det nämns ju inte i artikeln.

mountainman

Kanske skulle vara "MANNEN och DATORN på bilden har inget med artikeln att göra".

Dessutom kan man ju skriva över hela hårddisken även startsektorn och då försvinner viruset också men det nämns ju inte i artikeln.

precis. Bara att ominstallera operativsystemet så försvinner viruset.

Pocahontas
precis. Bara att ominstallera operativsystemet så försvinner viruset.

Och fylla på bankkontot med nya friska stålar från madrassen

Det hjälper inte ens att formatera hårddisken

Ursäkta en novis men, hur f-n är detta möjligt..

cache-ram grejjer ligger väl inte kvar och prom ..nej

vad i hel.. ???

Pocahontas

vad i hel.. ???

Kanske lägger sig i skrivarens minneschip :borstatanderna:

vad i hel.. ???

Viruset "lägger ägg" på hårddiskens bootsektorer, vilka inte raderas vid en normal formatering. Efer nyinstallation av systemet kan det sprida sig därifrån igen. Det har funnits andra malware som använt samma metod tidigare. Inget nytt alltså men tydligen mer sofistikerat denna gång.

Vad tror ni om DETTA ? mikaellq etc ?

Kollade runt lite och detta verkar vara en typisk kvällstidningsnyhet. Det handlar om en trojan alternativt rootkit som upptäcktes i januari 2008, alltså för nästan ett och ett halvt år sedan! Den är klassad som lågriskhot av Symantec och tydligenstoppar de flesta virusskyddsprogg den för länge sedan. Drabbar såklart bara Windowssystem.

Rätta mig om jag har fel (snälla, gör det också!) men hela situationen med Mac "virus" är ganska tam.

Det har kommit ett par hundra(?) trojaner som icke är skadliga.

De kan sätta sig i datorn om du med administratörskod och mod installerar dem, men när de väl är inne kan de inte göra så mycket annat än att bara sitta där?

Jag har läst flera rapporter om nya och skadliga virus till Macen som skrivits utav diverse antivirus-mjukvarutillverkare, men ingenting har konfirmerats utav pålitliga källor (som inte har vinstintresse i svaret)?

Har jag förstått situationen?

Det har kommit ett par hundra(?) trojaner som icke är skadliga.
Skulle nog tro att ett par hundra är starkt överdrivet kanske ett tiotal eller rent av ännu färre. Vad det gäller trojaner som är i omlopp på nätet så kanske det rör sig om ett par stycken som man kanske skulle kunna få tag på vid envetet letande.

Olli Ojonen

För att få Trojaner eller maskar i Macen måste man aktivera dem. Vad jag förstår kommer de flesta med .exe-filer som inte går att öppna i Mac. :)

Med vänlig hälsning

Olli

Kanske skulle vara "MANNEN och DATORN på bilden har inget med artikeln att göra".

Precis.

Journalisten har varit lat och använt något gammalt foto från arkivet.

Windows är unikt med sin urusla säkerhet, som tur är, så oroa er inte.

Man ska alltid gå runt och vara på sin vakt! ;)

Mot vad? :fundersam:

Pocahontas

Jag går och knäpper med fingrarna för att hålla tigrarna borta... :borstatanderna:

Jag går och knäpper med fingrarna för att hålla tigrarna borta... :borstatanderna:

Jag går alltid runt med ena handen på hölstret, och den andra knäpper jag med fingrarna med! :borstatanderna:

Jag går runt och visslar för att hålla isbjörnarna på behörigt avstånd. Det hjälper mot allt annat levande också. :tyst:

samma funkar för mig när jag sjunger:D

Viruset "lägger ägg" på hårddiskens bootsektorer, vilka inte raderas vid en normal formatering. Efer nyinstallation av systemet kan det sprida sig därifrån igen. Det har funnits andra malware som använt samma metod tidigare. Inget nytt alltså men tydligen mer sofistikerat denna gång.

Aha, en sanning med modifikation alltså..lågnivåformatering hjälper eller ..?

klassad som lågriskhot - Drabbar såklart bara Windowssystem.

Sova lugnt igen då - tack för hjälpen :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...