Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köphjälp: Macbook, Time Capsule & AirPort Extreme


SethCohen

Rekommendera Poster

Som typic lyder:

 

Jag är i startgroparna till att köpa min första Mac och har nu ett par funderingar:

Att jag ska köpa den nya alu är det ingen tvekan om, men tvekan ligger på hur värdet ligger mellan de olika?

 

Kört en Vaio under tre år men har använt Mac både i skola och på arbete under ett par år känner att jag vill ha en dator som håller för framtiden (dvs minst tre år). Jag kommer inte köra några tunga program därav väljer jag Macbooken framför Pro:n.

 

Men värdet? Det jag är ute efter är minst 250gig hdd (+810;-) och det kan man uppdatera på den gamla, men skillnaden blir fortfarande 2190;- som skiljer. Däremot har du en snabbare processor men hur mycket ger 2190;- i ren känsla när man väl sitter vid datorn?

Sen är det ju det här med bakgrundsbelysta tangentbordet som jag aldrig kommer medvetet att använda.

 

Passar samtidigt att klämma in ett par frågor ang Mac miljön:

 

Kommer att bygga upp mitt Macnätverk nu och hade gärna velat få lite tips. Kommar garanterat köpa Airport Express men finns det någon på denna planet som använder sig av Time Capsule eller AirPort Extreme? Och framför allt är det värt pengarna?

Känns som det är en del som ska köpas så egentligen varenda krona räknas.

 

Jag vill ha ut Bill ur min lägenhet och jag vill ha snygga och funktionella produkter!

 

Släng ut tankar och åsikter!

 

post-45766-1242305561_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Skit fullständigt i Macbookfrågan. Gav mig en halvtimme här på forumet och man framstår som en tomte om man frågar Macbook frågan..

 

Däremot är jag fortfarande intresserad av att få lite feedback på Time Capsule och AirPort Extreme :).

 

Vet inte om det är jag som är helt borta men kan man inte redigera sina inlägg?

 

EDIT 2: Nu får jag redigeringsknappen här men ej på ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AirPort Extreme köpte jag direkt den kom inte för att det inte fungerade med det jag använde innan men det känns på något sätt tryggare att använda Apple produkter med andra Apple produkter och det var enkelt att installera, när det gäller Time Capsule tycker jag att man kanske lika bra kan köpa en extern hårddisk och göra säkerhetskopiering på.

Köp MacBooken först den billigare och använd det du redan har för det borde fungera så har du framför allt en bra dator att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Airport Extreme kan jag säga följande;

 

+ Bra räckvidd med bra speed.

+ Möjlighet till dubbla simultana nätverk 5 och 2.4 GHz (dock bara på den senaste utgåvan).

som exempelvis ger dina N-draft enheter full speed även när du har solkiga G-enheter anslutna.

+ Möjlighet att ställa in ett gästnätverk med de begränsningar du själv väljer.

+ Smidigt att ställa in nätverksdiskar, skrivare etc.

+ Säkert en massa annat, men det här är vad jag kommer på på rak arm...

 

Om du inte bor i ett slott eller större så kommer du sannolikt inte behöva airport express om det inte är så att du tänkte använda den för att ha fjärrhögtalare nånstans.

Jag köpte min Airport Extreme för nån månad sen, hade dock redan en airport express, som nu sitter som repeater för mitt nätverk där jag har sämst täckning med extremen (Vilket iof inte är dålig täckning :P).

 

Time Machine ser jag som ett onödigt utlägg, men smaken är som baken, och har man pengar så det stör en å vill bli av med lite, så varför inte... Men jag personligen tycker att det funkar utmärkt att sköta säkerhetskopieringen på en extern disk bara...

För övrigt så kan man ju ansluta en disk direkt till airporten och använda den som Time Machine efter smärre justeringar och lite inställningar(finns utförligt beskrivet här på forumet nånstans)...

 

Om du förklarar dina nätverksbehov lite mer detaljerat så kanske jag kan komma med lite mer uttömmande svar om Extremen håller måttet...

 

Lycka till iaf och välkommen in i värmen, både här på forumet och i macvärlden i övrigt ^_^

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...