Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vårstädning av macbook


losecontrol

Rekommendera Poster

losecontrol

Hej!

 

Den begangnade macbook pro jag köpte var i väldigt bra skick och fungerar kanon.

 

Dock finns det lite skräp mellan tangenter och lite damm och smuts på en del ställen.

 

Hur rengör man den på bästa sätt utan risk för repor eller att förstöra tangenter?

 

Kan man även öppna upp den och blåsa rent från damm?

 

 

Jag vill absolut inte förstöra något, men jag vill på samma gång ha en ren och fräsh dator :)

 

Hur går jag tillväga?

 

Mvh Emil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej losecontrol

 

Jag har en vanlig vit macbook som jag har lärt mig att ta av tangenterna på. Jag antar att det är samma tangentupphängning på en pro. Kontrollera detta innan jag är inte alls säker.

 

Det ända du behöver är en skruvmejsel. OBS iakttag normal försiktighet jag tar inget ansvar för din dator detta är bara ett tips för hur man går tillväga för att ta bort tangenter. Fast det krävs nog mycket för att datorn ska paja.

 

Borttagning:

I en tangent så finns det en del som ser ut som bild-1. Ta skruvmejseln och tryck ner det övre vänstra hörnet på delen som är under tangenten (Bild-2) tangenten är borttagen för att delen ska vara synlig. Då kommer tangenten att klicka ur det greppet och då är det bara att vrida tangenten upp åt höger så lossnar den.

 

Tillbakasättning:

Du tar en skruvmejsel som du sticker ned mellan tangenten och "delen" sätt den där det är kort mellan klippsen och bänd bort "delen" (Bild 3). Denna del sätter du in i den högra kroken först (Bild 4) och sedan sätter du fast den övre vänstra fjädern. När detta är gjort trycker du in den nedre vänstra med skruv mejseln. Nu är det bara att trycka tillbaka tangenten i hålet åt rätt håll (Bild 5). Vilket håll det är kan man nog räkna ut själv.

post-33803-1242330988.png

post-33803-1242331013_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt, alltid kul att kunna vara till hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...