Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Några problem med 10.5.7 ??


Fender

Rekommendera Poster

Inte Jag heller

 

Uppdaterade för en vecka sedan, ett par Firefox tillägg slutade fungera, kommer väl en uppdatering om ett tag, annars funkar allt bättre. Uppdaterade med hjälp av programuppdatering - inställning hämta i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 106
  • Created
  • Senaste svar
Har inte vågat upgradera än ;)

 

Efter att noga ha säkerhetskopierat viktiga filer vågade jag mig nu på att uppdatera. Alla uppdateringarna (iTunes etc) tog en väldig tid, men nu är det gjort.

 

Första intrycket av 10.5.7 är att det går lite fortare allt... Kan ju vara jag som inbillar mig men några problem har jag i alla fall inte stött på under de 5 minuter jag har haft denna version. :lol: Peppar, peppar... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag har kontrollerat skivbehörigheterna har jag en lååååång lista med fel... Den var ganska lång tidigare men nu är det ju otroligt mycket som det varnas för. :huh:

post-25572-1244088323.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär det resultat jag fick också. Tyder väl mest på att det verkligen var dags att köra skivkontroll. Däremot fick Skivkontroll fnatt på dotterns MacBook, den hittade AOL(för chat) där den inte väntades vara på ungefär 100.000 ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär det resultat jag fick också. Tyder väl mest på att det verkligen var dags att köra skivkontroll. Däremot fick Skivkontroll fnatt på dotterns MacBook, den hittade AOL(för chat) där den inte väntades vara på ungefär 100.000 ställen.

 

Ja men för mig åtgärdas det inte... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla inlägg nummer 52 i den här tråden, Poca har lagt upp en massa länkar om ungefär samma sak.Rent spontant utan att ha kollat verkar det som om skivkontroll behöver uppdateras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver
Nu när jag har kontrollerat skivbehörigheterna har jag en lååååång lista med fel... Den var ganska lång tidigare men nu är det ju otroligt mycket som det varnas för. :huh:

 

 

Min erfarenhet av detta problem och en kvalificerad gissning är:

 

1)

alla har en lång lista av (svarta) felmeddelanden om dom kollar. Eftersom min iMac inte beter sig konstigt så är det bara att rensa bort dom.

 

2)

Om det däremot är någon/några som är skrivna med röd text, bör de åtgärdas. Reparera klickisen är inte klickbar om alla är svarta, däremot om någon är röd. Då klickar man på reparera och väntar. Om det fortfarande finns röda rader, när reparationen är klar så raderar man igen tills allt rött försvunnit.

 

Det stämmer väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som provat Onyx på 10.5.7 eller den versionen kanske inte är klar än

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Jag läste i någon tråd för ett halvår sedan att Onyx skulle vara farlig för våra macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Jag läste i någon tråd för ett halvår sedan att Onyx skulle vara farlig för våra macar.

 

En brödkniv är också farlig, fel använd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste i någon tråd för ett halvår sedan att Onyx skulle vara farlig för våra macar.

 

Jag med, inte för jag förstår varför eller om det bara var skitprat. Som jag ser det är Onyx oerhört kraftfullt och "hälsosamt" för Macen om 1) det är uppdaterat 2) om man använder det på rätt sätt. Att bara klicka lite hej vilt på alla funktioner som man inte förstår är skadligt. Men det går att toka till det med Skivkontroll om man inte ser upp.

Undrar om någon kunnig har testat på 10.5.7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som ett slimmat Onyx, har du provat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PixelHermit
Mitt "problem" efter uppdateringen är att datorns namn, Xxxxxxxx dator, fått tilläget (2), vilket inte är speciellt snyggt i skärmsläckaren "Datorns namn" Xxxxxxxx dator (2)

 

Kan man ändra datorns namn manuellt?

Visst kan man det! Gå in i Systeminställningar och välj Delning i kategorin Internet och nätverk, and Bob's your uncle. :borstatanderna:

 

Jag med, inte för jag förstår varför eller om det bara var skitprat. Som jag ser det är Onyx oerhört kraftfullt och "hälsosamt" för Macen om 1) det är uppdaterat 2) om man använder det på rätt sätt. Att bara klicka lite hej vilt på alla funktioner som man inte förstår är skadligt. Men det går att toka till det med Skivkontroll om man inte ser upp.

Undrar om någon kunnig har testat på 10.5.7.

Jag har kört Onyx i flera versioner - dock vid varje givet tillfälle alltid den senaste - och på flera versioner av Mac OS X. Visst kan programmet ställa till en hel del, men som Poca nämner: fel använda så är så gott som alla verktyg farliga. Jag har aldrig upptäckt några som helst problem orsakade av Onyx, ej heller sedan jag uppdaterade till Mac OS X 10.5.7. Den skillnad som märks är måhända att Onyx numera tar lite knappt tre gånger så lång tid att starta jämfört med under 10.5.6, i varje fall på en 24" iMac 2.93 GHz. Det är främst skivkontrollen som tar tid, som drar igång automatiskt när man startar programmet. När allt sådant är klart och jag angivit mitt lösenord, så jobbar Onyx däremot på precis lika elegant och förhållandevis kvickt som förut.

 

A propos själva systemuppdateringen till 10.5.7 så har jag till skillnad från många andra inte upplevt några bekymmer, utom möjligen att Kontrollera skivbehörigheter i Skivverktyg tar ganska mycket längre tid än i 10.5<7. Att Kontrollera skiva i Skivverktyg - alltså motsvarande den funktion som nu tar längre tid i Onyx - går däremot lite snabbare än tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Intressant, men ingen nämde någonting om denna lista med enormt många fel.

Första gången jag såg denna, blev jag livrädd. Varför ligger dessa felmeddelanden där, när dom inte tycks ställa till några problem.

Är det microbuggar, eller vad???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär så uppfattar jag också Onyx. En hel del funktioner är absolut "se men inte röra" om man inte är dataingenjör med Mac-specialitet men det finns en hel del bra grejor som man kan göra med Onyx som inget annat program klarar. Uppdaterat till senaste version har det funkat bra för mig. Det var bara ett tag som det bara kom betaversioner stup i kvarten. Och betaversioner skyr jag helst som pesten - ställer oftast bara till problem oavsett vilket program det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt delar av ITweaX men inte till 10.5.7 då jag inte uppdaterat ännu men vad jag förstår så använder den bara funktioner som normalt sett är dolda och som redan finns i systemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminner en del om Maintenace, Cocktail och några till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, men ingen nämde någonting om denna lista med enormt många fel.

Första gången jag såg denna, blev jag livrädd. Varför ligger dessa felmeddelanden där, när dom inte tycks ställa till några problem.

Är det microbuggar, eller vad???

 

Det är ingen egentlig bugg. Det beror på att Apple har ändrat plats, var kodsignaturen till filerna ligger, i senare uppdateringar.

 

För att kodsignaturen av filen fortfarande ska fungera så kör man med ett slags alias, symbolisk länk, till den gamla platsen som pekar på den nya. Därför börjar behörigheten för filen med lrw-r-r-- istället för -rw-r-r-- som i Douglas fall.

Det går inte att reparera i Skivkontroll, eftersom det inte är något fel i behörigheterna på filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Matrix,tack för upplysningen. Intressant. Jag hämtade OnyX och körde allt som gick att använda. Jag måste säga att min iMac blev blixtsnabb.

Någonstans har jag också hört att man inte skall ha dockan fylld av programikoner.

Jag har de jag behöver, det finns några till i programmappen.

 

Sista frågan. Om fyra dagar, är det dags med en ny katt, där man måste med kosing köpa en skiva för att få Snölejoparden, eller är det en vanlig uppgradering.

 

Godnatt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista frågan. Om fyra dagar, är det dags med en ny katt, där man måste med kosing köpa en skiva för att få Snölejoparden, eller är det en vanlig uppgradering.

 

Det är ingen som vet detta. I och med att Snow Leopard hoppar upp till beteckningen 10.6 borde den kosta pengar om Apple följer sitt tidigare beteende. När det gäller iPhone 3.0 blir ju den gratis för alla iPhone-ägare så har vi tur bjuder de på 10.6 också, men det är ytterst tveksamt! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PixelHermit
Sista frågan. Om fyra dagar, är det dags med en ny katt, där man måste med kosing köpa en skiva för att få Snölejoparden, eller är det en vanlig uppgradering.

Vill man ha Mac OS X 10.6 Snow Leopard när den kommer så är det förmodligen bara att hala fram plånboken, precis som i fallet med Panther, Tiger, Leopard och de andra katterna. Man ska dock ha klart för sig att Apple bara utlovat en presentation av funktionerna i Mac OS X 10.6 nu på måndagens WWDC 2009 - däremot har ingen ansvarig på Apple sagt något om att själva produkten ska släppas i samband med årets WWDC... Det skulle inte förvåna mig om vi blir tvungna att vänta ännu någon månad på en skarp version, även om jag i och för sig hoppas på en tidigare lansering. :crossfingers: Detta eftersom det brukar ta ett helt gäng veckor efter lanseringen innan nya versioner av OS är någorlunda stabila, och jag vill inte gärna börja jobbet i höst med ett buggigt operativsystem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

OK. Om jag minns rätt, så hade vissa rätt mycket strul med Leoparden i början, så man kanske skall vänta ett tag och läsa trådarna här i forumet.

 

Den som lever få se. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...