Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Några problem med 10.5.7 ??


Fender

Rekommendera Poster

Har aldrig vågat använda Applejack pga att vissa har haft problem med programmet men gick in på deras sida och tittade och det är tydligen en uppdatering på gång till 10.5.7 så då kanske man kan testa det när den kommer

 

http://applejack.sourceforge.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 106
  • Created
  • Senaste svar

Skulle vilja uppdatera för att få Spaces att lira med Office 2008 men man är bra jävla skraj med tanke på alla rapporter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här blev det för min MAcbook 2,2 core2duo.

 

Med Logitechmus: I docken funkar inte skalningen och menyerna "markeras" inte när markören förs över raderna samt att högerknappen har slutat att fungera. Med styrplattan funkar dock allt som det ska..

 

När locket stängs går datorn i vila, i ungefär 15 sekunder. Sedan lyser äpplet och HD börjar snurra. Måste stänga av datorn mellan sittningarna. Sisådär underhållande.

 

Är det bara att vänta på buggfixarna eller finns det djungeltips i forumet? Alt hur går jag tillbaka till 10.5.6 (kommer inte ihåg hur man återvänder).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
så här blev det för min MAcbook 2,2 core2duo.

 

Med Logitechmus: I docken funkar inte skalningen och menyerna "markeras" inte när markören förs över raderna samt att högerknappen har slutat att fungera. Med styrplattan funkar dock allt som det ska..

 

När locket stängs går datorn i vila, i ungefär 15 sekunder. Sedan lyser äpplet och HD börjar snurra. Måste stänga av datorn mellan sittningarna. Sisådär underhållande.

 

Är det bara att vänta på buggfixarna eller finns det djungeltips i forumet? Alt hur går jag tillbaka till 10.5.6 (kommer inte ihåg hur man återvänder).

 

Finns beskrivet i flera trådar om hur manbackar tillbaka, enklast är att använda sin TimeMachinebackup.

Långa vägen är att göra en Arkiv/Install och sedan hämta ner combouppdateringen för 10.5.6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Min blåtand har länge glappat men vid första starten med 10.5.7 var BT på samt upptäckbar. Innan var den av samt ej upptäckbar. Dessutom var "stäng av" alternativet gråtonat. Valde först att avmarkera upptäckbar, men då började musen badbolla när den var uppe i menylisten. Öppnade Aktivitetskontroll, såg att SystemUIServer inte svarade, försökte tvångsavsluta, gick inte. Vanligt användande (Safari, Finder, iTunes osv) fungerade bra. Försökte stänga av datorn via menyn, gick inte. Stängde av med knapp, nu funkar allt som vanligt, bortsett från BT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade uppdate 10.5.7 och det verkar ha funkat utan problem. Tog lite tid samt att datorn (Mini) startade om två gånger. Detta visste jag om eftersom andra har rapporterat om detta fenomen.

 

Var dock mer nervös än vanligt under själva nedladdningen samt att jag var orolig för att det skulle bli en blå skärm. Men men peppar peppar ta i trä det inträffade inte. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Installerade uppdate 10.5.7 och det verkar ha funkat utan problem. Tog lite tid samt att datorn (Mini) startade om två gånger. Detta visste jag om eftersom andra har rapporterat om detta fenomen.

 

Var dock mer nervös än vanligt under själva nedladdningen samt att jag var orolig för att det skulle bli en blå skärm. Men men peppar peppar ta i trä det inträffade inte. :galetglad:

 

Inga skärmproblem alltså?

Men du kanske inte kör med 1680 x 1050?

Kolla om det valet finns med i dina inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovars jag kör med 1680x1050 och ja jag fick ett problem. iCal var helt plötsligt från 2001 men det löste jag via TM och återskapade iCal så det löste sig. Skall ta och kolla skärminställningar men iom att jag har en Apple skärm räknar jag inte med att det skall vara några problem. Återkommer !

 

Inga skärmproblem men det beror säkert på att jag har en Apple skärm och då skall det ju vara ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nu ska vi se..

 

Uppdaterar min PowerMac MDD 1,25 just nu, skärmen är en 17" HP och står inställd på 1280 X 1024 60Hz

Väljer det "vanliga" sättet, installerar via Programuppdatering, inte vidtagit några säkerhetslinor..

Backup inte tagen på ett tag :crossfingers:

Ingen säker start ska det bli heller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa lever visst farligt idag... haha.... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på vad mina problem med iCal kom ifrån. Jag har laddat ner olika applikationer för att hålla reda på helgdagar och veckonummer. Det kan ha varit dom som strulade till det men som sagt det är ok nu.

 

Lycka till Poca. Alltid skoj att testa om du lyckas fullt ut kan det kanske vara ett tips att köpa en Trisslott för att få ytterligare spänning i tillvaron. :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Jättekul..hängde otroligt länge i Universums svarta hål...men så ändrade det sig, och startljudet har plingat en gång till, det grå äpplet och kugghjulet tuggade på länge...och sedan startade den upp på den andra hårddisken där jag har Tigern... :lol:

 

(det var för att jag valde alt-tangenten när jag startade upp i Leopard, stod på Tigerdisken innan)

 

Valde Startskiva nu och då blev det nytt startplong..och ett kugghjul som tycks vara satt att tugga ens hjärnceller, varför kunde inte Apple hittat på något bättre som visar att en process pågår..

 

Nu kom bakgrundsbilden fram och med spänning kollar jag upplösningen...som är 1280 x 1024..och 60 Hz..

 

Så då gick det ju bra :borstatanderna:

 

Men det var bara första kollen... :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags igen...

 

"- Hjälp, min dator startade om sig TVÅ gånger när jag uppdaterade systemet!

 

- Det är normalt. Men för säkerhets skull bör du starta om datorn och hålla ner shift under uppstarten. Starta sedan diskverktyg och reparera alla diskar, helst fem gånger för man vet ju aldrig. Samma sak med att verifiera skivbehörigheterna, minst fem gånger! Ladda sedan hem combouppdateraren och verifiera dess checksumma. Ta backup på hela datorn. Starta om datorn med säker start en gång till bara för att vara på den säkra sidan. Starta combouppdateraren och se till att stå på en fot (höger fot) under hela installationen. När installationen är klar bör du åter igen verifiera skivbehörigheterna men det räcker om du kör den tre gånger nu.

 

- Här är en massa problem från macfixit.com som några enstaka personer har råkat ut för. Hela systemuppdateringen är en tickande bomb!

 

- Åh nej! Det är så mycket som kan gå fel när jag uppdaterar! Det är bäst att jag låter bli.. Mac OS X 10.5.0 har jag då aldrig haft några problem med och jag kan inte tänka mig att Apple faktiskt fixat något i den senaste versionen. De har garanterat bara lagt in nya buggar.

 

- Mitt program som modifierar Safari på ett extremt bakvänt sätt fungerar inte längre! Jag måste nedgradera till förra systemversionen... Vad är det för fel på Apples uppdateringar?!?!?!?!?!!

 

. . ."

 

Seriöst. Sluta oroa er, det är inte farligt att uppdatera OS X. Se till att ha en backup av allt viktigt (vilket man alltid bör ha) innan ni uppdaterar, sen är det bara att köra på. Skulle något mot förmodan inte fungera som det ska så är det nästan alltid något som är lätt att fixa.

 

Det blir så fel när det skapas en sån här tråd varenda gång Apple släpper en uppdatering. Det skrämmer bara upp folk så att de inte uppdaterar. Detta är extra allvarligt eftersom Apple i många fall brukar lägga in en mängd säkerhetsuppdateringar i samband med systemuppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Reparerar Skivbehörigheter på Powermacen nu, det är ett evighetsjobb.. :superirriterad:

Först så snurrar det på där nere i högra hörnet, och nu visar den uppskattat tid 2 timmar...

Men det är inget nytt iofs på den datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en MacBook Unibody 2.4 och har upplevt visst strul med min trådlösa MightyMouse sedan uppdateringen. Ibland försvinner kopplingen helt, men någon gång om dagen försvinner själva muspekaren. Musen har fortfarande kontakt och om jag t ex drar ner den obefintliga muspekaren mot dockan så ser jag att den är där. Omstart är enda lösningen.

 

I övrigt inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Mac Fixit har idag en "lista 2" över fler felaktigheter i 10.5.7

 

bl.a detta

 

post-113-1242939550.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hunnit ta någon backup än så jag väntar med att uppdatera; man vill ju inte riskera att förlora något!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren

Har märkt att datorn inte hittar musen och tangentbordet (mighty, wireless key, båda blåtand) efter att ha vaknat från vila.

Detta händer dock bara ibland. Prövat att stänga av och på bluetooth utan resultat, fungerar bara efter restart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en MacBook Unibody 2.4 och har upplevt visst strul med min trådlösa MightyMouse sedan uppdateringen. Ibland försvinner kopplingen helt, men någon gång om dagen försvinner själva muspekaren. Musen har fortfarande kontakt och om jag t ex drar ner den obefintliga muspekaren mot dockan så ser jag att den är där. Omstart är enda lösningen.

 

I övrigt inga problem.

 

Har haft samma problem innan också, men i begränsad omfattning. Har hänt ett par gånger nu sedan uppdateringen, slump? Kanske, har precis bytt batterier också....

 

Dock så behöver jag inte starta om utan bara välja blåtand och koppla ifrån musen och ansluta den igen så funkar den utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programuppdatering hämtade 10.5.7 i bakgrunden och när det var klart frågade mig om jag ville installera. Klickade ja och nu rullar det på som vanligt.

 

Att låta programuppdatering sköta sig själv utan att jag lägger mig i har varit helt utan problem för mig, hittills.

När jag däremot använde programuppdatering enligt första allternativet "titta på medan programmet installerar". Då blev det trassel. Kuriöst värre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter min uppdatering ställer sig word i badboll efter ett par minuter.

Inte heller att hyperlänka i dokument fungerar...

 

Känns det igen?

 

/AK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter min uppdatering ställer sig word i badboll efter ett par minuter.

Inte heller att hyperlänka i dokument fungerar...

 

Känns det igen?

 

/AK

 

Tyckte jag såg något om det på Apples supportsidor. Googla på Apple + Words och senaste veckan så kanske det klarnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte jag såg något om det på Apples supportsidor. Googla på Apple + Words och senaste veckan så kanske det klarnar

 

Tack för tipset, tyvärr hittade jag inget...

 

Ingen annan som sitter inne på en magisk lösning?

 

/AK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte vågat upgradera än ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...