Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Small medium large eller 4 5 6 7...


Rickard.v

Rekommendera Poster

Vilket sätt är bäst att ange textstorlek på websidor?

 

Med siffror eller med small medium large osv??

 

Motivera gärna!

 

(är inte nybörjare men gör inget avancerat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att man ska ange textstorlek på hemsidor med exakta siffror.

 

small, medium och large är storlekar som är helt beroende på inställningar hos webbläsaren (som utgår från standard storleken på typsnitt som är inställd hos webbläsaren och anpassar small, medium och large efter det).

 

Åtminstone så är det mycket mer säkert att det blir rätt om man använder exakta tal.

 

Det skulle jag säga i alla fall.

 

Edit: Lägger till att jag själv använder vanliga punkter (px) då jag bestämmer textstorlek, för de som undrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att man alltid skall ange typsnitt och storlekar med hjälp av "style sheet". T ex:

 

body {
font-family  : Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size	: 12px;
}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så här du menar? (Uppe till höger)

post-11001-1242399258_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Om du menar att ange storleken med t.ex. taggen <small> så är detta inte att rekommendera. Taggar för att förändra typsnittsutseende (t.ex. <font>,<small>, osv.) har tagits bort från senare versioner av html. Använd istället <h1>,<h2>,…,<h6> för rubriker och <p> för löptext. Bestäm sedan storleken med css.

 

Allra bäst är att använda relativa storlekar i css, font-size: 120% osv, så att typsnitten skalar snyggt om du förstorar eller förminskar texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag själv utvecklar en hel del hemsidor, enkla som avancerade.

 

I mina CSS mallar så brukar jag använda mig av "px" som storleks mått.

 

En sak du kan tänka på är att det Tema snackar om att använda 120% exempel som font storlek, vissa fonter är skapade som bitmapp fonter och skulle bara se kantiga ut om man förstorade dem, använd dig av "px" eller "pt".

 

Du får gärna skicka mail till mig om du behöver hjälp med något inom webbprogrammering eller webbdesign.

Ha det fint och lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som rekommenderas är att använda enheten "em". Texten är då skalbar i alla webbläsare (vilket underlättar för ex synskadade). Att sätta px är enkelt, då det blir precis som man tänkt, men alltså är det "rätt" att använda em.

 

Edit: Givetvis i ett separat stylesheet, om inte detta är klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som rekommenderas är att använda enheten "em". Texten är då skalbar i alla webbläsare (vilket underlättar för ex synskadade). Att sätta px är enkelt, då det blir precis som man tänkt, men alltså är det "rätt" att använda em.

 

Edit: Givetvis i ett separat stylesheet, om inte detta är klart.

 

De sant det du säger angående em men det är svårare att hålla reda på hur stor fonten blir om man exempel sätter em 0,4 liksom...

 

Px är fast och då är den den storleken man säger att den ska vara och oftast så behövs texten inte förstoras så länge man inte har exempel ändra storlek om man ser dåligt osv... Då räcker det att man anger tre olika storlekar i px och gör en funktion för det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som rekommenderas är att använda enheten "em". Texten är då skalbar i alla webbläsare (vilket underlättar för ex synskadade). Att sätta px är enkelt, då det blir precis som man tänkt, men alltså är det "rätt" att använda em.
Vad som rekommenderas är nog att använda relativa mått och inte fasta som px. Jag för egen del använder % för att det känns mest logiskt. Man kan ju lika gärna använda ex eller något annat relativt mått. Att arbeta med em som typsnittsmått tycker jag känns något o-intuitivt eftersom man använder typsnittets egna höjd som utgångspunkt. Men visst, det är mycket bättre än px. Däremot är em idealiskt för marginaler exempelvis när man vill att avståndet på ett naturligt sätt ska öka med textstorleken.

 

En sak du kan tänka på är att det Tema snackar om att använda 120% exempel som font storlek, vissa fonter är skapade som bitmapp fonter och skulle bara se kantiga ut om man förstorade dem, använd dig av "px" eller "pt".
Detta är helt irrelevant nuförtiden eftersom äkta bitmappade typsnitt (typsnitt som endast har en bitmappad och inte även en skalbar variant) inte funnits sedan 90-talet. (Med ditt argument skulle även pt vara otänkbart eftersom det då skulle behöva skalas om till px (pixlar=bitmappat)).

 

De sant det du säger angående em men det är svårare att hålla reda på hur stor fonten blir om man exempel sätter em 0,4 liksom...
Sätt procent så håller det logiskt och liksom försvinner.

 

Px är fast och då är den den storleken man säger att den ska vara och oftast så behövs texten inte förstoras så länge man inte har exempel ändra storlek om man ser dåligt osv... Då räcker det att man anger tre olika storlekar i px och gör en funktion för det :)
Använder du procent så slipper du göra en funktion för det. Och undersökningar har visat att synskade sällan använder symbolerna för större och mindre text - helt enkelt för att de är för svåra att få syn på! Ytterligare en fördel är att kan öka och minska storleken i mycket flera steg och att all text förändras (ser man dåligt så måste även navigationen förstoras exempelvis).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...