Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Surround ljud från Mac Mini?


hansjacobsson

Rekommendera Poster

hansjacobsson

Funderar på att köpa en Mac Mini som "Apple TV".

 

Går det att få ut digitalt 5.1 DolbyDigital samt DTS ljud från DVD skivor eller filmer på HD?

 

Jag har en rejäl surround anläggning och skulle vilja ha en "Apple TV".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du köper en 3.5mm -> toslink(optisk) kabel. Finns lite överallt.

Använder själv en sådan och det fungerar utmärkt med multikanalsljud. Jag har dock ingen appletv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson
Du köper en 3.5mm -> toslink(optisk) kabel. Finns lite överallt.

Använder själv en sådan och det fungerar utmärkt med multikanalsljud. Jag har dock ingen appletv.

 

Kör du både DD och DTS?

 

Har redan en sådan kabel till min Airport Express, finns billigt på Klas Olson, och dyrt på Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du både DD och DTS?

 

Har redan en sådan kabel till min Airport Express, finns billigt på Klas Olson, och dyrt på Apple!

 

Ja. Både DD och DTS. Plex klarar det mesta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har under en längre tid försökt få svar på frågan: Hur skall jag koppla upp mina eller andra

aktiva 5,1 högtalare direkt till någon Mac-modell.

I min nuvarande dator kopplar jag högtalarna direkt till ljudkortet som tillsammans med omfattande mjukvara ger ett register av möjligheter. Och riktigt bra ljud.

 

Får för det mesta detta svar: Koppla toslink från optiska uttaget.

 

Att koppla till vad. Har ej, och vill ej ha någon extra anläggning. Jag vill ha extremt bra ljud från

Mac-dator med omfattande ljudmjukvara, direkt till aktiva 5.1högtalare.

 

Hur fixar jag det?

 

salakalle :crossfingers: önskar. Och hälsar så gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Salakalle: Om jag forstar dig ratt menar du att din forstarkare inte har digitalingang utan bara ett gang analoga for de olika kanalerna. Det enda sattet att koppla detta till Macen med fler kanaler an stereo ar genom att kopa till ett ljudkort. Det finns ett antal Firewire- och USB-ljudkort med 5.1, 7.1 och kanske annu fler kanaler som ska funka precis som det inbyggda i moderna stationara PC-burkar. Dessutom blir det annu mindre risk for brus pa grund av storningar nar du flyttar ut ljudkortet ur datorladan.

 

(ursakta avsaknaden av svenska tecken, sitter pa en pc med am. tangentbord och det tar san himla tid att fixa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Salakalle: Om jag forstar dig ratt menar du att din forstarkare inte har digitalingang utan bara ett gang analoga for de olika kanalerna. Det enda sattet att koppla detta till Macen med fler kanaler an stereo ar genom att kopa till ett ljudkort. Det finns ett antal Firewire- och USB-ljudkort med 5.1, 7.1 och kanske annu fler kanaler som ska funka precis som det inbyggda i moderna stationara PC-burkar. Dessutom blir det annu mindre risk for brus pa grund av storningar nar du flyttar ut ljudkortet ur datorladan.

 

(ursakta avsaknaden av svenska tecken, sitter pa en pc med am. tangentbord och det tar san himla tid att fixa)

 

Jag har ingen förstärkare, vill ej heller ha det.

Som jag skrev,"I min nuvarande dator kopplar jag högtalarna direkt till ljudkortet som tillsammans med omfattande mjukvara ger ett register av möjligheter. Och riktigt bra ljud.

 

Angående:Det finns ett antal Firewire- och USB-ljudkort med 5.1, 7.1

Jag har sökt, men finner ej något bra kort med endast 5.1 (7.1) utgångar samt med bra mjukvara.

Dessutom har de få kort som eventuellt måste användas mycket högt pris jämfört med PCI-kort

 

Jag har uppfattat det som att bra interna ljudkort inte är något man inte gärna diskuterar eller

kräver i Mac-kretsar.

 

O andra sidan är det inte absolut nödvändigt att ha min tillkommande Mack som ljudmaskin, kan ju

fortsättningsvis köra musiken i PC´n när jag förövrigt jobbar med Mac én.

 

Tack Anders för att du engagerar dig.

salakalle :crossfingers: Hälsar alla så gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverklint

Salakalle !!

 

Skulle vara kul att få veta ved du har för högtalare som låter så himla bra genom att bara drivas med hjälp av ljudkortet..??

 

Som Farbror-Barbro sa i nilecity... Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...

 

Själv kör jag en mac-mini till ett Bose Lifestyle V20 som låter grymt bra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Salakalle !!

 

Skulle vara kul att få veta ved du har för högtalare som låter så himla bra genom att bara drivas med hjälp av ljudkortet..??

 

Som Farbror-Barbro sa i nilecity... Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...

 

Själv kör jag en mac-mini till ett Bose Lifestyle V20 som låter grymt bra..

 

Jag använder himla bra aktiva högtalare. Men nu är det ju inte högtalare jag efterfrågar.

Silverklint det kan tyckas du besannar min tidigare fundering där jag skrev följande:

Jag har uppfattat det som att bra interna ljudkort inte är något man inte gärna diskuterar eller

kräver i Mac-kretsar.

 

Jag är alltså intresserad av 5.1 ljudkort med tillhörande mjukvara.

 

Kan du utveckla din tolkning rent konkret av Farbror-Barbros kloka upplysning.

 

Mina högtalare kanske låter lika bra som dem i detta expert test från Consumer Guide.

 

Bose Lifestyle V20 är prissatta väldigt högt för ljudkvalitet och funktioner. Liknande ljud och funktionalitet finns i system som kostar en fjärdedel av priset, även om de kanske inte är så eleganta att titta på då högtalarna är lite större. En fördel är dock automatiska kalibrerings systemet. Detta gör att användaren kan ansluta ett särskildt headset som kalibrerar högtalarna till rummet. Det är lite märkligt att vi var tvungna att bära headsetet i stället för att bara släppa ut en enda mikrofon i lyssningsposition, men det hjälper den totala ljudet. Sammanfattningsvis, Bose Lifestyle V20 hemmabio kan fungera bra i mindre rum, ger massor av ingångar, men har ett mycket högre pris än genomsnittligt .

 

 

Pros: Flerfunktionsapparater A / V ingångar, 1080p upscaling, automatisk kalibrering

Cons: Mycket hög kostnad, märkesskyddade anslutningar, besvärlig subwoofer.

 

Ha det så bra Silverklint som enligt egen utsago lyckas köra en mac-mini till ett Bose Lifestyle V20.

 

Hoppsan! salakalle :crossfingers: hälsar med glimten i ögat. Ha det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för ditt engagemang.

Men vad ska jag säga om ultralite-mk3. Jag vill ju endast spela av musik från min dator.

Din länk visar följande: Anslut alla dina studio redskap, inklusive mikrofoner, gitarrer, synths, keyboards, trummaskiner, effekter processorer och även MIDI-enheter. Spela in, övervaka, rutt och bearbeta alla dessa levande ingångar med hjälp av professionella ombord CueMix FX digital mixer

 

Inte precis något jag behöver, Men tack för visat intresse.

 

salakalle :crossfingers: Hälsar ha det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt engagemang.

Men vad ska jag säga om ultralite-mk3. Jag vill ju endast spela av musik från min dator.

Din länk visar följande: Anslut alla dina studio redskap, inklusive mikrofoner, gitarrer, synths, keyboards, trummaskiner, effekter processorer och även MIDI-enheter. Spela in, övervaka, rutt och bearbeta alla dessa levande ingångar med hjälp av professionella ombord CueMix FX digital mixer

 

Inte precis något jag behöver, Men tack för visat intresse.

 

salakalle :crossfingers: Hälsar ha det bra.

 

Vad har du för kontakter på dina aktiva högtalare? Vanlig 3.5 mm plugg eller RCA kontakter? Jag antar att du har minst 5 st sådana och en subwoofer.

 

Så det du letar om jag förstår rätt är en ljudprocessor som omvandlar från maccens optiskt digitala toslink till 5+1 separata lågnivåutgångar. Vilket ju är en sourrundförförstärkare med andra ord eller är jag fel på det nu.

 

Jag gjorde så att jag köpte en relativt klen bioförstärkare med separata lågnivåutgångar till samtliga kanaler och struntade i de inbyggda slutstegen. På lågnivåutgångarna kopplade jag sedan mina externa slutsteg och så vidare till högtalarna. Men givetvis kan man koppla aktiva högtalare direkt på försteget.

 

Så sök på bioförsteg så hittar du en hel del, men dessa prylar befinner sig i High End segmentet så de är inte billiga direkt. Det var därför jag valde en mer vanlig standard Bio förstärkare (Denon AVR-1908) och struntade i de inbyggda slustegen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...