Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbookar ÄNTLIGEN i kommunal miljö...


adam.filipson

Rekommendera Poster

adam.filipson

Hej alla glada Macfränder!

 

Jag har nu äntligen hamnat i himlen på den kommunala skola jag arbetar på.

Vi har fått fem stycken Macbookar precis.

ÄNTLIGEN!

 

Nu till min fråga.

 

Jag undrar om de skivorna som följer med är speciella för den specifika datorn de kommer med eller är de speciella för Macbookar i regel?

Jag tänkte nämligen plocka ur dem ur kartongen och jag undrar därför om jag måste märka upp alla fodral då?

 

Tacksam för svar!

 

/ Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det är samma skivor till just den modellen, inget serienummer heller.

Så du behöver inte märka dem mer än att det är till den MacBookmodellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Flera kommunala skolor här i Göteborg har fått MacBook :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson

Ja det är väl egentligen inte kommunen...

Vi hade turen att få vara med i något filmprojekt så vi fick utrustning för en massa pengar däribland 5 underbara vita bärbara! :)

 

Och jag som "nörd" har snabbt valts till ansvarig för äpplena av ledningen.

 

- Adam, du har fria händer. Gör det som du tycker behövs göras med dem.

 

Och vips så var det många skrivardrivrutiner och språk som fick stryka med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min mamma är rektor på en kommunal skola här i lund och hon har köpt in en macbook till varje lärare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson
min mamma är rektor på en kommunal skola här i lund och hon har köpt in en macbook till varje lärare

 

Oj oj oj!!

 

Du kan inte övertala henne att jobba hos oss bara en liten stund? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj!!

 

Du kan inte övertala henne att jobba hos oss bara en liten stund? :)

 

Klaga inte, ni har ju redan fem MacBookar :P

 

Vi har bara typ 30 sketna bärbara pcar på my skola.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vips så var det många skrivardrivrutiner och språk som fick stryka med. :)
Inte för att vara tråkig men det är ganska onödigt och kanske dumt att avinstallera språk för datorer som ska användas i skolmiljö. Du kanske inte behöver det men det kan finnas andra som skulle kunna haft nytta av det. Dessutom är besparingen mikroskopisk i jämförelse med krånglet om man senare trots allt skulle behöva stöd för ett visst språk…

 

Plocka inte bort och ändra sådant som senare kan ställa till det för dig. Mac OS X är ganska välavvägt och det är dumt att sätta igång att ordna sådant som det inte är fel på. Fundera istället noggrannt på hur du ska göra med användarkonton och säkerhet så att inte de goda studenterna pajjar hela systemet (ingen ska ha admin-rättigheter förutom du).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
Inte för att vara tråkig men det är ganska onödigt och kanske dumt att avinstallera språk för datorer som ska användas i skolmiljö. Du kanske inte behöver det men det kan finnas andra som skulle kunna haft nytta av det. Dessutom är besparingen mikroskopisk i jämförelse med krånglet om man senare trots allt skulle behöva stöd för ett visst språk…

 

Plocka inte bort och ändra sådant som senare kan ställa till det för dig. Mac OS X är ganska välavvägt och det är dumt att sätta igång att ordna sådant som det inte är fel på. Fundera istället noggrannt på hur du ska göra med användarkonton och säkerhet så att inte de goda studenterna pajjar hela systemet (ingen ska ha admin-rättigheter förutom du).

Min spontana reaktion också.

Aktivering av Skärmdelning känns nästan som det enda nödvändiga om man sitter i samma nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara tråkig men det är ganska onödigt och kanske dumt att avinstallera språk för datorer som ska användas i skolmiljö. Du kanske inte behöver det men det kan finnas andra som skulle kunna haft nytta av det. Dessutom är besparingen mikroskopisk i jämförelse med krånglet om man senare trots allt skulle behöva stöd för ett visst språk…

 

Plocka inte bort och ändra sådant som senare kan ställa till det för dig. Mac OS X är ganska välavvägt och det är dumt att sätta igång att ordna sådant som det inte är fel på. Fundera istället noggrannt på hur du ska göra med användarkonton och säkerhet så att inte de goda studenterna pajjar hela systemet (ingen ska ha admin-rättigheter förutom du).

 

gör ett extra konto på varje dator och kör parental-control!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FredrikBergstrom

På Pressbyrån på Östermalmstorgs t-bana har de tre stycken nya iMac med Sidewalk Express-klisterlappar på! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson
Inte för att vara tråkig men det är ganska onödigt och kanske dumt att avinstallera språk för datorer som ska användas i skolmiljö. Du kanske inte behöver det men det kan finnas andra som skulle kunna haft nytta av det. Dessutom är besparingen mikroskopisk i jämförelse med krånglet om man senare trots allt skulle behöva stöd för ett visst språk…

 

Plocka inte bort och ändra sådant som senare kan ställa till det för dig. Mac OS X är ganska välavvägt och det är dumt att sätta igång att ordna sådant som det inte är fel på. Fundera istället noggrannt på hur du ska göra med användarkonton och säkerhet så att inte de goda studenterna pajjar hela systemet (ingen ska ha admin-rättigheter förutom du).

 

Ja nu är det gjort i alla fall.

Jag är nästan säker på att de språken inte kommer att behövas.

 

 

Min spontana reaktion också.

Aktivering av Skärmdelning känns nästan som det enda nödvändiga om man sitter i samma nätverk.

 

Skärmdelning behövs inte heller då datorerna endast kommer att användas som filmredigeringsverktyg.

Det är därför vi fått dem från första början.

 

gör ett extra konto på varje dator och kör parental-control!

 

Parental-control bockade jag i direkt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utan problem att installera om språk och skrivrutiner senare. Det är bara att stoppa i systemskivorna klicka på anpassad installation och klicka bort allt annat än det språk/drivrutin man vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
Skärmdelning behövs inte heller då datorerna endast kommer att användas som filmredigeringsverktyg.

Det är därför vi fått dem från första början.

Tänkte som supportverktyg.

Men du kanske inte ska supporta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson
Tänkte som supportverktyg.

Men du kanske inte ska supporta?

 

Jaha.

Nej det kommer inte bli.

De står inlåsta och används vid filmprojekt.

Och då blir det mer handpåläggningssupport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...