Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klara Mac mini av de flesta spelen?


Lotumonstret

Rekommendera Poster

1066Mhz DDR3 SO-DIMM 204pin

 

Men det är nog ingen lätt match att byta minne i minin, skulle jag tro, men det får nog någon annan svara på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på YouTube, finns exemplariska filmer där, och du kan se flera för att se hur svårt det egentligen är.

Personligen skulle jag gjort det själv, men jag har också byggt datorer själv så...

 

Kolla också på bilder hos ifixit.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogsmulle

svåra att meka i sägs det... från butikerna, somm kan peta i macminin, men med 2 veckors leveranstid.

 

Grafikkretsen på billiga varianten har endast 128mb minne. Räcker det för spel i 3D? eller måste jag satsa på dyra macmini-versionen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogsmulle

billigare varianten har endast 128mb minne i grafikkretsen & endast 1Gb RAMminne. kan det funka att spela feta spel med???

Tack för svar om någon kan ana hur det går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Om du stoppar i 2 GB ram eller mer hoppar minnet i 9400m upp till 256 mb eftersom den tar sitt minne från datorns RAM, Far Cry 2 ska funka på den btw. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

billigare varianten har endast 128mb minne i grafikkretsen & endast 1Gb RAMminne. kan det funka att spela feta spel med???

Tack för svar om någon kan ana hur det går

 

9400M har inget dedikerat minne, den delar. Har du endast 1 GB RAM totalt i hela ditt system så tar den bara 128 MB för att du ska kunna göra något annat (vilket iofs 1 GB inte räcker till för ändå med Leopard).

 

Har du 2 GB eller mer så kommer GPUn automatiskt att allokera 256 MB. Köp bas konfigurationen med RAM från Apple om du inte vill smutsa ner händerna...

 

Far Cry 2 ska funka på den btw. :D

 

Ja, men den kan köra Crysis också. Det är inte min poäng, alla har vi väl olika krav på grafikprestanda och vad som anses acceptabelt för att ett spel flyter bra.

 

Crysis körs med 1024x768, medium settings och AA/AF avstängt och får 13,2 FPS

Far Cry 2 hittar jag ingen benchmark med 9400M, men den ligger väl på några fler FPS än Crysis iaf och First-person shooters som ligger under 30 fps i medel är för mig inte alls godkänt.

 

Medelvärdet är ju bara medelvärdet, möter du fler fiender på skärmen etc så kommer den att gå ännu långsammare, det måste man komma ihåg.

9400M är ett bra casual gaming kort, missförstå mig rätt. tycker det är riktigt synd att Macarna inte har en hyffsad stationär med bra GPU förräns man kommer till 24" iMac med GT 130 & 4850 som då kostar uppemot 20 000 kr.

 

http://optimitza.cat/news/2008/10/16/nvidi...00m-benchmarks/

 

P.S. Har själv velat fram och tillbaka hela tiden om jag borde köpa en Mac Mini för bl a spel osv, men kommer hela tiden fram till att för det syftet är den alldeles för dyr med alldeles för låg prestanda.

En gaming rig kan man ju bygga, men jag vill ha en Mac som jag kan spela på med lite högre inställningar och då är det runt 20 000 kr och uppåt man räknar med....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Kör du Crysis med lägsta grafiken inställd kan du nog få ok flyt ändå. Men då är det väl knappast speciellt kul. Då kan man ju köpa ett äldre spel och maxa grafiken istället, så blir det förmodligen roligare (och snyggare). Jag tycker också det är dåligt att mac inte har någon snabb grafikkrets att köpa för under 20 000, vidrigt mycket pengar tycker jag.

 

Missförstå mig inte heller Juventino, jag håller med dig, tycker bara inte man ska klaga på en liten kakburk som mac mini för att man inte kan maxa spelen(det gjorde du kanske inte heller), utan snarare häpna över att man kan spela så pass nya spel på den. :D Jag tycker den är otroligt snabb för sin storlek, och billg för att vara en mac.

 

Ett tips är att köpa från apples refurbished-marknad, mycket billigare. :D Ta inte iMacen med 3.06processorn o gt 130kortet, den har jag paxat :D. Kostar ca 14 000 kronor med skatt där. Eller så skaffar du en beggad mac helt enkelt, tex med 8800 gs kortet, som ju är ett bra kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du Crysis med lägsta grafiken inställd kan du nog få ok flyt ändå. Men då är det väl knappast speciellt kul. Då kan man ju köpa ett äldre spel och maxa grafiken istället, så blir det förmodligen roligare (och snyggare). Jag tycker också det är dåligt att mac inte har någon snabb grafikkrets att köpa för under 20 000, vidrigt mycket pengar tycker jag.

 

Missförstå mig inte heller Juventino, jag håller med dig, tycker bara inte man ska klaga på en liten kakburk som mac mini för att man inte kan maxa spelen(det gjorde du kanske inte heller), utan snarare häpna över att man kan spela så pass nya spel på den. :D Jag tycker den är otroligt snabb för sin storlek, och billg för att vara en mac.

 

Ett tips är att köpa från apples refurbished-marknad, mycket billigare. :D Ta inte iMacen med 3.06processorn o gt 130kortet, den har jag paxat :D. Kostar ca 14 000 kronor med skatt där. Eller så skaffar du en beggad mac helt enkelt, tex med 8800 gs kortet, som ju är ett bra kort.

 

Så sant, förlåt jag menar inte att vara så negativ. Mac Mini är en helt otroligt maskin, det tycker jag också. Det är som du säger väldigt imponerande att den klarar moderna spel med tanke på hur liten och tyst den faktiskt är.

 

Jag är en gamer, men jag kan inte få med mig farsans dator som är ganska bra för spel till min lägenhet (nu när jag flyttat ut) och jag funderar hela tiden över vad som är bäst, köpa 20 000 kr iMacen eller bygga en gaming rig och bara köra med bärbara som jag har för allt annat förutom spelen.

Känns lite sådär kanske att lägga ner runt 13 000 kr för en gaming rig när det enda jag kommer att göra på den är att spela mer eller mindre, allt annat gör jag ju hellre på Mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...