Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klara Mac mini av de flesta spelen?


Lotumonstret

Rekommendera Poster

Lotumonstret

Hej,

Det är så att jag har en mac mini som jag fick i julas, jag älskar den verkligen, men det finns bara ett problem;

Jag kan inte spela alla spel (windowsspel).

 

Därför så tänker jag (beroende på vilka svar jag får här) installera bootcamp på mac:en så att jag kan spela andra spel också. Min fråga lyder bara;

Hur mycket klarar mac mini, var går gränsen för vad som är "överbelastning"?

 

Behöver svar redan nu ikväll, det är ytterst bråskande, så snälla svara fort.

 

Mvh Lotumonstret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det den modellen med Geforce 9400M grafik kort så ta en titt i denna tråden för lite tips. Tråden handlar egentligen om MacBook men det är samma grafikkort i båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel, så sitter det ett Nvida geforce 9400 i den. Det klarar av de flesta spelen bra, dock så får man undvika högsta inställningarna i viss spel. Så jag hade absolut installerat Windows med BootCamp.

 

Över belastning tror jag inte du behöver oroa dig för. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crysis och Far Cry 2 kan du glömma redan nu tyvärr...

Det finns många krävande PC spel där ute, kolla benchmarks på det spelet du är intresserad av för att få reda på vad du kan och inte kan spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lotumonstret

Checkade en gammal bild över olika saker på mac:en och hittade detta;

Processorhastighet: 1.83 GHz

 

Det är inte 2,4 GHz, hur stor skillnad är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apple4ever

Tryck äpplet i menylisten, Om den här datorn -> Mer info -> Grafik/bildskärmar. Återkom med vad det står att du har för grafikkort tack. :)

 

Skillnaden mellan 1,83GHz och 2,4GHz är -566MHz och är även det betydelsefullt för de tunga spelen, men grafikkortet är helt klart den avgörande faktorn för ifall ett spel kommer gå att spela eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lotumonstret

Detta är vad som står på Grafik/bildskärmar:

 

Intel GMA 950:

 

Styrkretsmodell: GMA 950

Typ: Bildskärm

Buss: Inbyggt

VRAM (totalt): 64 MB delat systemminne

Tillverkare: Intel (0x8086)

Enhets-ID: 0x27a2

Revisions-ID: 0x0003

Bildskärmar:

VW222:

Upplösning: 1680 x 1050 @ 60 Hz

Djup: 32 bitars färg

Core Image: Maskinvaruaccelererad

Huvudbildskärm: Ja

Spegel: Av

Uppkopplad: Ja

Quartz Extreme: Stöds

Rotation: Stöds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apple4ever

Du ligger risigt till. Visserligen klarar grafikkortet av att köra en hel del spel, dock kommer den storkna av de flesta nya spel. Den kan allokera upp till 224MB grafikminne i Windows vill jag minnas, den ska ta efter behov. Du får väl prova dig fram med några spel, kanske även läsa på nätet innan du köper spel (om du gör detta) för att se hur väl de lirar med GMA 950, för vissa spel tillåter inte ens GMA 950 vill jag minnas. Kör på lägsta upplösning och detaljnivån och höj tills du känner av gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lotumonstret
Du ligger risigt till. Visserligen klarar grafikkortet av att köra en hel del spel, dock kommer den storkna av de flesta nya spel. Den kan allokera upp till 224MB grafikminne i Windows vill jag minnas, den ska ta efter behov. Du får väl prova dig fram med några spel, kanske även läsa på nätet innan du köper spel (om du gör detta) för att se hur väl de lirar med GMA 950, för vissa spel tillåter inte ens GMA 950 vill jag minnas. Kör på lägsta upplösning och detaljnivån och höj tills du känner av gränsen.

Ajdå.

 

Finns det något sätt att fixa det, t.ex. att köpa till något nytt grafikkort eller liknande?

Är det realistiskt och hur mycket skulle det kosta?

 

(Tack för all hjälp hittills)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apple4ever
Ajdå.

 

Finns det något sätt att fixa det, t.ex. att köpa till något nytt grafikkort eller liknande?

Är det realistiskt och hur mycket skulle det kosta?

 

(Tack för all hjälp hittills)

Tragiskt nog är Mac Minin gjord för att vara just det: Mini. Alltså, så få möjligheter som möjligt för utbyggnad. Det man kan göra är att installera: Annan hårddisk, annan DVD-brännare, mera RAM-minne och byta processor. Det enda av dessa som vore vettigt är att installera mera RAM-minne, men det skulle antagligen inte göra allt för stor skillnad för spelen. Mitt tips är att du testar något spel du har liggandes och se ifall prestandan duger till. De bästa tipsen jag har är att i annat fall:

1. Köp en XBOX 360, eller 2. Sälj minin och köp en ny Mini som har GeForce 9400M-grafikkort. Jag hade valt XBOX 360 i ditt fall eftersom den har överlägsen prestanda och den är relativt billig. Alternativt får du ha en bra PC "i garderoben" som du drar fram för att spela tyngre spel.

 

Själv har jag ett par PC-burkar för att just kunna göra det jag inte kan göra på min Mac för samma pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bad min son tipsa om hur han nyttjat CrossOver Game för att köra en hel del krävande spel på sin MacBook Pro, men blev visst inte av. Han har ändå bara 2 Gb RAM, vilket torde vara ett minimum. Leta rätt på CrossOver och testa innan Du gör något dyrt. Tyvärr är jag själv ingen spelare så jag kan inte tipsa vidare. Dock har jag en 1,66 GHz Mac Mini (CD, ej C2D) och sedan jag satte till en extern fireWire/USB-disk (med 3,5" hårddisk på 7200 rpm och gott med utrymme och cache) som startskiva blev datorn märkbart kvickare. Jag tror väl spelen bör läggas på disken innan de körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apple4ever
Jag bad min son tipsa om hur han nyttjat CrossOver Game för att köra en hel del krävande spel på sin MacBook Pro, men blev visst inte av. Han har ändå bara 2 Gb RAM, vilket torde vara ett minimum. Leta rätt på CrossOver och testa innan Du gör något dyrt. Tyvärr är jag själv ingen spelare så jag kan inte tipsa vidare. Dock har jag en 1,66 GHz Mac Mini (CD, ej C2D) och sedan jag satte till en extern fireWire/USB-disk (med 3,5" hårddisk på 7200 rpm och gott med utrymme och cache) som startskiva blev datorn märkbart kvickare. Jag tror väl spelen bör läggas på disken innan de körs.

MacBook Pro har till skillnad från trådskaparens Mac Mini ett dedikerat grafikkort som är anpassat för 3D-spel. Om det nu är som du säger att hårddiskprestandan i Mac Minin är såpass dålig att en extern hårddisk får datorn att operera snabbare så var det ett fint tips du gav, eftersom spel ofta behöver ladda en hel del data ifrån hårddisken medan man spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lotumonstret

Tack för alla svar.

 

Jag kan meddela att Warcraft3 (Frozen Throne/Regin of Chaos) fungerar finfint utan några som helst problem med grafiken.

 

Ett spel som jag funderade på att köpa är Rome Total war, men är lite tveksam nu till om det kommer att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan i stort sett glömma spela på Mac Mini, Warcraft 3 är ändå ett spel från 2002 så visst om du spelar så gamla spel. Annars spara dina pengar och köp en gaming rig för 8000 kr som kommer att spöa de flesta Macar i spelprestanda (förutsatt att du har tangentbord, mus och skärm till PCn)

Eller som tidigare inlägg skrivit, köp en spelkonsol. Xbox 360 är ett riktigt bra val för 1600 kr med vacker grafik och bra spelutbud.

 

Sen vill jag bara nämna att det finns i stort sett bara en del som är viktig när det gäller spel, det är grafikkortet. Visst snabbt RAM, snabb processor, snabb hårddisk etc är viktigt, MEN har du den bästa processorn, den snabbaste hårddisken och det snabbaste RAM minnet som finns på planeten men kör på ett dåligt grafikkort kommer du ändå inte kunna spela.

 

Har du kass processor, kasst RAM minne, långsam hårddisk men ett utmärkt grafikkort så kommer spelet iaf att köra hyffsat.

Bygger du en gaming rig som namnet syftar på byggd att spela för, se till att inte snåla på grafikkortet!

Och just grafikkort är det Mac är sämst på, allt annat ligger de ganska bra till med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i det här fallet är det ju inte alls så, en mac mini kan du spela de allra flesta spel på, även nyare. 9400M är verkligen ingen dålig krets, långt långt ifrån, jag skulle inte köpa en mac mini om jag bara tänkte spela, men den fungerar definitivt att spela många spel på. Installera windows xp via bootcamp och ha minst 2GB minne så kommer de flesta spel att gå bra, man får fippla lite med grafikinställningarna kanske och inte vara dödligt kräsen men herregud, det är inte som att man inte kan spela dagens spel på den om man vill....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apple4ever
Men i det här fallet är det ju inte alls så, en mac mini kan du spela de allra flesta spel på, även nyare. 9400M är verkligen ingen dålig krets, långt långt ifrån, jag skulle inte köpa en mac mini om jag bara tänkte spela, men den fungerar definitivt att spela många spel på. Installera windows xp via bootcamp och ha minst 2GB minne så kommer de flesta spel att gå bra, man får fippla lite med grafikinställningarna kanske och inte vara dödligt kräsen men herregud, det är inte som att man inte kan spela dagens spel på den om man vill....

OBS! Han har Intel GMA 950.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får instämma i kören. Om du vill ha en mini som du kan spela på via bootcamp så lär du köpa den senaste versionen med 9400M-grafik. Den du har nu, med GMA950, är ingen höjdare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Jag har en kompis som har en bärbar Windowsdator :angry: med samma grafikkrets, han spelade Need for Speed Carbon på den. Som nån sa innan så kan den ta efter behov (gäller kanske bara i Windows?) upp till 224 MB.java script:add_smilie(%22:totaltgalen:%22,%22smid_77%22)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogsmulle
Får instämma i kören. Om du vill ha en mini som du kan spela på via bootcamp så lär du köpa den senaste versionen med 9400M-grafik. Den du har nu, med GMA950, är ingen höjdare...

 

Kan man välja den billigare Versionen om man vill spela exempelvis Cities Xl på den? Hemsida. ( jag kommer inte åt sidan på jobbet, hemma har jag ingen fungerande dator) www.citiesxl.com Ett 3D spel från Monte Cristo.

Tänkte beställa 2GB extraminne: Kan detta vara bra pris & kmr det funka i MacMini?

 

https://www.inet.se/artikel/5302556/

 

Kan man få plats med 3Gb minne i en Macmini? Det är ju 1GB från början sedan om jag köper 2GB från Inet fär 340SEK. Går det?

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Du kan få in 4 Gb ram i nya minin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogsmulle
Kan man välja den billigare Versionen om man vill spela exempelvis Cities Xl på den? Hemsida. ( jag kommer inte åt sidan på jobbet, hemma har jag ingen fungerande dator) www.citiesxl.com Ett 3D spel från Monte Cristo.

Tänkte beställa 2GB extraminne. länk:

 

https://www.inet.se/artikel/5302556/

 

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogsmulle
Du kan få in 4 Gb ram i nya minin

 

Ja nu såg jag det på Inet.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den nya mac minin som du kan köpa ny nu klarar definitivt av de flesta spelen, se bara till att de inte säljer på dig någon gammal utgången med GMA950 så fungerar det fint. 9400M ska det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogsmulle
Ja, den nya mac minin som du kan köpa ny nu klarar definitivt av de flesta spelen, se bara till att de inte säljer på dig någon gammal utgången med GMA950 så fungerar det fint. 9400M ska det vara.

 

Tackar. Kan man byta minnen själv och vad heter dem? Exakta namnet gärna. Är det Samsung DDR3 eller nåt annat. Spelar det någon roll?

 

Minnena är ju mkt billigare på andra ställen än apple.se så jag tänkte beställe 2Gb extra att själv sätta i Minin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...