Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppa mac till 42" tv?


Feta fingrar

Rekommendera Poster

Feta fingrar

Hej!

 

Har just köpt mig min första mac. Dock har jag köpt den i Mellanöstern så mitt tangentbord är aningen annorlunda med arabiska bokstäver..(bara en parantes)

Men jo i butiken så var dom inte så vassa på engelska så dom fattade inte vad jag menade när jag sa att jag ville koppla den till min tv med. Så min fråga till er är vad behöver jag? På tv;n har jag både HDMI och vanlig pckabel ingång. Med detta syns ju inte till på denna burken. Som är en Macbook 2,4.

 

Sen har jag en fråga till. Vet inte om det är för att jag har arabiskt tangentbord eller vad det är men finns det någon form av delete-tangent som det gör på pc? Saknar det lite just nu med det är väl bara en vanesak annars.

 

jo just det en fråga till. Vad är normal arbetstemp på denna datorn. Laddade hem ett program som hette iStat där jag ser temperaturen uppe vid klockan. Ligger på runt 50-60 grader ibland över. Men hela datorn känns ganska varm.. Vet inte om det är för att det är lite varmare här nere än hemma i Sverige. Men det är en liten bonus fråga bara.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du har Minidisplayport på datorn, så kan gå från den till HDMI med hjälp av (1) apples MDP-DVI-adapter och (2) en DVI-HDMI-kabel. Sen måste du dra en kabel för ljudet också.

 

Fn + backspace = delte.

 

50-60 grader är normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Feta fingrar

My god vilket snabbt svar. Jätte stort tack!

 

Antar att det är samma produktnummer på mac-produkter över hela världen så om jag hittar dom på hemsidan är det bara till att visa dessa så borde dom veta vad jag vill ha eller?

 

Jo slänger in en sak till. Funkade inte med Fn + backspace kan det finnas något annat sätt eller beror det på att det är ett annorlunda tangentbord kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Fn+backspace ska fungera. Förstår inte varför det inte skulle göra det.

 

 

Först ska jag försäkra mig om att du har en Macbook i aluminium, inte i plast. Men i och med att den är ny och är på 2,4 GHz antar jag att det rör sig om modellen i aluminium. Det är den som har Mini display port (MDP). Andra Macbooks har Mini-DVI istället.

 

För att på bild på din TV använder du Apples "Mini DisplayPort to DVI Adapter" med artikelnummer MB570Z/A på Apple store. Sedan använder du en kabel med DVI-D i ena änden, och HDMI i andra.

 

Eventuellt kan du leta efter en adapter direkt från MDP till HDMI, och sedan använda en ren HDMI-sladd. Det finns en sådan adapter från Monoprice.

 

Tänk på att du inte på något sätt kan få ljud ur din dators displayport, utan du måste dra en separat kabel från line-out till din TV. Din TV har antagligen en 3,5-millimeteringång precis bredvid en av HDMI-ingångarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Feta fingrar

Tackar tackar!

 

Ja det är den nya i Alu som jag har, 2,4. Ska ner på stan här o se om mac-butiken kan tänkas ha en sådan adapter. Får hoppas på det. Annars får jag hia mig till jag kommer hem helt enkelt.

 

Märkligt att det inte fungerar med Fn tangenten. Men det som händer är det som backspace är tillför? KAnske har att göra att mitt tangentbord är annorlunda?! Men finns det någon annan funktion som man kan använda FN till som jag kan testa o se om det fungerar?

 

Åter igen Jätte mycket tack!

 

//Joel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

CTRL+D gör delete i vissa program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Feta fingrar

Där hade vi det! ctrl+d löste det :) får se om jag kan få in detta kommando i mitt huvud nu.. Tack så hemskt mycket för hjälpen. Inte omöjligt att jag dyker upp med fler frågor framöver..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Finns det inget bättre sätt att koppla till TVn så att ljudet hänger med direkt.

Vill inte ha en extra sladd liggandes..

Har en ny Imac och ska köpa en ny platt tv snart

Ha det gott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man fråga varför man köper en Mac i Mellanöstern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
Finns det inget bättre sätt att koppla till TVn så att ljudet hänger med direkt.

Vill inte ha en extra sladd liggandes..

Har en ny Imac och ska köpa en ny platt tv snart

Ha det gott

MDP tar väl både ljud och bild?

I så fall funkar MDP->HDMI som enda kabel för ljud och bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
MDP tar väl både ljud och bild?

I så fall funkar MDP->HDMI som enda kabel för ljud och bild.

 

Hårdvaran stöder ljudöverföring, men vad jag har läst stöder inte OS X det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
Hårdvaran stöder ljudöverföring, men vad jag har läst stöder inte OS X det.

Lurigt.

Kommer väl i 10.6 då får vi hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...