Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför stämmer inte formaten?


jonestar

Rekommendera Poster

Något som jag har stört mig på och undrat över under mina ca 5 år som grafisk designer är:

 

Hur kommer det sig att det dokumentformat som visas på skärmen inte stämmer överrens med verkligheten? Öppnar man ett A4 i PS eller Illustrator så är sidan, i 100%, mindre än ett A4 IRL!? Why?

 

Något som förbryllar mig ännu mer är att när jag skapat en bild i PS på 1600x1200 px och öppnar den i Illustrator för att klistra in i en sida med måtten 1600x1200 px, men PS-bilden är bara en tiondel av Illustrator-sidan?!? Again why??

 

Tycker jag stöter på sånt här rätt ofta. Det är inte värre än att skala om och passa in, men det skulle vara kul att veta vad det beror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det har säkert med dpi (dots per inch) att göra.

 

Om du har ett A4-dokument med ett visst dpi, finns det ju ett visst antal pixlar som ska ritas upp på skärmen. Om den bilden sedan stämmer överens med ett papper du har i handen har ju att göra med skärmens dpi, vilket Photoshop inte har någon som helst aning om.

 

Det andra problemet har också med dpi att göra vill jag mena. Har också varit med om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag har missförstått Dina frågor helt, men...

 

1) Att Du visar någonting i "100 %" betyder ju inte att programmet anpassar storleken efter skärmytan. Programmet vet ju inte om Du sitter på en 13-tums MacBook eller en 30-tums Cinema Display.

 

2) Om Du har en bild i Photoshop på 1.600 x 1.200 pixlar, så blir den olika "stor" i exempelvis Illustrator - beroende på vad Du valt för dpi för bilden. Är den på 1.200 dpi, så blir den ganska liten. Är den på 15 dpi, så blir den gigantiskt stor.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har säkert med dpi (dots per inch) att göra.

 

Det är sant. Så är det säkert, har som sagt aldrig benat ut det förut för det har inte känts som en sån big deal.

Tack för svaret :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag har missförstått Dina frågor helt, men...

 

1) Att Du visar någonting i "100 %" betyder ju inte att programmet anpassar storleken efter skärmytan. Programmet vet ju inte om Du sitter på en 13-tums MacBook eller en 30-tums Cinema Display.

 

/ Kiwi

 

Nej, jag vet. Det är just det som är grejen, 100% bör ju stämma överrens med den verkliga storleken. Men ett A4 i 100% är mindre än ett riktigt fysiskt A4-blad, oavsett skärmstorlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kör du på Apples skärmar från 80-talet så kan du i flera fall använda skärmen som linjal vid 100% :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Det är sant. Så är det säkert, har som sagt aldrig benat ut det förut för det har inte känts som en sån big deal.

Tack för svaret :)

Hur har du karat dig utan att bena ut dessa frågor. Känns ganska big deal och grundläggande som grafisk designer. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Nej, jag vet. Det är just det som är grejen, 100% bör ju stämma överrens med den verkliga storleken. Men ett A4 i 100% är mindre än ett riktigt fysiskt A4-blad, oavsett skärmstorlek.

Du tänker helt rätt men fel. Visst är det 100% vad gäller zoomning dock ej 100 % av ett verkligt (21 cm bredd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...