Runius Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 Jag är hemskt okunnig i Excel och här kommer en nybörjarfråga. Jag behöver göra ett stapeldiagram där både absoluta tal och procentsatser av summan av talen på något sätt framgår. Såhär ungefär: Pelle har 10 bollar (5 %) Lasse har 40 bollar (20 %) och Lisa har 150 bollar (75 %). Totalsumman är alltså 200 bollar. (I verkligheten har jag ju såklart krångligare tal). Jag tänkte mig att jag bara skulle behöva mata in de absoluta talen på ett kalkylblad och sedan skulle Excel själv dels och i första hand räkna ut procentsatserna och dels och i andra hand rita diagramvarianter (heltal / procent). Jag använder Excel Mac 2001. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrGarvin Posted May 15, 2009 Share Posted May 15, 2009 Microsoft själva har en bra liten kurs i hur du skapar olika typer av diagram. Surfa in på http://office.microsoft.com/training/train...=RP011097771053 och kolla själv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blixtgordon Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Du får nog göra en summering genom att i rutan under talen (exempelvis) skriva "=SUMMA(" och sedan markera talen som står för antalen bollar). Sedan ställer du dig i rutan bredvid talen och skriver "=" klickar på talet och sedan på summeringen. Formattera sedan rutan att visa procent med rätt antal decimaler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.