Martin2 Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 Hej, Jag har i flera år försökt hitta en fungerande lösning på e-legitimation och provat många som alla varit krångliga och dåliga. Nu finns fungerande lösning, åtminstone för vi som har kvar Tigern, men man måste ersätta Safari med Firefox. Nordeas Leopard lösning har fortfarande någon bugg kvar som man jobbar med. ...men varför går lösningen inte att köra via Safari. Någon som kan förklara. När jag testar får jag att inloggningsadressen är förbjuden (http 403). Nordea_Solo__http_403.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 Iofs inte svar på din fråga, men jag kör nordeas e-legitimation med Leoparden. Och Firefox. Link to comment Share on other sites More sharing options...
manticore_mantra Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 Jag kör e-legitimation med leopard och safari. Bara att lägga in certet i nyckelhanteraren så funkar det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Komponistkalle Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Jag kör e-legitimation med leopard och safari. Bara att lägga in certet i nyckelhanteraren så funkar det Hej! Gammal tråd! Har fortfarande problem med E-legitimation (Nordea) i Safari (Safari 5.1.1, Snow Leopard 10.6.8). Att lägga till certifikat i Nyckelhanteraren låter lovande. Hur gör man det? I Nexus Personal (som ju bara heter "Personal") kan jag inte exportera något, bara importera... Någon som vet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Hej! Gammal tråd! Har fortfarande problem med E-legitimation (Nordea) i Safari (Safari 5.1.1, Snow Leopard 10.6.8). Att lägga till certifikat i Nyckelhanteraren låter lovande. Hur gör man det? I Nexus Personal (som ju bara heter "Personal") kan jag inte exportera något, bara importera... Någon som vet? Du måste köra firefox för att e-leg från Nordea ska funka. I övrigt, följ instruktionerna på nordeas hemsida. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Komponistkalle Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Du måste köra firefox för att e-leg från Nordea ska funka. I övrigt, följ instruktionerna på nordeas hemsida. Det funkar i Firefox version 3 (av någon anledning) men inte version 7 eller 8. Inte för mig i alla fall. (Och man måste välja det nedersta certificatet manuellt varje gång.) Så det går inte att få det att funka genom att lägga till certifikat i Nyckelhanteraren, som manticore_mantra föreslår? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spunk Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Du måste köra firefox för att e-leg från Nordea ska funka. I övrigt, följ instruktionerna på nordeas hemsida. För tillfället fungerar bara Firefox 3.6.x med Nordeas e-legitimation. Nyare versioner av Firefox fungerar inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Det funkar i Firefox version 3 (av någon anledning) men inte version 7 eller 8. Inte för mig i alla fall. (Och man måste välja det nedersta certificatet manuellt varje gång.) ... FF 3 måste det vara. Välj som pilen på bilden nedan, så slipper du välja. ... Så det går inte att få det att funka genom att lägga till certifikat i Nyckelhanteraren, som manticore_mantra föreslår? Det fungerar inte fullt ut, jag har gjort det, har också Nordea. FK går bra (översta cert + lita alltid på) men inte CSN som bara kan koppla Nexus Personal via FF. Och så vidare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Komponistkalle Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 FF 3 måste det vara. Välj som pilen på bilden nedan, så slipper du välja. Det fungerar inte fullt ut, jag har gjort det, har också Nordea. FK går bra (översta cert + lita alltid på) men inte CSN som bara kan koppla Nexus Personal via FF. Och så vidare. Tack för bilden! Det ska jag prova, tack :-) Jag undrar jag hur man lägger till ett certifikat i Nyckelhanteraren (för att kunna testa i Safari). Är det svårt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Tack för bilden! Det ska jag prova, tack :-) Jag undrar jag hur man lägger till ett certifikat i Nyckelhanteraren (för att kunna testa i Safari). Är det svårt? Vassego. Svårt, tja, allt är relativt. Först måste du veta var du har cbt-mappen. Den ligger sannolikt i din användarmapp. När du hittat mappen öppnar du Nyckelhanteraren och väljer Importera objekt under Arkiv. Gå till nämnda mapp och importera e-legget (xx.p12). Ange e-legets lösenord. Nu får du två olika certifikat inlagda i Nyckelhanteraren. Det finns fler inställningar vad gäller "Lita på" och Behörighetsstyrning, men jag har testat allt och det ökar inte kompatibiliteten. Men FK är alltid något! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Komponistkalle Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Vassego. Svårt, tja, allt är relativt. Först måste du veta var du har cbt-mappen. Den ligger sannolikt i din användarmapp. När du hittat mappen öppnar du Nyckelhanteraren och väljer Importera objekt under Arkiv. Gå till nämnda mapp och importera e-legget (xx.p12). Ange e-legets lösenord. Nu får du två olika certifikat inlagda i Nyckelhanteraren. Det finns fler inställningar vad gäller "Lita på" och Behörighetsstyrning, men jag har testat allt och det ökar inte kompatibiliteten. Men FK är alltid något! Tack! Sedan har vi ju utmaningen med att dela dator (med samma användare) med sambon. Om man liksom hårdkodar certifikat, alltså. Firefox 3.6 (med manuellt valt certifikat) funkar faktiskt i denna "delade miljö". Det blir imorron, sovdags :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 E-leg från Nordea har ju funkat helt ok (men inte mer), men med Lion så blev det problem. Lösningen: jag öppnade ett konto på Skandiabanken och nu kör jag e-legitimation på fil, med Safari och det funkar klockrent! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveK Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 E-leg från Nordea har ju funkat helt ok (men inte mer), men med Lion så blev det problem. Lösningen: jag öppnade ett konto på Skandiabanken och nu kör jag e-legitimation på fil, med Safari och det funkar klockrent! Just det, det fungerade för mig med 10.6.8 och FF6 tror jag jag körde då med Nordea, men med Lion fungerar det inte. Nordea meddelade att det ett för nytt system och att e-leg på fil fungerar inte alls över huvudtaget. Jag har parallells för vissa andra program sedan tidigare och kör nu e-leg vid windows, då jag behöver det (mina vårdsidor, apoteket mm). Annars knappar jag på dosan för vanliga bankärenden. Nu kanske men ska byta bank som han Borg föreslår. Ska tillägga att jag har FF som standardläsare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Nordea är obegripligt inkompetent på detta område givet bankens storlek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gareb Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 SHB har klarat av det trots alla problem. Kör Lion och Safari, men det tog tid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.