Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Prisvärd Air


sven_sven

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har möjlighet att köpa en Refurbished Macair (som lämnats tillbaks till återförsäljaren och nu säljs igen efter att blivit genomgången och städad av Apple med full garanti).

 

Priset är 9500 SEK och specen följande:

 

MacBook Air, 13-inch, 1.6GHz Intel Core 2 Duo

13.3-inch (diagonal) glossy widescreen TFT LED backlit display

2GB memory

80GB hard drive

Built-in iSight camera

 

Jag är väldigt tacksam om någon vänlig person kan svara på mina frågor:

- Är detta den senaste Air modellen?

- Är det denna model som enligt vissa blir varm som en ugn och kör igång en brummande fläkt?

- Jag använder Adobe Lightroom och Photoshop. Klarar den det?

- Är den prisvärd?

 

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det behövs nog lite mer info för att avgöra om det är den senaste eller om det är den versionen som enligt uppgift skall bli varm osv.

 

Den senaste versionen av Macbook Air som finns på Apples hemsida är denna:

 

1,6GHz

Intel Core 2 Duo-processor med 1066 MHz frontside-buss

2 GB minne

120 GB SATA-hårddisk

NVIDIA GeForce 9400M-grafik

 

Det som skiljer dessa åt tror jag är hårddisk samt grafikkort om jag inte har fel.

Lättast är att kolla under Äpple: Om den här datorn och mer info för att se vilket serienummer den har samt vilken modell detta är.

 

Beroende på skick så är detta ett OK pris med tanke på att du faktiskt får normal garanti osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt tacksam om någon vänlig person kan svara på mina frågor:

- Är detta den senaste Air modellen?

- Är det denna model som enligt vissa blir varm som en ugn och kör igång en brummande fläkt?

- Jag använder Adobe Lightroom och Photoshop. Klarar den det?

- Är den prisvärd?

 

1. Nej, det är första revisionen.

 

2. Precis det är denna modell som ska ha "core shutdown" problemen som första generationens Macbook Air drabbades av. Har en kompis som har denna, han är missnöjd med att den blir varm och knappt kan spela upp youtube filmer.

 

3. Kan inte svara på detta

 

4. Joo om allt stämmer är den ganska prisvärd.

 

Mitt råd är att om du absolut vill ha en Macbook Air köp den nyare då den kommer att vara mycket stabilare. Kolla in recensioner om den klarar det du vill att den ska klara av.

 

Första generationens Macbook Air hade en special byggd Intel processor och troligtvis var det därför det var så mycket fel på dem, eftersom endast Apple köpte dessa. De nya Macbook Air kör med en Intel processor som finns till andra datorer också samtidigt som den har ett mycket, mycket snabbare grafikkrets.

 

Orkar du bära runt på 700 gram till rekommenderar jag att du köper den nya Macbooken som kommer att ge dig ytterligare fart, extra USB, en Superdrive inbyggd och den nya klickplattan för "bara" 12 000 kr eller 10 800 kr om du är student.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte absolut måste ha en air och tänker lägga ut runt 10-11 tusen så hade jag gjort som juventino skriver, att lägga till lite pengar och få en ny unibody macbook, dom ligger väl på runt 12 tusen, då får du ju bättre grafik, bättre processor, och större hårddisk. Du får som sagt 700g extra att släpa på men fördelarna med bättre hårdvara väger nog upp det. Har testat photoshop på min air, lär ju funka helt okej för vanliga saker iaf men jag har 1.8GHz om det nu gör nån större skillnad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättetack för svaren!

Det är min fru som gärna vill ha en lätt och tyst dator.

 

Jag gör som ni säger och går antingen på en ny Mcbook (om min fru tycker det är okej med vikten) eller den nyaste versionen av Air.

 

Hälsningar Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...