Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Funkar iTunes liksom iPhoto när det gäller att kopiera filer?


Eldvindovatten

Rekommendera Poster

Eldvindovatten

Ja, min topic säger väl det hela men...

 

Har förstått att iPhoto kopierar filerna som man redan har, till "sig själv" i sitt bibliotek. Det gör att man får dubbletter av alla bilder i datorn, inte sant!? Man kan alltså ta bort orginalen, om man vill frigöra lite Hårddisk plats så som jag har förstått det.

 

Min fråga är då följande... Har iTunes samma "funktion" när det gäller ens musik? Blir den också "kopierad" till ett bibliotek och i så fall VAR finner man detta?

 

Tacksam för svar

 

MVH

 

Eldvindovatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes-musiken kopieras till mappen iTunes som ligger i Musik-mappen. Men varför vill du veta detta?

 

Du ska aldrig röra varken iPhoto- eller iTunes-biblioteken förutom via programmet... Inte vara inne i mapparna och rota runt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten

Så du menar alltså att all musik jag lägger in, t ex ifrån en mapp med Mp3, K O P I E R A S till iTunes egna bibliotek?! Om jag har förstått det rätt?! Anledningen är ju den att jag vill försöka spara plats och ev. kasta orginalen, det borde man kunna väl va? (kanske bränna över till disk för back up:s skull då va...)

 

Alltså, kan jag slänga orginalen då och bara använda mig av kopiorna i iTunes!? Mest för att rensa HDD ifrån "onödiga filer".

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har "Kopiera filer till mappen Musik när de importeras" på så kommer dom till ~/Musik/iTunes/Music när du importerar dom. Då kan du ta bort filen som du importerade, för den finns i den mappen :) Om du är osäker på om alla finns där, så kan du klicka på Arkiv>Bibliotek>Samla ihop bibliotek.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förstått att iPhoto kopierar filerna som man redan har, till "sig själv" i sitt bibliotek. Det gör att man får dubbletter av alla bilder i datorn, inte sant!? Man kan alltså ta bort orginalen, om man vill frigöra lite Hårddisk plats så som jag har förstått det.

 

Min fråga är då följande... Har iTunes samma "funktion" när det gäller ens musik? Blir den också "kopierad" till ett bibliotek och i så fall VAR finner man detta?

I BÅDA programmen kan man VÄLJA vilket man vill göra. Om du INTE pillat i inställningarna så KOPIERAS bilderna/låtarna till respektive bibliotek. OM så är fallet kan du ta bort originalen, men KOLLA först.

post-11001-1242200855_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I både iPhoto och iTunes kan du i inställningarna välja om du vill att programmen ska kopiera in alla filer i sina respektive bibliotek. Standardinställningen är att det är påslaget, och då kan du slänga originalfilerna efter att de kopierats in i biblioteket.

 

Däremot bör du ju ALLTID ha backup på alla dina viktiga filer, oavsett om de ligger i ett bibliotek eller inte. Din hårddisk kommer att paja, det är inte en fråga om om, utan när.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten

Tusen tack Macbrödrar och systrar...

 

Svaren har gett mig mer kött på benen... Nu återstår att kolla så att jag verkligen har.... en back up!!!

 

MVH

 

Eldvindovatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar dock inte på iTunes hantering av min musik och stänger av det så fort som möjligt då iTunes har en tendens att gömma filerna i en drös undermappar som jag inte har lust att plöja igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar dock inte på iTunes hantering av min musik och stänger av det så fort som möjligt då iTunes har en tendens att gömma filerna i en drös undermappar som jag inte har lust att plöja igenom.

Om du tror att du behöver plöja igenom några mappar använder du troligen iTunes på fel sätt. Vad är det EGENTLIGEN du vill göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes kan samla ihop all musik man har liggandes på hårddisken och samla in till en mapp. :)

Åh, med iTunes finns inget behov av att titta på mapparna som iTunes har i sin mapp - för det är ju i iTunes som man har biblioteket och kan göra vad man vill med filerna typ. Om man skulle vilja mejla en låt, exempelvis, så tar man låten i iTunes och drar över till Apple Mail, exempelvis. Vill man ha låtar ut från iTunes så drar man dem ut från iTunes. Ja de skapar då en extern kopia, låtarna är kvar i iTunes tills man raderar dem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...