Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Backup-program

Welkin

Recommended Posts

Har efter visst forumsurfande inte kommit fram till så mycket. Vilket program är bäst för oss 10.4-användare som vill göra våra backups manuellt? Om jag inte missuppfattat det, så funkar Time Machine bara till 10.5? Och de flesta programmen räknar väl med att man har någon extern hårddisk som ansluter till datorn utan sladd, och som dessutom står på jämt? Jag vill, när jag känner för det, bara kunna koppla in min hårddisk och sedan via ett program (eller inte ett program, om det nu egentligen inte behövs) göra en backup av allt som har ändrats sedan sist jag gjorde en backup (dvs inställningarna i operativsystemet, inställningarna i/och de program jag har installerade, liksom alla bilder, dokument och dylika som har ändrats sedan förra backupen, som sagt). Vilket program är bäst till detta ändamål?

Retrospect är ett riktigt backup-program, till skillnad från diskdupliceringsprogram.

I Retrospect har du kvar alla generationer av backuperna, ungefär som Time-Machine. Fast till skillnad från Time-Machine så kan du ha hur många uppsättningar backuper som helst. Du är inte heller låst till hårddiskar, du kan bränna DVD, köra till ftp-server eller köra till band.

Jag kör Retrospect till fyra olika hårddiskar, enligt ett roterande schema. Tre av diskarna är alltid på annan plats än hemma, ifall det brinner, blir inbrott eller liknande.

iBackup funkar som sagt bra

Backuplist+ funkar också bra

Men i takt med att lagringen växer kändes det som att det behövdes ett program som kan köra "incremental backups" (bara det som uppdaterats eller ändrats sen sist) och nu har jag testat X5 Personal Backup vilket jag tycker funkar riktigt bra.

Rekommenderar DataBackup från Prosoft. Ett utmärkt program med många inställningar. Helt fantastiskt egentligen. Mer flexibelt än TimeMachine, ändå lättanvänt.

Jag kör det själv!

http://www.prosofteng.com/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...