Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Mail som bara funkar med wifi...


skyflash

Rekommendera Poster

Hej

Jag har lite problem med mail, när jag kollar mailen och är uppkopplad till wifi så funkar det kanon!

När jag inte kör via wifi (3G) så funkar inte mailen längre. Den står och "tuggar" "ansluter" hela tiden sedan händer det inget mera... safari och appstore etc funkar dock fint så det verkar ju inte vara något fel på nätet.

 

Någon mer som har detta märkliga problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Jag har samma problem igår (har inte kollat idag). Trodde det var Telia som gjort något och tänkte vänta ut det.

Någon som vet vad det beror på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här, tjejens iphone med halebop hade problem igår...på morron funkade det men jag vet inte om det funkat klockrent under dagen.

Min telia-iphone funkar nu men det har varit lite si och så med det under dagen... :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

geefourman

Funkar inte för mig heller, varken med eller utan Wi-Fi....står bara o tuggar en stund o får sen upp ett meddelande om att den inte kan hämta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte för mig heller, varken med eller utan Wi-Fi....står bara o tuggar en stund o får sen upp ett meddelande om att den inte kan hämta

 

 

Med Telia eller Halebop ?

 

Mitt Telia funkar men inte tjejens Halebop....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar fungera för mig, har Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

geefourman

Har oxå Telia...undrar om dom har ändrat något...funkar inte för min kompis heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hei

 

Hadde samme problem og har kontaktet både Telia og Apple.

 

Telia sa at det ikke var noe feil hos dom.

Någor som verkar logiskt.

 

Apple hade heller ingen kända fel på Mobileme (Jag kör Mobileme)

 

Derimot kom jeg til å tenke på att rundt samme tid som jeg merkte att jeg ikke mottog mail når

telefonen endast användte 3g/edge, så kom det oxå en uppdatering till OS X.

 

Jeg gikk inn i Mail-menyen på datorn (Macbooken) och kollade igenom om något hade ändrats. ALt så ok ut, men jag

körde en sync av Mobileme-kontoet från datorn. Nå funkar alt igen.

 

Tips: kolla igenom så att allt ser ok ut efter sista Os x uppdateringen på datorn och synca så Mobileme från datorn

Jag vet att andra problem har tillkommet med senaste uppdateringen, som att skrivaren inte funkar längre tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Og etter en god natts sövn, så sluttet det å fungere. Back to square one again.

 

Är det någon som vet vad felet kan va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte fungerat på några dagar för mig heller med 3G eller Edge. Däremot fungerar det när jag är uppkopplad via Wi-Fi.

Provade starta om telefonen men det hjälpte inte.

Gmail fungerar i alla fall via Safari på min iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Nå funker det for meg.

 

Jeg gjorde fölgende:

Raderade mitt Mobileme konto på macen.

Raderade mitt Mobileme konto på Iphonen.

Startade om iphonen.

La tilbake Mobileme kontot på Macen.

Synkade min Mobileme manuelt

Och la så till Mobileme kontot på min iphone (via WiFi)

 

Det fungerer nå klokkrent.

Det som derimot er litt merkelig är att jag na har två mailbokser i min iphone.

Ett som heter minmailadresse@me.com och ett som heter mobileme.

Dom dök upp efter att ha lagt tilbake mobileme konto. Från noll mail till två på en konfiguration.

 

Den som heter minmailadresse@me.com fungerar inte, men den som heter Mobileme fungerar.

Och båda tillhör ett och samma Mobileme konto.

 

Jaja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar nog på att du fått ytterligare en god natts sömn och får veta om det håller i sig innan jag gör något liknande.

 

Jag tror inte det hänger ihop med uppdatering till 10.5.7 eftersom jag inte synkar telefonen annat än när jag hör om uppdatering till själva telefonen.

Alla mina inställningar för gmail är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Ja, kansje best, men det har fungert hele dagen iallefall.

Og det gikk fort å gjöre. Tok ikke mer enn fem minutter og man mister jo ikke sine mail.

Behåller som sagt min mail, bare konfigurer det fra scratch, både på macen och iphonen.

Da jeg har gått igenom alt av instillinger som tenkes kan på Iphonen, macen och Mobileme, så jeg det her som

siste distansen.

 

Men som du sier, jeg gir det noen dager så får man vel se. :)

Det hade värt intressant om det har seg så att de som opplever det her problemet også har uppdatert till 10.5.7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar nog på att du fått ytterligare en god natts sömn och får veta om det håller i sig innan jag gör något liknande.

 

Jag tror inte det hänger ihop med uppdatering till 10.5.7 eftersom jag inte synkar telefonen annat än när jag hör om uppdatering till själva telefonen.

Alla mina inställningar för gmail är rätt.

 

Har oxå tjorv med gmail på båda telefonerna, på den ena kör jag 3.0 beta och den andra 2.2.1

Den med 3.0 är det telia i och den andra halebop.

 

Imorse kunde jag inte hämta mail, det stod bara ansluter... så jag startade om telefonen och då funkade det !

 

Har ibland märkt att "E" eller "3G" symbolen försvinner och ibland behövs det en omstart för att få tillbaka datanätet....detta gäller både 3.0 & 2.2.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade det Andre G tipsade om. Fast då för mitt Gmail-konto. Dvs ta bort kontot från iPhonen och inte låta iPhonen synka konton med datorn.

Tyvärr fungerar det inte för mig när jag inte sitter på en WiFi-koppling. Dvs, ingen förändring.

Vad är det som kan ha ställt till det så här? Om det nu inte är Telia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade det Andre G tipsade om. Fast då för mitt Gmail-konto. Dvs ta bort kontot från iPhonen och inte låta iPhonen synka konton med datorn.

Tyvärr fungerar det inte för mig när jag inte sitter på en WiFi-koppling. Dvs, ingen förändring.

Vad är det som kan ha ställt till det så här? Om det nu inte är Telia?

 

 

Det fungerte en strålende i en hel dag, men nå er alt kaputt igen.

Vad i helsike gör dom på natten... :/

 

Jeg vet faktisk ikke hva feilet er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasForss

Det är inte möjligen så att befinner dig någonstans där det finns ett betal-wifi-nät?

(à la "RoverRabbit" eller div. "Hotell-clouds" här i Stockholm)

Om du inte stänger av wifi:t i iFånen kommer den att vilja ansluta till de här näten utan

kunna hämta hem något. Då brukar man få den effekten du beskriver.

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kunde inte hämta mail imorse.....stod bara ansluter..

Nån timme senare funkade det och jag har WIFI avstängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem som er andra. Via wifi funkar det hur bra som helst men via mobilnätet står det bara och tuggar. Har varit så sen i onsdags eller torsdags...

 

Någon på MW som vill/kan luska lite i det? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte möjligen så att befinner dig någonstans där det finns ett betal-wifi-nät?

(à la "RoverRabbit" eller div. "Hotell-clouds" här i Stockholm)

Om du inte stänger av wifi:t i iFånen kommer den att vilja ansluta till de här näten utan

kunna hämta hem något. Då brukar man få den effekten du beskriver.

J

 

 

Jag stänger av wifi helt och hållet när jag går hjemmifra for å spare batteri.

Så nej, det här är inte felet för min del.

Nå har jeg wifi av för att se när det skulle begynne fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så nu funkar inte mailen igen på båda telefonerna....va tusan är detta !

 

Funkade direkt när jag slog på wifi och sen när jag slog av så står det bara ansluter :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också problemet att det inte går att läsa mail över 3G. Det funkar med edge och wifi.

Allt annat funkar med 3G, inklusive att SKICKA mail.

Har provat med MobileMe, Gmail och ett BBB-konto (pop). Samma problem.

 

Ringde Telia och de säger sig vara medvetna om problemet. De skulle höra av sig med nån möjlig "workaround" så jag får väl vänta till dom gör det.

 

Jag fick igång det i söndags genom att först slå på edge, sen gå in i mail, gå ur och sen slå på 3G och snabbt gå in i mail igen. Då kom den förbi "ansluter" och det funkade hela dan. Men på måndag morron var det samma fel igen och då funkade inte edge-tricket (kanske var en slump som gjorde att det funkade i söndags.....).

 

Ska också prova att ta bort kontot från mac och telefon och lägga tillbaka det (provade att ta bort det bara från telefonen, men det hjälpte inte).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...