beckis Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Jag söker tips på ett enkelt och bra program för att göra nyhetsbrev i html. Har dreamweaver men känns för tidsödande att lära sig. Är kass på allt vad programmering heter och jobbar i indesign med trycksaksproduktion men ”måste” lära mig att göra html-brev. Finns det något program där man jobbar som i indesgin? Gör idag ett nyhetsbrev åt en kund i deras leverantörs program men en annan kund vill ha färdigt html-brev att skicka via egna servrar. Nån som har något bra tips? Har letat runt här på forumet men många trådar var gamla. Tacksam för tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmx Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Jag skulle hellre satsa på en online nyhetsbrevstjänst, smidigt och har bra funktioner. Det finns en uppsjö onlinesystem som varierar i pris och funktion, ett jag varmt kan rekommendera är Get A Newsletter. Har kört det ett tag nu och tycker det funkar kanon och priserna är otroligt låga med tanke på allt man får. Du kan alltid testa gratiskontot med 100 mail per månad först, nästa steg är brons som kostar 79kr/månad och då får du 10.000 mail/månad... det räcker ju en stund Link to comment Share on other sites More sharing options...
beckis Posted May 12, 2009 Author Share Posted May 12, 2009 Jo, jag gör så till en kund som har konto hos någon liknande leverantör men jag vill kunna producera nyhetsbrevet och skicka det till kunden som levererar ut det via egna servrar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmx Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Då måste du väl veta i förväg hur det systemet funkar med kod, bilder osv? det är ju inte bara att slänga in det i outlook och skicka liksom. Bilder bör ju inte heller vara inkluderade i brevet utan istället vara länkade till en adress på nätet, annars blir det tungt att skicka och större risk att dom fastnar i spamskydd. Det är det enda jag har att klaga på hos Get a newsletter i dagsläget är att om man laddar upp en bild så kan man inte ta bort eller ersätta den i efterhand, jag kör alltid bilderna själv till webbserver i logisk struktur så jag kan ändra/uppdatera material även om jag redan skickat nyhetsrevet. Googla också på nyhetsbrevsmallar så lär du hitta en del som kan funka som grund. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beckis Posted May 12, 2009 Author Share Posted May 12, 2009 Det verkar vara krångligare än jag trodde :-) ska googla runt lite, tack för tipsen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Du designar nyhetsbrevet i ett HTML-program, om InDesign känns för stort och bökigt så finns det ju många program som gör detta enklare. Om du är van vid InDesign så kan ju ett mer grafiskt layoutprogram, som Freeway, vara det du söker. Freeway producerar HTML-kod, men du gör ingen kod i programmet. Det är ett rent designprogram. Andra alternativ kan vara RapidWeaver, och så finns ju alltid iWeb också som kan producera HTML-filer. Sen när nyhetsbrevet är klart, som en html-sida, så kan man skicka iväg det med något av de mejl-program som finns för att skicka ut till sina kunder, medlemmar och kontakter. Till Macen finns det flera program för "serial bulk e-mail" som det kallas. De fungerar bättre för att skicka iväg html-sidor som är skapade i externa program, än exempelvis Apple Mail är. Här är en gratisvariant: http://homepage.mac.com/julifos/soft/newsletter/index.html Här är ett bra köprogram, för att inkludera HTML-nyhetsbrev på ett bra sätt även med tillhörande CSS-filer (styrfiler för utseendet): http://www.apple.com/downloads/macosx/emai...bulkmailer.html Sen bör man ju fundera lite på om html-sidan man skickar iväg ska ha all information med sig, alltså bilder och andra resursfiler som bilagor i brevet, eller om man ska länka till en server. Båda alternativen har sina fördelar respektive nackdelar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.