Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Admin djungeln

losecontrol

Recommended Posts

losecontrol

Hej!

Jag köpte igår en 1,5 år gammal macbook pro 15, 2,2ghz 2gb RAM, 120gb HD.

Då endast operativsystemet var ominstallerat så var fortfarande den förre ägaren "Admin" på datorn.

Efter att ha lagt till ett nytt konto med mitt namn och nytt lösenord och sedan inte gett tillåtelse till den förra ägaren att administrera (standard) så blev jag ny admin när jag startade om datorn.

Jag tog då även bort hans konto och hans "källmapp" från listan på konton. Jag startade sedan om datorn.

Mappen som kommer upp vid starten har nu mitt namn och det finns en källmapp med mitt namn.

Har jag gjort allt rätt verkligen och har jag verkligen fått bort allt som är hans än?

Killen som sålde datorn sa att jag var tvungen att tömma datorn och sedan skapa mitt konto.

Vad rekommenderar ni? :)

En sak till:

Jag gav 7500kr för hela datorn med orginalbox, alla sladdar, orginalskivor på leopard och tiger. Datorn är dessutom i väldigt bra skick! Allt i orginalkartong...

Gjorde jag en bra affär tycker ni?

Mvh Emil

gorancarlsen

Ett ganska normalt pris. Kanske något lågt så du har i alla fall inte gjort någon dålig affär.

Du har hanterat dina konton på datorn på ett bra och enkelt sätt. Allt rätt.

losecontrol

Tackar så mycket!

Verkligen trevligt att du kunde svara så snabbt.

Vad jag fattar det som så är det endast "källmappen"/"personmappen" som är kopplad till personens konto?

Om kontot tas bort så kommer allt som tillhörde den personen att tas bort. Har jag fattat det rätt?

Mvh Emil

Om MacOS följer BSD-standard tas alla filer relaterade till den borttagna användaren bort (oavsett var i filträdet de ligger).

Mattiasgbg

Du verkar ha gjort rätt men jag hade föredragit att stoppa in OS X skivan och gjort en helt ren installation för att få bort alla spår av förra ägaren.

Du verkar ha gjort rätt men jag hade föredragit att stoppa in OS X skivan och gjort en helt ren installation för att få bort alla spår av förra ägaren.

Helt riktigt, allt som den förre ägaren har installerat finns kvar. Men om det inte stör dig, så kan du låta det vara.

losecontrol

Hej!

Han hade ingenting installerat. Bara att bluetoth och lite annat stod i hans namn. Men vad jag har fattat det som så är det bara att byta ut hans namn mot mitt eget i tex. bluetooth! eller? :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...