Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur fungerar egentligen iTunes ?

grodkungen

Recommended Posts

grodkungen

Jag lägger tråden här i nybörjardelen eftersom det är en "nybörjarfråga" .

När jag kollar min musik i datorn har jag en låt som ligger i iTunes i en mapp på skrivbordet och i en mapp jag hittar i Finder som heter iTunes Music.

Finns alla låtar i iTunes ochså i mappen iTunes music?

Finns alla låtar i iTunes Misic i iTunes?

Kan jag slänga en låt som ligger på skrivbordet även om den inte mins i iTunes Music mappen men om den finns i iTunes?

Förklara gärna hur allt hänger ihop :)

P.S. Kolla stavningen D.S. :borstatanderna:

kalleponken

om man säger så här, om jag förstår dig rätt:

ordinarie inställingar för iTunes är enl. bilden nedan:

D.v.s har du en mapp på skrivbord där albumet ac/dc-back in black ligger och du drar det till ditt bibliotek så kommer iTunes KOPIERA låtarna till Musik-iTunes Music-Artists-AC/DC. Alltså kan man säga att du då har dubletter. Därför kan du då tabort din mapp ac/dc-back in black ifrån skrivbordet för exakta kopior finns under mappen iTunes Music. hängde du med?

grodkungen

Jo den rutan har jag klickat i, det betyder alltså att alla låtar som ligger i programmet iTunes också ligger i iTunes mappen i finder.

När jag körde PC råkade jag ibland ut för om man slängde en låt på skrivbordet så gick den inte att spela i iTunes för att originalfilen saknades

kalleponken

me den rutan ikryssad finns alla låtar som finns i iTune även i mappen iTunes Music under Musik-iTunes; svar ja

me den rutan ikryssad finns alla låtar som finns i iTune även i mappen iTunes Music under Musik-iTunes; svar ja

Underförutsättning att man lagt till dem i bibliteket dvs

Finns alla låtar i iTunes ochså i mappen iTunes music?

Bara om du har valt inställningen "Kopierar filer till mappen iTunes Music när de läggs till biblioteket".

Finns alla låtar i iTunes Misic i iTunes?

Du menar iTunes music-mappen? Svar ja.

Kan jag slänga en låt som ligger på skrivbordet även om den inte mins i iTunes Music mappen men om den finns i iTunes?

Nej, för då slänger du den fil som iTunes är länkad till.

För att du ska slänga en låt som ligger på skrivbordet, och som du vill ha kvar i iTunes, så måste den kopieras till iTunes-mappen - detta tar programmet själv hand om när du har valet "Kopierar filer till mappen iTunes Music ..." förbockad under Inställningar / Avancerat.

När jag körde PC råkade jag ibland ut för om man slängde en låt på skrivbordet så gick den inte att spela i iTunes för att originalfilen saknades

Då var det för att du hade en inställning där iTunes inte kopierade låtarna till sin egen mapp.

• 2 weeks later...

Vilket format (storlek och jpg format?) ska omslags bilderna vara i för att man ska kunna se dem i itunes och sen även på iphonen?

Har testat lite olika och vissa fungerar direkt medans de flesta inte vill visa sig som jag önskar...

Jag lånar denna tråd för att ställa en fråga om Itunes. Jag har lagt in ett samlingsalbum och i Itunes så dyker sedan omslagsbilden upp på 22 låter istället för att se den som ett album. Jag har markerat låterna och gått in i properties och markerat att det är ett album. Men ändå så syns de som 22 album i coverflow. Jag förstår inte. Någon som kan hjälpa mig?

Jag lånar denna tråd för att ställa en fråga om Itunes. Jag har lagt in ett samlingsalbum och i Itunes så dyker sedan omslagsbilden upp på 22 låter istället för att se den som ett album. Jag har markerat låterna och gått in i properties och markerat att det är ett album. Men ändå så syns de som 22 album i coverflow. Jag förstår inte. Någon som kan hjälpa mig?

Handlar det om ett album med olika artister? Om det är ett samlingsalbum så ska du markera alla låtar, visa info och bocka för "Part of a compilation/Del av en samling". Om det är ett album av en och samma artist, med där olika artister medverkar i varje låt (som ofta är fallet på exempelvis hip hop-plattor) så kan du markera alla låtar, visa info och sedan under albumartist skriva in huvudartisten.

Annars kan det också vara så att du sorterar låtarna fel i iTunes. Du måste sortera efter album, nämligen. Sorterar du låtarna efter artist så kommer varje låt att visas för sig, oavsett om du har bockat för "Del av en samling" eller ej.

• 2 weeks later...
grodkungen

Jag måste vara lite knäpp :S

När jag nu kollar i finder+Musik+iTunes mappen, så rymmer den 86GB

men när jag kollar i iTunes (programmet) så har jag där bara 71GB

Jag har ställt in på att kopiera all musik till ituens mappen när jag importerar musiken till iTunes, men varför bär det så olika volymmässigt?

hur ska jag komma åt den musik som inte syns i iTunes?

Jag har ställt in på att kopiera all musik till ituens mappen när jag importerar musiken till iTunes, men varför bär det så olika volymmässigt?

Programmet listar enbart det utrymmet som själva musikfilerna tar upp.

iTunes-mappen innehåller mer information än enbart musikspåren, det är därför som det är skillnad på volym.

Det innebär inte att det finns mer musik, bara att mappen innehåller tilläggsinformation som iTunes behöver för att fungera på bästa sätt. Detta tas inte med av iTunes när den räknar hur mycket musikfilerna tar upp.

Men det tas med om du går in via Finder och kollar hur stor mappen är.

grodkungen
Programmet listar enbart det utrymmet som själva musikfilerna tar upp.

iTunes-mappen innehåller mer information än enbart musikspåren, det är därför som det är skillnad på volym.

Det innebär inte att det finns mer musik, bara att mappen innehåller tilläggsinformation som iTunes behöver för att fungera på bästa sätt. Detta tas inte med av iTunes när den räknar hur mycket musikfilerna tar upp.

Men det tas med om du går in via Finder och kollar hur stor mappen är.

O I c :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...