Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blinkande frågetecken vid start


bama

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag har en MacBook sen höst förra året och har aldrig haft några HD-relaterade problem med den. Idag, lämnade jag den utan laddare i på mitt matbord och när jag kom tillbaka hade den laddat ur. Jag stoppade i laddaren och startade den, men till min förskräckelse möttes jag av disketten med ett frågetecken i.

 

Jag har OS X. När jag köpte den kom den med det tidigare operativsystemet, men jag fick hem en uppgraderings DVD free of charge som en bonus från Apple. Det är den jag har använt i mitt botaniserande.

 

1. Macintosh HD dyker inte upp som alternativ i "Startskiva". Endast Leopard DVD:n och "Nätverksstart".

 

2. På "Skivverktyget" finns 2 rubriker med respektive underrubrik;

 

- 118,8 GB Hitachi

- Macintosh HD (OBS - texten på "Macintosh HD är i grått)

- MATSHITA DVD-R

- Mac OS X Upgrade DVD

 

3. När jag "Kontrollerar" Macintosh HD (som är i grå text), får jag upp följande i "Visa detaljer"-rutan:

 

Kontrollerar Enhet "Macintosh HD"

Kontrollerar journalförd HFS Plus-volym

Kontrollerar filen Extents Overflow

Kontrollerar Katalogfil

Ogiltig nodstruktur

Enheten Macintish HD behöver repareras

Fel: Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades

 

4. Eftersom den ber mig reparera HD:n, trycker jag på "Reparera".

 

Kontrollera och reparera enheten "Macintosh HD"

Kontrollerar journalförd HFS Plus-volym

Ogiltig storlek för B-trädet

Enhetskontrollen misslyckades

Fel: Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades

 

Jag har burit med mig datorn till skolan i princip varje skoldag sen jag fick den, men eftersom den fungerade väl innan den laddade ur tycks det ju icke troligt att det ska vara en fysisk skada på hårddisken.

 

Jag är i sista spurten på gymnasiet och många snorviktiga skolarbeten gömmer sig på den här datorn.

Har ni några idéer om vad det kan röra sig om och hur jag ska gå till väga?

Säg gärna till om ni saknar någon information, och all er hjälp uppskattas så till den grad att ord inte räcker till :)

 

Mvh,

 

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde support i morse och de sa att det här är ett fabriksfel som uppkommer just på min sorts mac, och att Apple skulle ersätta den med en ny. Ifs. goda nyheter. Det tråkiga är att jag måste formatera hårddisken och installera om operativsystemen innan. Om det sen inte fungerar, då ska jag lämna in den.

 

Jag sitter för närvarande med en kopia av DiskWarrior som jag hoppas ska hjälpa mig så gott det går med att rädda viktiga arbeten.

 

Tack för er hjälp, jag slänger väl iväg en liten post om hur allt gick sen.

 

Mvh,

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...