Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp mig att välja imac!


Quezz

Rekommendera Poster

Hej! Jag ska köpa en Imac om en dryg månad och undrar vad jag ska välja att ha innuti. Jag ska ha 20-yummaren och planerar att photoshoppa och spela (The sims 3). Räcker grafikkortet? Jag är inte särskilt kräsen men vill att det flyter på bra. (Men INTE som på min vita macbook)

Jag vill även ha Windows/Bootcamp.

Och hur stor hårddisk? ska proppas med sjukt mycket bilder(fotar oavbrutet) och lite musik

Vad ska jag ha för RAM?

 

Jag har tänkt mig 4GB RAM och 640GB HD... Över eller underdrift?

 

Den sista frågan handlar om möss. Vilken mus är bäst om man går utanför mac-marknaden? Är Logitech bra? Vill ha en med högerklick...

 

Tack på förhand alla små macmänniskor! Snart är jag en av er! :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag ska köpa en Imac om en dryg månad och undrar vad jag ska välja att ha innuti. Jag ska ha 20-yummaren och planerar att photoshoppa och spela (The sims 3). Räcker grafikkortet? Jag är inte särskilt kräsen men vill att det flyter på bra. (Men INTE som på min vita macbook)

Jag vill även ha Windows/Bootcamp.

Och hur stor hårddisk? ska proppas med sjukt mycket bilder(fotar oavbrutet) och lite musik

Vad ska jag ha för RAM?

 

Jag har tänkt mig 4GB RAM och 640GB HD... Över eller underdrift?

 

Den sista frågan handlar om möss. Vilken mus är bäst om man går utanför mac-marknaden? Är Logitech bra? Vill ha en med högerklick...

 

Tack på förhand alla små macmänniskor! Snart är jag en av er! :sorry:

 

iMac är inte världens bästa spel dator, men för "casual gaming" så ska den stå fint. Sims 3 är inte ute ännu så det är svårt att säga, dock är Sims 3's konsumenter oftast 10 åriga tjejer eller liknande som inte vet ett skvatt om teknik och EA har själva sagt i en intervju i gametrailers.com att de har gjort Sims 3 för att funka på äldre maskiner så imac med 9400M ska klara det bra.

 

Vill du ha Windows/Bootcamp rekommenderar jag dig att vänta till Oktober då Microsoft släpper Windows 7 och Windows 7 ska ha XP mode, så att kompatibiliteten är ganska stor allt som producerats för XP, Vista och hela vägen till Windows 7.

 

RAM är lätt att uppgradera själv, kolla på YouTube hur de gör och se till att köpa rätt typ av RAM. Hårddisken är dock väldigt SVÅRT att uppgradera i efterhand, men jag rekommenderar att du köper en stor typ 1 TB stor HDD extern som du kan koppla in via helst Firewire 800, men USB 2.0 går också bra.

Om du verkligen inte vill ha en Extern hårddisk stående på skrivbordet se till att köpa det direkt, för det är inte lätt att uppgradera HDDn inuti iMacen.

 

4 GB RAM är inte överdrift, det är sunt förnuft =)

Hur stor HDD du ska ha beror helt på dig, fotar du mycket och speciellt foto som inte komprimeras RAW etc musik, film, tv Serier tar också stor plats. Förr eller senare kommer du att behöva mer, HDD gäller alltid regeln ju mer desto bättre.

 

Ursäkta för det långa, långa svaret...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pppontus, har precis fixat det, så nu har jag en högerklicksmus! :) Underbart!

 

Och vaddå ursäkta? Ditt svar var precis lagom kort! :P

 

Men det ser väldigt enkelt ut att uppgradera RAM. Har hört talas om det förut men blir lite skakis. Är det något du testat själv? Ska nog kika runt lite i forumet efter det!

 

Men är det värt att vänta på Windows 7? Windows är inte prio ett för mig och det kommer väl att vara ruskigt dyrt? TACK Javentino! :)

 

Det blir nog 20'', 1 TB, 4 GB. Om jag klarar att fixa RAM själv...

 

//Quezz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pppontus, har precis fixat det, så nu har jag en högerklicksmus! :) Underbart!

 

Och vaddå ursäkta? Ditt svar var precis lagom kort! :P

 

Men det ser väldigt enkelt ut att uppgradera RAM. Har hört talas om det förut men blir lite skakis. Är det något du testat själv? Ska nog kika runt lite i forumet efter det!

 

Men är det värt att vänta på Windows 7? Windows är inte prio ett för mig och det kommer väl att vara ruskigt dyrt? TACK Javentino! :)

 

Det blir nog 20'', 1 TB, 4 GB. Om jag klarar att fixa RAM själv...

 

//Quezz

 

Har inte uppgraderat RAM på iMac, men det har jag på min Macbook och iMacen ser mycket enklare ut faktiskt. Så länge du inte har tummen mitt i handen och är hyffsat försiktig så är det väldigt lite som kan gå fel.

Se till att köpa rätt typ av RAM också, det är viktigt.

Du kan börja med att köpa 20" iMac med 2 GB RAM och se om det räcker, sen när det känns att det tryter så kan du köpa mer och stoppa in det själv.

 

Om det är värt att vänta på Windows 7 vet jag inte, visst kan du köpa Vista nu som trots allt börjat bli mycket stabilare än förut. Windows OS är oftast dyra...

Tänk över vilka program du vill ska funka etc, Windows 7 kommer dra mycket mindre resurser än Vista det är främsta anledningen till att jag kommer att använda det till Bootcamp.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple själva har: http://support.apple.com/kb/HT1760?viewlocale=sv_SE

 

Det verkar onekligen lätt, iallafall! Har du utfört någon operation inuti en dator förut bör det absolut inte vara några problem, har du inte det kanske du kan få hjälp av någon som har, eller för den delen så bara du följer instruktionerna på länken så kan du nog fixa det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat extra RAM på en iMac från januari 2008. Busenkelt! Kanske den lättaste datorn att uppgradera RAM på som jag sett, förutom att du måste lägga ner skärmen på t.ex. sängen. Men det är ju inga problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade för mig att Apple inte gillade att man grävde i deras datorer och att det här med RAM var något lite halvfarligt.... Men det verkar ju toppen! Jag köper imacen med 2GB och uppgraderar direkt til 4GB.

Var det inte så att apple protection plan inte funkar om man öppnat datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor_björn

Jag skulle rekommendera dig att inte låta apple ta 1000 kr extra av dig för att få en hårddisk som bara är 360 gb större än 640gb. (1TB kostar 1000kr extra alltså). Om du absoult inte måste ha 1TB hårddisk på datorn så tycker jag du skall köpa till en extern för ungefär samma peng och vips så har du 1,64TB.

Det är min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade för mig att Apple inte gillade att man grävde i deras datorer och att det här med RAM var något lite halvfarligt.... Men det verkar ju toppen! Jag köper imacen med 2GB och uppgraderar direkt til 4GB.

Var det inte så att apple protection plan inte funkar om man öppnat datorn?

 

Apple protection plan fungerar även om man byter minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...